Nekromanti Skräck-Kultur?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Det här är ett Sf-och Fantasy-kultur forum. Och i beskrivningen står det: "För alla er som vill diskutera kultur, såsom litteratur och film, med anknytning till Fantasy- och Science Fiction-rollspel".

varför finns inte skräck-kulturen med i ens beskrivningen? namnet skulle nog låte lite konstigt: SF-och Fantasy-och skräck-kultur eller SF-Fantasy-och Skräck-kultur (låter nog lite bättre)

jag menar, Det finns skräckfilmer, det finns skräcklitteratur (H P Lovecraft, Edgar Allan Poe m fl)... Och skräck-kulturen skulle självklart kunna inspirera till skräck-rollspel. Så varför finns inte detta med? Jag har aldrig sett en enda diskussion om skräck-kultur här på forumet, men beror det på brist på intresse, eller på beskrivningen-och namnet på forumet?

Jag erkänner, jag läser inte särskilt mycket skräck-litteratur, eller ser på särskilt många skräck.filmer (även om jag gillar de jag ser...). Men börjar jag göra det (vilket jag är väldigt sugen på att göra, men har väldigt mycket annat att läsa...) vill jag kunna diskuter dem här....

Vad tycker ni andra? Vill ni kunna diskutera skräck här eller är ni inte alls intresserade av det? Det kanske tillochmed skulle kunna öka användar-antalet som skriver här... och öka antalet inlägg, som vissa stunder är väldigt lågt. Många på skräckrollspels-forumet kanska skulle bli mer intresserade av även detta forum?

Eller tycker ni att man ska byta namn på forumet också till t ex rollspels-kultur, så all kultur vi rollspelare håller på med kan diskuteras här?

Vad säger moderatorn? Sereg?

/Jonas, spekulerar
 

Fader Frost

Veteran
Joined
27 Oct 2002
Messages
4
Location
Stockholm
Som det står i tråden "Filmtips: Frailty" så har berättelser med religiös anknytning plats på det här forumet, eftersom att de gränsar till fantasy.

Rätta mig om jag har fel, men har inte mycket skräck då också anknytning till fantasy, som t ex. H.P. Lovecrafts böcker som innehåller övernaturliga fenomen och varelser?

Det borde ju placera en stor del av de skräckromaner som finns under ämnen som ska diskuteras på det här forumet. Speciellt eftersom att de skräckrollspel som finns nästan alltid har anknytning till det övernaturliga, och böcker som hör skräckrollspel till borde ha det samma.

MVH Fader Frost.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Precis vad jag tänkte säga!

Gränsen mellan skräck och fantasy/SF är väldigt diffus, precis som gränsen mellan fantasy och SF.

Fast det är klart, det skadar kanske inte att lägga till det i beskrivningen, alternativt ändra beskrivningen till rollspelsrelaterad kultur (fast det kanske är att öppna en lite väl stor burk mask...).
 

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
"det finns skräcklitteratur (H P Lovecraft, Edgar Allan Poe m fl)..."

Er H P Lovecraft og Poe,skrekk litratur? nylig lånte jeg meg noen bøker av nevnte forfattere, men jeg ble ikke redd,bare skuffet.
Kan noen fortelle meg hvilke historier/bøker som er skummle?
Etter forordet (prolog) skulle det jeg leste være blant det beste.

Panurg
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
den enda gång jag läst något som jag blivit riktigt rädd av (jag sov med lampan tänd och vågade nästan inte sticka ner fötterna nedanför madrasskanten (nånting KUNDE ju ligga under sängen...)) är en Lovecraft novell. I gravkammaren tror jag den hette. In the tomb kanske.
Sen om det berodde på hur jag kände mig just då eller något sådant vet jag inte. Jag håller mig nog undan från den novellen något år till.
Så ja. han skriver skräck. Han skriver också en massa berättelser som är ren fantasy, men ofta med inslag av skräck eller skräckartad mystik.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
varför finns inte skräck-kulturen med i ens beskrivningen?
Det råder lite delade meningar i redaktionen om vad det här forumet egentligen ska handla om. Personligen vill jag ha det till ett forum där jag kan få tips om filmer, böcker, serier eller vad det nu kan vara som kan inspirera till rollspel-scenarion eller på något sätt anknyter till dem. Andra vill ha det till vad det står i beskrivningen.
Sen måste jag ju säga att den skräck du nämner ganska ofta är fantasy. Cthluhu är ett fantasi-väsen från en fantasi-värld. alltså är han också ett fantasy-väsen.
På samma sätt ser jag på vampyrer, änglar, demoner och den galne hattmakaren.

chrull
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Precis vad jag tänkte säga!

Gränsen mellan skräck och fantasy/SF är väldigt diffus, precis som gränsen mellan fantasy och SF
Brukar inte skillnaden mellan Sci-Fi och Fantasy anses vara att i den ena så finns det grundförklaringar till allt (sci-fi) och till den andra så finns det inget svar på det och därav upphöljt i mystik. Eller är det jag själv som skapar mina egna förklaringar på saker och ting.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Du har rätt!!! Skräck kan nog ofta klassas som fantasy, om man tittar på inslagen i berättelsen, men hur ofta är det t ex det är någon som tipsar om en skräckroman/novell när nån frågar om fantasylitteratur eller som Netfeed undrar om Udda fantasy? Inte ofta, dessutom är det ju inte alla skräck/splatter filmer som är fantasy...

