Nekromanti Skräckrollspel

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Tips kring just rollspel och Skräck?
Hade Call of cthulhu 3e utgåvan en gång i tiden.
Nu finns ju 7e. Billigt o köpa startboxen men den kanske inte räcker till...
Gamla chock vore kul och få tag på i pdf.
Nya är väl på G iofs...
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
... Sen tänker jag på våld och otänkbara handlingar man utför i andra rollspel, inte bara skräckgenren.
Dessa känns väldigt accepterade och får sällan konsekvenser. Slakta orcher, lemlästa en magiker etc. Man tänker inte så mycket på det. Det hör bara till att allt dör.
I ett skräckscenario ska det verkligen kännas obehagligt och kanske mer verkligt än i Drakar o Demoner, vilket gör det hela mycket svårare att få till rent stämningsmässigt. Spännande :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Nya Kult är bra, Chock kommer i ny utgåva. Kranka Ktulu är billigt om man vill ha enkla regler för Lovecraft skräck.

Gamla Chock har de värsta reglerna någonsin, och dessutom alldeles för mycket regler för skräck.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Det är förstås lite tråkigt att svara med en länk men om någon har missat det så är Risings tankar kring skräckrollspel fortfarande väldigt intressanta: https://www.rollspel.nu/threads/678...017/01/01/hur-skrammer-jag-skiten-ur-lajvare/
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Kan också verkligen rekommendera nya KULT: Divinity Lost. Och Chock: Åter från graven verkar också bli bra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,314
Location
Kullavik
Jag tycker generellt det är svårt att hitta skräckspel som omsätter stämningen i bra regler. Cthulhu Dark är en favorit eftersom reglerna är väldigt lätta (och det är bra scenarion). Tycker även systemlösa Upsala sviten är en höjdare.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Mitt allra bästa rollspelsmöte någonsin var i Operation Fallen Reich på GothCon för många herrans år sedan. Mer på topp tio är nya Kult, och fasen vet inte om Skrômt ligger där också.

Personligen anser jag dock att det till 40% är scenariot, 40% spelledare och spelgrupp som gör skräcken. Systemet är av mindre vikt i sammanhanget.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,314
Location
Kullavik
Jag vill också slå ett slag för Skrômt ! Vi hade kul när vi spelade det på Gothcon förra året.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Tycker väldigt mycket om kampanjen Sju porträtt av Elvira Wallin, till rollspelet Svenska kulter. Det spelet överlag tilltalar mig med sin typ av skräck, för det är fantastiskt antiheroiskt. Annars brukar jag vilja spela skräck med spel som inte är tänkta att vara skräckrollspel egentligen, för det blir helt enkelt en annan sak—och spelarna kommer inte förvänta sig "skräcken" på samma sätt. Mitt regelsystem att luta mig mot för skräck var länge Unisystem i dess All Flesh Must Be Eaten-variant. När jag försökt återbesöka det har jag tyckt det blivit lite för bökigt. Så just nu spelleder jag gärna skräck med något busenkelt system, typ Knave.

KULT: Divinity Lost är det första spel som fått mig att bli intresserad av AW-regler, men jag är inget fan av de skrivna kampanjerna, och tycker att bilderna är lite töntiga så köpte Pocket Bible-utgåvan istället. Den är jag dock fantastiskt nöjd med!

Men sanningen är: spela skräck i ett rollspel där stämningen kan ges första prioritering. Spela ett spel som alla spelare är välbekanta med, så att det inte krävs bokbläddring, plastfigurer, eller liknande. Sätt igång spelträffen på ett allvarligt sätt, genom att spela en musikslinga som kampanjens tema, läsa upp förhållningsregler, dämpa belysningen, tända stearinljus, spika upp grannens katt på väggen, eller på liknande sätt "markera" att nu spelar vi. Utfäst svidande straff för den som har plingande ljud på mobilen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Kutulu är värt att spana in. Det kostar ju inget mer än tid (och på 72 sidor, knappt ens det). Om du nu inte vill köpa boken. Den är rätt snygg. Instruktionerna om spelledaren som en opålitlig berättare är jättebra att läsa om du sitter fast i hur du ska få rätt stämning i genren.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Knight_Schmidt;n329456 said:
Någon som spelat Blades in the dark? Får ingen riktig uppfattning om det...
Fummelpodden har spelat det och släppt som AP, om du vill höra det in action.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Knight_Schmidt;n329456 said:
Någon som spelat Blades in the dark? Får ingen riktig uppfattning om det...
Lyssna valfri actual play, ett konversationsrollspel som mest leder till att det metaspelas regler. Kan ju va så att "alla" spelar fel men det säger väl något om regelboken. Fingrat på det men skulle aldrig köpa det, så kanske missar något.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
575
Det nya Kult är ett riktigt mästerverk.
Jag har kört ca 20 äventyr som spelledare och det är en riktig succé,
(Vi kör dock med EON 4's regelsystem eftersom vi alla är heltokiga på ObT6)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Om du är nyfiken finns Fummelpodden här. Utvärderingen av Blades in the Dark finns i avsnitt 30. Spelet får inte direkt något toppbetyg vill jag minnas.
 
Top