Nekromanti Skräck i Sci-fi

Dark_Lotus

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
29
Hej alla forum människor!

Tänkte bara fråga er lite kvickt vad som för er är skräck när det kommer till sci-fi.
Dvs ,vilken sorts stämmning får er att börja rysa och känna skräck?
Några bra exempel på några spelmöten där ni har kännt fasan närma sig? ;)

Vore tacksam för alla som vill dela med sig av sina erfarenheter helt enkelt (Varesig spelledare eller spelare).

/Mvh Dark_Lotus.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Dark_Lotus;n20093 said:
Hej alla forum människor!

Tänkte bara fråga er lite kvickt vad som för er är skräck när det kommer till sci-fi.
Dvs ,vilken sorts stämmning får er att börja rysa och känna skräck?
Några bra exempel på några spelmöten där ni har kännt fasan närma sig? ;)

Vore tacksam för alla som vill dela med sig av sina erfarenheter helt enkelt (Varesig spelledare eller spelare).

/Mvh Dark_Lotus.
Puff, väldigt svår fråga. Få tillfällen man faktist varit rädd - har ofta handlat om att spelledaren byggt upp en stämning - och då inte bara genom ren beskrivning. Har dock knappt spelat sci-fi, så dessa råd rör fantasi- och moderna settings som Vampire(da masquerade), men det lär väl inte vara så stor skillnad.
Nåt som man kan bli lite hispig över, är man om blir allvarligt skadad, riskerar amputation, död, [sänkning av statsen!], allvarliga sjukdomar, strid som börjar gå illa och dylikt. Att stöta på monster och vandöda brukar inte vara direkt läskigt och man går på och köttar som vilken fiende som helst.

Ett tips är att läsa bra spökhistorier och försöka applicera in berättandet och beskrivandet i själva äventyret. Dock svårt att göra det läskigt när man bara kör muntligt och ej visuellt/ljudligt - och det är här som "anpassade spökhistorier" kommer väl in.

Andra förslag är att dämpa belysningen, använda stämningsfulla ord/termer (finns beskrivet i reglenboken för Eon III), och låta karaktärerna känna sig instängda, hjälplösa, döende, hemsökta, i fara, begår olika typer av tabun, befinner sig på otäcka platser som man ej kan lämna etc.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Men det var sci-fi det handlar om: ytterligare tips; någon typ av Xenomorph-monster(Alien-quadrologin) som jagar spelarna, finns andra exempel som the Flood i Halo-serien, någon typ av zombier, finns någon film om en digital utomjordisk livsform/alt. AI som nästlar sig in i datasystem och börjar assimilera människor som otäcka cyborgs(äckligare och våldsammare än Borg i Stark Trek!) eller Necromorphs i Dead Space-serien. Sedan finns det andra typer av zombies som skapas på olika sätt. Mördarrobotar som med kuslig tysthet och effektivitet jagar ner dig(Terminator? System Shock 1-2?). Nya och gamla äckliga typer av sjukdomar - artificellt framställda vanskapande pester å dylikt, olika former av fiktiv strålsjuka(och riktig). Eller varför inte olika typer av mutationer som drabbar en.

Att hamna i något främmande djurs matföråd med spindelväv, kukonger och annat slem känns vidrigt - liksom att bli penetrerad med ett sugrör innehållandes enzymer som löser upp en inifrån, för att sedan bli uppsörplad som en smoothie. Hmmm, gigantiska myror som hugger tag i en och sprutar in massiva mängder myrsyra? Eller att den artificella intelligensen blir defekt och bestämmer sig för att ta kål på sina medarbetare[människorna] som i 2001: A Space Odyssey. Rätt bra ställe att introducera väldigt avancerade aliens som går bortom det mänskliga förståndet och förståendet - mycket mystik bör vispas ner i kompotten. Hmmm.... Chutulu & Lovecraft?: "The most merciful thing in the world... is the inability of the human mind to correlate all its contents."

Därutöver, finns det roliga utomjordiska substanser som intelligent olja som häller sig in i mänskliga värdkroppar och kontrollerar dessa som i ett avsnitt av Arkiv X, sjuka experiment(medicinska såväl som psykiska) utförda av människor anställda av onda företag, eller varför inte om de traditionella skräckelementen som spöken & vålnader existerar - och fortfarande gör det trots att det är i framtiden(vad säger att de bara skulle försvinna?), sker sällan, mest enbart fall som en vitfärgad energi-spectre som omslöt en rymdstation i Arkiv X(?) och nästade sig i astronauterna eller Dracula 3000(uselt!). Eller att ett spöke bestämmer sig för att hemsöka ett rymdskepp......

Glöm inte hur kul det är med luftslussar, rymdens vakuum och att bli strandad ute i rymden. Inte direkt Star Wars där det kryllar av skepp, bombastisk stråkmusik och civilisation överallt. Alien I(1979) visar på en bra stämning där utforskande av rymden känns kall, skrämmande och otrygg med faror som ligger begravda. Man borde undvika att åka från Jorden liksom man undviker gamla hemsöka hus.

