Nekromanti Skräck-Kultur?

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Precis vad jag tänkte säga!

bibloteket?
det strå rätt mycket bra saker i den boken och det var ett tag sedan jag läste den... men där jag lånade den så fanns det typ 3st så den är nog rätt vanlig
Exakt, den finns t.o.m. här i Finland, på biblioteket, så det kan inte vara nåt större problem att få tag i den i Sverige då.

/Black Dwarf, anser.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Skräck-Kultur? [ot]

jag vil bara få fram att det _är_ kultur inte att det måste pratas här
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: jag vill.

Ska man då diskuter sf- kultur på sf forumet? isåfall är ju detta forum helt meningslöst! undantaget är att det inte finns nått fantasy-forum... så borde det då heta fantasy-kultur? För det finns både ett sf-rollspels forum och ett skräck-rollspels forum...?

/Jonas, tycker Han brister lite i sitt argument... :gremwink: Det där lät lite mer aggresivt än jag hade tänkt mig...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Skräck-Kultur? [ot]

Jag vette fan om jag kan hålla med dig... Dataspel kultur? hmm... *Kollar kultur i ordlistan*... hittar inget vettigt...
Min tolkning av kultur innefattar inte dataspel, men ja, kanske det är kultur... väldigt osäker dock.

Du får nog övertyga mig med något argument, för jag tycker inte kultur innfattar dataspel, men då finns det säkert dom som säger att rollspel inte är kultur... Hursomhelst är det väl ändå inte rollspels-kultur, men det var ju redan uträtt... Och de dataspel som inspireras av ett rollspel diskuteras bäst på det rollspelets respektive forum, eller i det allmänna rollspel-forumet... och det var väl det kag menade med... (skulle här skriva vad jag sa i inlägget där du började med dataspel=kultur grejen, men såg att jag bara skrivit "inte dataspel dock, tycker inte det är kultur " hehe).... Den frågan var ju också uträdd...

/Jonas, inte övertygad/tygande :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Precis vad jag tänkte säga!

Hette dom "världar av mörkar, världar av ljus"? eller var det några andra....

Annars finns det en bok vid namn "Populärlitteratur" (som förvisso min far har skrivit, men jag tycker den är intressant, trots det faktumet...)... Fast den skriver mer om de olika genrerna än skillnaden mellan dem, fast det leder kanske i sej till en bättre förståelse om skillnaderna, vad vet jag... Intressant bok iaf... men jag råder er att låna den eller nått, om ni nu blev intresserade... (man vill ju inte göra reklam för sin fars bok på ett forum, för att folk ska gå och köpa den, eller hur?). Den skriver även om den moderna "kärleksromanen"... typ harlequin... den "historiska populärromanen", om "deckare och thrillers", om "skräckromanen" och om "hög och låg litteratur"... Intressant läsning iaf... Den är nog kurslittertur på vissa universitet och är utgiven av studentlitteratur, så den kanske bara finns på universitetsbibliotek...

Jaja, nu har jag gjort tillräckligt med reklam för min farsas bok!

/Jonas, som blev avbruten när han skrev förrut och alltså inte kunde slutföra texten... Utan tryckte bara på skicka (eller vad det nu står...)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Re: jag vill.

"Ska man då diskuter sf- kultur på sf forumet?"
Ja man kan, men det finns ju lika gärna det här forumet.. I SF-forumet så diskuterar man SF-rollspel eller SF-uppfinningar.. Här diskuteras det serier, datorspel, böcker, filmer som kan härledas till rollspel och ge insperation.. Det tycker jag är skillnaden mellan det här forumet och det andra..

Sedan kan man även diskutera skräck-kultur här, lika mycket som att man kan diskutera kultur på SF-forumet.. Ingen kan hindra dig..

~Nu är [color:\\"green\\"]Han[/color] trött och orkar inte tänka
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: jag vill.

"Ja man kan, men det finns ju lika gärna det här forumet.. I SF-forumet så diskuterar man SF-rollspel eller SF-uppfinningar."

Jo, men då oftast i direkt rollspelsanknytning, som till exempel "finns det ett rollspel baserat på XXX" eller "jag behöver överljusfart i mitt rollspel, finns det några verkliga idéer på hur det ska funka".
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Den absoluta novellen Lovecraft skrivit enligt min mening är "Drömmarna i häxhuset". Hade konstiga, RIKTIGT konstiga drömmar efter den i ett par nätter.

Eller så kan det ha varit min sjuka hjärna som fick liv....
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Den enda Lovecraftnovell jag blivit direkt rädd av är "Råttorna i muren". Då jag läser hans mer uttalade Cthulhu-noveller blir jag ibland imponerad av hans uppfinningsrikedom, ibland irriterad på hans språk, men väldigt sällan skrämd.

-JPS-
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Loopar

Skräckrollspelsforumet som vore det närmsta likartade, upprepar sig ganska ofta (upplever jag i alla fall, har inte kollat där på länge om jag skall vara ärlig). Detta tycker jag är lite tråkigt, och kanske är det därför det inte anses "behövas" ett Skräckforum. Jag tycker att det är helt ok att diskutera skräck i detta forum, helt i enlighet med de nedanstående trådarnas argument. Att trådar flyttas är en dålig lösning, skräck hör hemma här.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Precis vad jag tänkte säga!

Hette dom "världar av mörkar, världar av ljus"? eller var det några andra....
Det var precis vad boken hette. Av Annika...eh... nåt på A var det i förnamnet...eller efternamnet...hrrm... minns inte va hon hette... menmen

/Black Dwarf, är säkrare än han låter.
 
Top