Nekromanti Skräckaliens

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Den här frågen hamnar nog någonstans mellan SF och skräck men jag väljer att placera tråden här.

Just nu håller jag på med en rymdskräckkampanj. Nu är det så att jag kommit till den punkten då jag känner för att introducera någon typ av hems alien. MIna funderingar såhär långt är någon form av rosa klegg med tentackler som kan absorbera elektronik metaller men även organiskt material så som människor.

På så sätt kan man skapa stor variation på vad de stöter på. Det undviker reaktionen "Ytterligare en sån där.". Sen har man möjligheter till vad man skaulle kunna kalla bossfajter då de olika aliensen kan ha en massa olika former och egenskaper. Kanske bör tillägga att jag i princip kör friform. Så är det någon som har några andra bra idéer till intressanta monster eller aliens.

Vore kul om någon kunde komma på något på det mönster jag har (Kommer nog att komma med en hel del olika efter allt som tiden går.). Min första tanke att ha med är någon form av större rovdjur som blivit infekterat samtidigt som den absorberat (Eller vad man nu ska kalla det.) någon cloakingdevice. Kan ses med värmesyn men kan bara skymtas och höras annars. Potentiellt trevlig action enligt mig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
MIna funderingar såhär långt är någon form av rosa klegg med tentackler som kan absorbera elektronik metaller men även organiskt material så som människor. [...] Min första tanke att ha med är någon form av större rovdjur som blivit infekterat samtidigt som den absorberat (Eller vad man nu ska kalla det.) någon cloakingdevice. Kan ses med värmesyn men kan bara skymtas och höras annars.
Jag antar att du menar att när den rosa tentakelgrejen absorberat rovdjuret och cloaking devicen så blir den ett rovdjur som kan cloaka sig?

Jag har lite svårt att smälta det. Typ om den absorberar en björn och en eldkastare så blir det en björn som kan spruta eld eller något?

Det är en grej att kunna ta över en organisk kropp som man absorberat, men att ta över en teknisk grej på samma sätt tycker jag låter långsökt.

Jag tycker tvärtom att det kan vara en stor poäng i att låta tentakelmonstret vara oförmögen att absorbera teknisk apparatur. Det betyder att spelarna inledningsvis kan få undersöka mystiska brottsplatser där de hittar en pacemaker och några konstiga små metallbitar på marken. Rättsläkaren kan sedan identifiera metallbitarna som plomber. Då har alltså tentakelmonstret slukat en gammal människa och sedan släppt ifrån sig de metallbitar som den inte kan absorbera.

Jag gillar tentakelmonstret; som jag föreställer mig som en röksvamplik figur stor som en fåtölj, ungefär; ur vars fot det sticker ut sex stycken tentakler; grova som människolår och långa som fiskespön, ungefär; samt ett större antal mindre tentakler nedtill som blorben går på som spindelben, ungefär. Varelsen utsöndrar ett dekret över hela sin kropp med vilket det paralyserar sina byten; vilket alltså är en process den kan inleda bara genom att omsluta bytet med sina tentakler. När bytet är paralyzerat så lyfter det det mot sitt stora huvud; där det finns en öppning såsom i en bakad potatis - eller som i äggen i filmen Aliens - i vars innanmäte det finns ytterligare en ormgrop med små tentakler som utsöndrar det dekret som löser upp och absorberar bytet.

I vilket fall som helst; även om tentakelmonstret är rosa, kalla det aldrig för "rosa". Det framstår lätt som en töntig färg. "Med färgen av ett färskt, köttigt sår", "Protuberansen ser ur som rodnad, sprucken tunn hud tänjd över ett tjockt broskknyte" eller "Dess kropp är blekröd, täckt av laxfärgade blåsor och klibbigt dekret i färgen av blodblandad sädesvätska" eller något. Men inte "rosa"; iaf om du inte känner dig tillräckligt tuff för att beskriva ditt monster med ett ord som vanligtvis används om My Little Ponies.

Du kan låta tentakelmonstret få ändra form till vad som helst den har assimilerat tidigare (en klassiker är att låta den döda en kontaktperson till rollpersonerna och sedan infiltrera dem i skepnad av kontaktpersonen och lura dem i ett bakhåll); men också få använda enskilda attribut tagna av assimilerade varelser. Typ så att någon som levt på en diet av hundar kan bli mer av ett fyrfotadjur; snabbare, mindre, rörligare.

Det kan dock framstå som pajigt att låta en tentakelvarelse som ätit en kameleont få ändra färg för att anpassa sig till omgivningarna, och sådana grejer. Det du skrev om en cloaking device skulle jag istället låta alla varelser kunna. Eller åtminstone låta alla varelser ur en viss blodslinje kunna. Genom att arbeta med ett par olika sådana blodslinjer så skulle du kunna få tillräcklig variation; men ändå ha en slippa det där som iaf jag upplever som lite pajigt.

Men det är din show; och du gör som du vill. Var det här någorlunda givande? Bara mina funderingar.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hmmm känner lite att det är ett koncept som känns igen lite väl. Typ "The thing/the blob" möter "Borg".

Jag hade tyckt att det hade varit intressant med aliens som kanske inte är helt och hållet i samma dimension som människan - de är således mer "spökaktiga". Eventuellt att de är lite genomskinliga, kan slå ut teknologi och kanske besätta personer.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Givande

Jag fann det åtminstone givande, jag är alltid på jakt efter nytt hjärngodis till vår Delta Green-kampanj och synonymerna till "rosa" i ditt inlägg var toppen. Det där är nånting som jag har lite problem med, att klämma ur mig groteska beskrivningar på beställning. Himla juste av dig att komma med några utmärkta och likaledes äckliga beskrivningar som jag nog skall ta och sno ganska rakt av.
 
Top