Nekromanti Skräckrollspel

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Beror väl på vad för typ av "skräck" man vill ha... skulle nog få ett ton me olika svar, men vill du ha "mysskräck" så är det det gamla trevliga CHOCK som gäller tycket JAG

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Tja - jag har inte prövat alla men eftersom jag gillar HP så får jag nog säga CoC.

Fast Chock/Chill är en riktig nostalgitrip för mig så jag vågar inte säga att jag är direkt oberörd av det.../images/icons/laugh.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag tycker att CoC och Kult är två utmärkta exempel på bra skräckrollspel. Men det är också bara de skräckrollspel jag testat. CoC har jag själv och Kult har 3 av mina kompisar, så jag vet vad jag snackar om!
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Vilket är det bästa Skräckrollspelet ???"</I>

Personligen har jag lite svårt att säga det, för det är så
olika vad man känner för - En del spel lämpar för en del
prylar helt enkelt (Den snabba vägen, sen går det ju
givetvis att optimera ALLT).

Några givna är:

Gore/Splatter - Chock, KULT.
Goth - Vampire: Dark Ages.
Psykologisk - KULT.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Svar.. och en fråga.

Det oväntade, överaskande och lysande... systemlösa skräckrollspelet.. /images/icons/wink.gif

Måste man välja ett publicerat system så blir det nog CoC, för det är ju bara såå härligt. Kult är också bra, fast bara om jag får spelleda! /images/icons/laugh.gif

Om vi ska bli lite okonventionella (CoC och Kult är nog de som lär dyka upp mest under en sådan fråga) så tycker jag att de flesta rollspel har god potential att innehålla riktigt bra skräck, även de där man kanske inte tänker det sig alls (fantasyrollspel, Viking..) just för att man inte kan tänka sig skräck i dem. Det blir förstås tufft för SL att klara av att lägga in skräckmoment utan att det känns tillkonstlat, men lyckas han kan det bli snuskigt bra.

Jag måste nog ändå vidhålla att systemlöst regerar. Spelarna kan nämligen inte ha någon aning om vad som väntar.. Säger man "nu ska vi lira ett Kultäventyr, gubbar!", ja då förtas ju ofta spänningen (om nu inte SL är särdeles bra på att bryta mönster och vara innovativ..).

En fråga dök upp i mitt huvud appropå att kasta in skräckmoment i andra rollspel - kan man kasta in andra rollspelsmoment i ett skräckrollspel!?
Just nu, utan vidare mycket eftertanke, känns det som väldigt absurt.. tänk er... grisodling i... CoC! Eller down-to-earth intrigerande i Kult! Eller äventyrande i Vampire: "Ut i skogen och jaga reda på den hemska varulv som rövat bort min älsklingsdöding.. och skatten han ligger på!".

- §eraphim.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svar.. och en fråga.

"En fråga dök upp i mitt huvud appropå att kasta in skräckmoment i andra rollspel - kan man kasta in andra rollspelsmoment i ett skräckrollspel!?"

Jaförfan! Vi körde ett helt ordinärt action-äventyr i Kult i äkta Die Hard-stil. Faktum är att det funkade bättre med action i Kult än skräck. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Svar.. och en fråga.

<I>"Faktum är att det funkade bättre med action i Kult än skräck"</I>

Det här var spännande, får jag fråga på vilka grunder detta
faktums pelare står på?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svar.. och en fråga.

"Det här var spännande, får jag fråga på vilka grunder detta faktums pelare står på?"

Egen erfarenhet?

Vi hade helt enkelt roligare med Kult som action än som skräck. Skräcken i Kult var rätt artificiell, men det var förbaskat skoj när spelgängets två hobbygåffare och en nersupen polis osäkrade automatkarbinerna för att spöa terrorister.

I grund och botten är det väl en fråga om tycke och smak, men när vi körde terroristaction så hade vi i alla fall nytta av bok 2. Spelet kändes plötsligt inte som ett slöseri med träd, helt enkelt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Re: Svar.. och en fråga.