/Jonas, håller med dig om att man borde kunna diskutera rollspelsrelaterad kultur... dock inte dataspel, tycker inte det är kultur...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
jag vill.

"Vad tycker ni andra? Vill ni kunna diskutera skräck här eller är ni inte alls intresserade av det?"

Jag vill det. även om det inte står i forumbeskrivningen så har jag alltid utgått ifrån att det är ok att diskutera skräck på detta forumet även om det SF- och fantasy forum. Det omnämns även som det allmäna kulturformuet kring rollspel och med tanke på att skräckrollspel är en del av rollspelskulturen så bör ju diskussion kring skräcklitteratur föras här på samma sätt som man diskuterar fantasylitteratur här.

Om inte annat så märker vi väl om alla skräcklitteraturstrådar låses för att de är OT, fast jag vet inte om någon sådan låst tråd på rak arm i detta forum.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: jag vill.

Jag känner inte till några sånna tråder över-huvud taget! Men det kanske har funnits före min tid... Har bara varit här i 6 månader och en dag... så vad vet jag?

Det förklarar däremot varför jag tar upp det nu.... Jag har aldrig sett en tråd som har handlat om någonsorts skräck-kultur! Iaf ingen jag kan komma ihåg....

/Jonas, rätt ny på forumet
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
inte så ofta

"Jag har aldrig sett en tråd som har handlat om någonsorts skräck-kultur! Iaf ingen jag kan komma ihåg...."

God skräcklitteratur är en tråd som handlar om skräck. Samma person startade även tråden Kul skräck? Fast många fler trådar finns nog inte.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Precis vad jag tänkte säga!

det står väldigt bra om detta i en bok som någon svensk har skrivit som tar upp historia till skräk och fantasy hur det uppkom osv

Världar av Mörker, Världar av Ljus
rekomenderas
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Skräck-Kultur? [ot]

varför är inte datorspel kultur?
det borde väl ändå räknas som kultur eller menar du rollspels datorspel?

annars måste ju det få räknas som kultur det med men det borde inte tas upp så mycket på detta forumet
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Skräck-Kultur? [ot]

Det finns ju en hel del dataspelsforum på andra ställen, så det kanske inte behövs något här. De dataspel som har rollspelsanknytning kan man dessutom diskutera på forumet för det rollspel de har anknytning till, om man måste diskutera dem här.

Så brukar jag resonera i alla fall

-JPS- om det rör på sig svarar jag på det
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Skräck-Kultur? [ot]

givetvis finns det det men det måste ju ändå räknas som kultur aite?
det behövs ju som jag sa inte tas upp här men det är ändå kultur
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Precis vad jag tänkte säga!

du får väldigt gärna ta upp vad som skrevs i boken. Chansen att motivation och förutsättningar för att boken ska finnas inom räckhåll är nämligen minimala.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Precis vad jag tänkte säga!

bibloteket?

det strå rätt mycket bra saker i den boken och det var ett tag sedan jag läste den... men där jag lånade den så fanns det typ 3st så den är nog rätt vanlig
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Re: jag vill.

Inte jag

"Om inte annat så märker vi väl om alla skräcklitteraturstrådar låses för att de är OT, fast jag vet inte om någon sådan låst tråd på rak arm i detta forum."
Låsa är väl lite väl men trådar har blivit flyttade.. Själv tycker jag att man ska diskutera skräck på skräckforumet.. Jag vet inte varför jag tycker så. Kanske gör jag det för namnets skull. :gremwink:

~Jag vet inte varför [color:\\"green\\"]Han[/color] gillar skräckforumet. Kanske vill [color:\\"green\\"]Han[/color] vara sig själv för ett tag
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Precis vad jag tänkte säga!

Brukar inte skillnaden mellan Sci-Fi och Fantasy anses vara att i den ena så finns det grundförklaringar till allt (sci-fi) och till den andra så finns det inget svar på det och därav upphöljt i mystik. Eller är det jag själv som skapar mina egna förklaringar på saker och ting.
Vet inte om jag håller med dig där, jag kan komma på mycket SF som enligt din definition skulle klassas som fantasy, tex 2001, en hel del av Harlan Ellisons verk och flera andra jag inte kommer på nu.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Skräck-Kultur? [ot]

Hm, på något sätt är det väl kultur, men jag udvek att nämna det eftersom de flesta dataspels-diskussionerna jag har sett på www.rollspel.nu's forum är typ: Visst är "Baldur's Gate bra?" och sådana trådar är ganska meningslösa. Om man däremot skriver: "Jag funderar på att använda storylinen från Baldur's Gate-spelen i en kommande kampanj, har ni några tips på hur man kan göra det bra?" blir ju tråden aktull och mycket välkommen.

Säger man att Dataspel är okej att diskutera här så är ju risken att det börjar dyka upp långa trådar som diskuterar dataspel, och sådant finns det många platser på internet som gör bättre. IMHO.

chrul - stressad
 
Top