Nekromanti Skräck stämmning

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Ge mig underbara blommiga sskräck tips

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Några blandade skräcktips...


1) Ta reda på vad dina spelare är rädda för IRL och utnyttja det.

2) Railroading må vara ett bra sätt att berätta en historia på, men det är dessutom en väldigt trygg spelstil. Släpp spelarna vind för våg och ge dom bara några små ledtrådar.

3) Låt aldrig spelarna ha koll på vad det är som händer.

4) Flashbacks är skitbra att utnyttja, låt RP få tillbakablickar som de kan rollspela i.

5) En person blir räddare ju mer han har att förlora. Låt spelarna ha enormt rika eller mäktiga RP som sen håller på att tappa taget. Låt det bero på uppdraget om de håller kvar sina pengar/makt efteråt.

6) Låt SLP:s bete sig underligt. En RP:s mamma kanske inte känner igen sin dotter, en hungrig man vid en korvkiosk äter rostade fingrar som han dippar i currysås.

7) Kan du tänka dig att helt plötsligt vakna upp och se allting i gråtoner? Det är rätt skrämmande.

8) Använd så sällan som möjligt samma knep på hela spelgruppen, individuella upplevelser är mer skrämmande än kollektiva. En grupp ger alltid stöd.


/staffan


szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
skitbra länk..

Jag fick denna länken på ngt sätt. Tror det var ngn från detta forum som gav mig den. Har inte prövat alla metoder MEN dom som jag prövat funkade finfint!

http://www.johntynes.com/rl_mofo.html Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 
Top