Nekromanti Skräckfaktorer??

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Har spelat olika drakar och demonerspel mycket och där finns det något som kallas skräckfaktor eller något i den stilen.
Helt enkelt ett värde på monster, vandöda och liknande som visar på hur läskig varelsen är. Men något liknande har jag inte hittat i Eon, bara att attributet Vilja (VIL) används för att se hur rädd en rollperson blir av olika saker. Men det står inte något någonstans om hur läskiga olika monster och liknande är. Det vore ju löjligt om alla hade svårigheten Ob3T6!!
Alltså jag vill gärna införa någon husregel om detta så tips och idéer uppskattas gärna!.
/Purgatory, Wyrd är läskigare än det mesta
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Enligt en artikel publicerad i Fenix (förra numret, har jag för mig) är standardnivån Ob3T6, med godtyckliga modifikationer som de ger förslag på (t.ex. -Ob1T6 om man tidigare mött och besegrat monstret, och +Ob1T6 om det besegrat dig tidigare) tillsammans med mer ingående effekter av misslyckade slag. Annars finns det en tabell i Krigsherren om hur skräckinjagande saker försvårar moralslaget, vilken säkert kan appliceras även på rollpersoner (möjligen med vissa modifikationer). Gå efter ditt eget sunda förnuft helt enkelt.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Som Regmolar sade, utgå från ob3T6 och modifiera efter sunt förnuft. Jag var relativt snäll under mitt spelmöte idag när jag lät en rollperson slå ob2T6 för att våga kasta sig in i strid med en skugga (vandöd), som trots allt är ganska läskig (men den stod och bankade på en annan rollperson och den anfallande RP'n har bara VIL 8 så jag var tvungen att vara snäll) :p

//Boboliwsy - var inte riktigt lika snäll när han avslutade spelmötet med en fet cliffhanger. Rollpersonerna står öga mot öga... ehm, tomma ögonhålor, med 30-40 skelett, omringade och rädda.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
har alltid tyckt att det varit svårt att sätta lämpliga svårigheter på slagen. Men utgår från Ob3T6 och har det på de flesta vandöda och andra mindre läskiga varelser. Typ drakar får 4-5T6 och så vidare
/Purgatory, är det värt att prenumerear på Fenix??
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jo, fenix är bra tycker jag...
Men du kan ju köpa lösnummer också... Om du kollar på deras sida så står det vilken fenix som innehåller "skräck i eon"... Bra artikel, den fenixen är definitvt bra att ha om man vill ha ett system för skrämmande saker...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
får se. men en av mina spelare prenumenerar så jag kan kanske låna den av honnom
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Varför inte göra som jag och mina kompisar och göra om gänget till en förening? Vi får över 2000 om året för att spela rollspel, och som bonus ingår även en gratis prenumeration på Fenix (annars skulle jag nog inte få den) :gremlaugh:

De har t.o.m. sån koll att den började skickas hem till mig (vice ordförande), då vår ordförande flyttade till Singapore (han rollspelar dock fortfarande med oss via Skype :gremwink:), medn vi själva bara hunnit så långt som att diskutera hur vi borde gå till väga...
 

Gismya

Veteran
Joined
27 Aug 2006
Messages
24
Location
Nyinflyttad Umeåbo
Alla svenska rollspelsprodukter är värd att betala för. Fenix speciellt mycket :gremsmile:

Nej men ärligt tycker jag det är en rätt trevlig tidning att läsa, speciellt om man har ett intresse utöver bara Eon

/Gismya - Prenumererat i över 1 år
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Låter bra. Utgå från Ob3T6 och applicera lite sunt förnuft. Är varelsen bara lite läskig eller har rollpersonen stött på varelsen förut och besegrat den - 0b1T6 lättare. Är varelsen riktigt ruskig eller har rollpersonen fått stryk av varelsen tidigare - Ob1T6 svårare, för att nämna några exempel bara.

Jag kör ofta mer på känsla för berättelsen i helhet, vill jag ge rollpersonen med VIL 8 en ärlig chans att rädda sin vän från Skuggan så sätter jag svårigheten lite lägre än normalt, till exempel.

Och Ja, det är värt att prenumerera på Fenix, det är en mycket bra tidning - intressanta artiklar, trevligt material till olika rollspel, recensioner, förhandstittar osv.

//Boboliwsy - som nyligen spenderade sina sista pengar på att förnya sin Fenix-prenumeration.
 
Top