Nekromanti Skräckslå i EDD

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Hur fan fungerar skräckslå i EDD? Mitt minne är inte vad det borde och inte fan hittar jag något i reglerna. Vissa varelser har ju enligt Monsterboxen två värden på skräckslå, tex elddrakar med 0/15 och demoner med 5/25, visst är siffrorna modifikationer till skräcktabellen, eller? När ska de olika modifikationerna användas och var i reglerna står det om detta, jag har letat som en galning och undrar nu om det inte ska finnas med en skräcktabell i Monsterboxen. Om det ska finnas med en sådan tabell skulle någon kunna scanna av den och maila den till mig då den saknas i min box?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Skräckslå har jag inte för mig finns i EDD annat än som speciella förmågor för spöken..

I Drakar finns det värden för skräckslå på alla drakar och där används 91:ans upplagas (DoD4) regler.. Jag har för mig att det funkar som att första värdet (0/15 för elddrakar) används när någon får syn på draken.. Då ska man slå under det värdet (0) med 1T20 för att offret måste slå på skräcktabellen.. Det andra värdet gäller när draken aktivt försöker skrämma någon och det ska man också slå under med 1T20..

Något sådant, inte för att jag använder det systemt utan jag slår på skräcktabellen om jag anser att rollpersonerna får en chockupplevelse av en skräckkälla (vilket de givetvis får av en drake)..

Fast då slår jag bara 1T20 på min egen tabell.. Den är lite snällare och utgår mer ifrån vad man brukar få för reaktioner när man får panik.. Jag upptäckte då att skräcktabellen hade några av de elementen som man brukar uppvisa vid panik..

Den tabellen finns på min temporära DoD-sida: dod.slurk.cjb.net
Direktlänk: http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/skracktabell.rtf (9 kb)

~Upptäckte att [color:448800]Han</font color=448800> inte alls hade laddat upp skräcktabellen till hemsidan så det är gjort nu
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
jag hade för mig att det första värdet är om man bara ser draken/demonen/vad det nu är för ngt/ngn, och det andra om denne tingest/best försöker skrämma en (tar normalt sett en runda).

-/5 ger ingen effekt om varelsen inte försöker skrämma en aktivt, medan 0/5 gör det. Siffran är modifikation till ens psy-slag för att kolla om man panikar/gör ngt annat spännande /images/icons/smile.gif

eller? länge sedan jag lirade Drakar... är dock på väg att ta upp det... letar upp gamla bortsprungna och utlånade böcker just nu... bara 7 stycken saknas (av de jag kommer ihåg att jag haft)...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
I Drakar finns det värden för skräckslå på alla drakar och där används 91:ans upplagas (DoD4) regler.. Jag har för mig att det funkar som att första värdet (0/15 för elddrakar) används när någon får syn på draken.. Då ska man slå under det värdet (0) med 1T20 för att offret måste slå på skräcktabellen.. Det andra värdet gäller när draken aktivt försöker skrämma någon och det ska man också slå under med 1T20..

Är det inte så här: Slå 1T20, lägg till monstret skräckslåvärde, dra av RP:ns psyke. Kolla resultatet på skräcktabellen? Var ju ett jäkla tag sedan jag använde skräcktabellen dock.....
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Skräckreglerna är lite förvirrade, för de ändrades i och med Monsterboxen/DoD4, där "skräckslå"-värdet infördes. Egentligen skulle Monsterboxen innehållit en ny skräcktabell, men p g a nyckfelstrisse kom den inte med (jag tror att de senare lade ner lösblad med skräcktabellen i boxarna) - den finns dock i DoD4. Som Feuflux påpekar fungerar skräckvärdena som modifikation till slag på skräcktabellen: slå T20+skräckvärde-den skrämdas PSY (eventuellt plus andra modifikationer som också stod i sammanhang med skräcktabellen). Som också påpekats har många monster två skräckvärden där det första är passivt (så fort man ser monstret) och det andra används om monstret aktivt försöker skrämmas. Notera skillnaden mellan "0" och "-" - en nolla betyder att man får slå på skräcktabellen utan modifikation, medan ett streck betyder att man inte slår alls.

De här reglerna funkar inte ihop med Experts skräcktabell, eftersom den inte är anpassad för den här sortens modifikationer. Om jag inte minns fel så är DoD4s tabell mer extrem åt båda hållen - den går upp till 40 eller något sådant, samtidigt som den tillåter negativa resultat (då man är så cool att man får minus på skräcktabellen resten av dagen).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
samtidigt som den tillåter negativa resultat (då man är så cool att man får minus på skräcktabellen resten av dagen).

En ganska fånig regel, i mitt tycke, i alla fall om spelarna känner till den. Då kan man inleda dagen med att titta lite på några halvläskiga monster, så att man får minus på skräcktabellen, innan man ger sig iväg för att slåss mot den superläskiga demonen Allan.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Jag tänkte att man kunde ha med sig en demonsmurf i ryggsäcken och titta lite på den varje morgon, för att härda sig inför kommande övningar... /images/icons/smile.gif

/tobias
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Jag hade fel. Det är som Staffan skrev [NT]

~Att [color:blue]Feuflux</font color=blue> också hade rätt ska [color:448800]Han</font color=448800> inte heller glömma
 
Top