Systemet i KULT är ju en reviderad version av systemet i Skuggornas Mästare, och det var ju ett renodlat actionrollspel.

-W
 

MorbiuZ

Veteran
Joined
27 Sep 2001
Messages
4
Location
Norrköping
Beror på dina spelara och dig.

Vilket skräckrollspel som är bäst kan man inte direkt avgöra. Det finns ju flera olika sätt att se det på, tex vilket har bäst regelsystem, skönast känsla eller helt roligast.

Så jag ska försöka svara på det här: (Det är mina åsikter)

Bästa regelsystem: CoC = Det är snabbt du ska inte sitta och slå tärningen (som jag anser i de flesta fall förstör stämmingen).

Skönast känsla: Beror på vad spelledaren och spelarna vill uppnå. När det gäller den klassiska skräckkänslan i gothic stuket (läs Drakula, Frankenstein) så är det CoC eller Chock som gäller. Om man gillar att spela (eller spelleda) i en mer framtid där mystiska saker händer så Kult ett bra alternativ.

Roligast: Det går direkt inte att svara på utan beror på varje spelgrupp. Jag anser däremot att kult garanerat är det svåraste att få fram "bra" skräckkänsla i, då de flesta spelare vet att de kommer möta något övernartuligt och beväpnar de sig då till tänder med vapen större än dom själva. Medans i CoC eller Chock (om man inte kör i nutid dvs) springer spelarna omkring med en gammal revolver (eller kanske en flintlåspistol) då känner dom sig inte lika trygga och är lättare att skrämma.

MVH MorbiuZ

// Of all the things I lost, I miss my mind the most//
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vampire..

Jag tycker att Vtm är ett av de bättre skräckspel som finns. Det är jälva stämmningen som jag gillar i det.
Men det finns ju en hel del andra som åxå är bra, men just VtM är nummer 1.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Svar.. och en fråga.

Jo, ska man köra med Kults regler så är action mer anpassat att spela och jag har hört om en hel del som spelat Kult så, även jag har gjort det nån gång. Men Kults spelvärld systemfritt med en bra spelledare kan vara hur läskigt som helst, åtminstonde de ggr jag har spelat. Men så var det ju en mäkta duktig scenarioförfattare/spelledare också.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svar.. och en fråga.

"Men Kults spelvärld systemfritt med en bra spelledare kan vara hur läskigt som helst, åtminstonde de ggr jag har spelat. Men så var det ju en mäkta duktig scenarioförfattare/spelledare också."

Jo, men systemfritt (eller i alla fall ett jefligt slimmat system) och med en bra spelledare så kan allt vara hur läskigt som helst, inklusive My Little Pony RPG.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
Re: Svar.. och en fråga.(OT)

>... grisodling i CoC!

Det har jag prövat på. En kampanj jag ledde blev efter ett tag mer centrerad kring att hitta bättre bostäder och bättre arbeten åt spelarna i Arkham. Så j-a mycket skräck blev det inte, men det var väldigt ovanligt spelupplevelse att försöka klara sig i 20-talets USA. När det till slut blev dags för "vanligt" spelande igen blev det desto mer skrämmande pga att vardagen smugit sig in i det hela och då blev skräcken desto mer påtaglig.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
Skuggornas mästare och En garde

>Systemet i KULT är ju en reviderad version av systemet i Skuggornas Mästare, och det var ju ett renodlat actionrollspel.

Även En Garde använde ju samma regler. Nån som vet vilket av dem som kom först?

/Anders
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Svar.. och en fråga.

<I>...läskigt som helst, inklusive My Little Pony RPG.</I>

MLP-rpg är läskigt - det är bara det att ingen vet det,[color:red] ÄN...</font color=red>

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Svar.. och en fråga.

<I>"inklusive My Little Pony RPG."</I>

Jag och min syster såg jämt på en My Little Pony film när
vi var knattar vid namn "Spöket på Paradisgården" och den
tyckte vi var jätteläskig. Så läskig att vi stod ute i
hallen för att se på den /images/icons/smile.gif

Så My Little Pony relaterar jag väldigt ofta med skräck ...

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 
Top