Sedan har vi stugfeber applicerat på isolerande och hjälplösa settings som rymdskepp, små kolonier där man inte kan gå ut utan rymddräkt eller i kretsande rymdstationer: Brist på resurser(i en nära framtid), brist på syre! Herregud! lufttillverkaren går snart sönder!!! NEj! hål i skrovet!!! Hjälplösheten, isoleringen,sysslolösheten,otillräckligheten, ovissheten och tanken på att man aldrig kommer att få komma hem igen/alt. om många år när man är gammal om allt går bra(något kan ha gått fel med utrustningen), får någon i besättningen att börja ritualmörda och tortera sina medpassagerare. Kan bli kul att se på med skakig handkamera NÄR någonting kommer att flippa ut i verkligheten: https://www.facebook.com/MarsOneProject

Ett välddddddiiiiigt långsökt exempel är från en serietidning av finske Kari Leppanen: Sigma Draconis III, http://www.karileppanencomics.fi/oth...ish%20page.htm, rotade just fram sidan. Vet dock inte hur du ska få tag i den, bläddrade i den när jag var en liten/stor palt.......
Till saken: där förekommer en jätterolig planet där allt går i gråsvart: äckligt vatten och ENORMA växter och svampar - allt är faktist svampar på planeten, sporer och allt, + äckliga bläckfiskmonster som är anpassade. Eftersom all flora är levande svampar så angriper de allt som är färglatt och oskyddat(du måste ha en hel skyddsdräkt), dock är allt levande så det kommer genaste fram äckliga svamptentakler som angriper en och försvampar dig till någon sorts nekrotiska massa som det börjar växa ännu mera ur, har du ingen hjälm så kommer det sporer i själva luften och det börjar växa omedelbart......Försök här: http://www.bokus.com/bok/97891867130...net-of-demons/

Glöm heller inte bort de "äkta" utomjordingarna som teleporterar sig in kring din säng och för bort dig för lite tester under natten, Bara att börja läsa på nätet. Finns en film 'The Fourth Kind -2009' med Milla Jovovich(och en del andra) samt en rätt nyligen film som heter 'Dark Skies - 2013' som är lik skräckfilmen the Grudge: du kan inte undkomma dem - de vet hela tiden vart du befinner och det finns INGENTING som man kan göra åt dem. Som en liten twist exister också möjligheten att de faktist finns på riktigt - är ju rätt många historier och man bör tro på annat liv i universum än att djupdyka i teologiska skrifter.......Vilket får spelarna rädda! Deras stora, svarta ögon är också väldigt obehagliga - får obehag av att titta på bilder - likt stirrande ögon på likstelnade lik - powerpoint med bild i bakgrunden??
Mannen i skogen said:
Serien om den svartvita svampplaneten lästa jag i Fantomen för lääänge sen. Den var spännande. Men jag minns inte hur det slutade...
Kärlekscraft said:
Vill du ha spoilers via PM?
Kärlekscraft said:
Ett annat exempel är den lokala floran & faunan på andra planeter - kan vara skrämmande. Ett exempel från serietidningen Sigma Draconis III som jag hänvisar till ovan är det coola rovdjuret Thork(plur. thorkar), om man nu har läst den.
En gång i tiden var syrehalten mkt högre varav stora djur existerade(dinosaurierna), tillsammans med jättinsekter och stora havslevande monster. Vad för stora otäcka djur kan det tänkas finnas på andra planeter? Som människa blir man mkt mera utsatt...

Exempel på vidrigheter: http://www.youtube.com/watch?v=nxpV9V7lup0
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Alltså, vad man gör med Sci-fi är att man gör saker som är värre än vad som kan hända med dagens teknologi. Man kan tex fånga folk i en digitalt simulerat helvete genom att ladda upp dem i det. Man kan chipa folk och göra dem till slavar med helt andra personligheter. Nervhäfta folk till plågor och förlamning för resten av livet. Man kan genetiskt modifiera folk mot deras vilja med biologiska vapen, vill du inte ha tänder växande ut ur dina ögonhålor som punkterar dina ögon så att de rinner som tårar ner för dina kinder. Sedan har man utomjordiska varelser som kan skada folk på ännu mer otrevliga sätt.

Och är det för verkligt för dig kör Event Horizon:

Kärlekscraft said:
En annan grej som logiskt passar in bättre i sci-fi: Dödsfällor - likt filmerna 'Cube' http://en.wikipedia.org/wiki/Cube_(film) och alla 'Saw-filmerna'. Sjuka ytor täckta med massor av nålar, små sjöar av syra som man måste undvika, de klassiska krossande väggarna som kommer allt närmare.....
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
En annan rolig grej är vrickade spel och underhållningsprogram med gladiatorer, "hinderbanor" och annat abnormt tillsammans med fällorna som antingen körs på TV eller snarare live-stream via underliga undergroundsajter: Likt Hunger Games & the Running Man(som var först!http://www.youtube.com/watch?v=Rwb2glCshzY)
MEN!! Det ska var mycket mera sjukare, våldsammare och brutalare - likt spelet Manhunt http://en.wikipedia.org/wiki/Manhunt_(video_game) ,som man blir seriemördare utav att spela! :mad:

Spelarna kan ha blivit kidnappade, deltar frivilligt(?), eller är på något sätt inblandade i uppsättningen.
Kombinerat med pervers pay-on-demand live-stream med snuff movies, tortyr, dödande, bdsm och alla sorters porr uppblandat till en härlig kaksmet. :sad:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Generellt misstror jag regler och äckel och "bu!"-grejer när det gäller skräck. Jag tror mer på dels att bygga upp en skrämmande och obehaglig, spänd stämning och dels på att jobba mycket med "the horror within"; kroppsskräck alltså.

För stämning rekommenderar jag helt enkelt väl vald musik och att kolla upp hur bra skräckfilmer bygger upp sånt. Jobba med sätt att beskriva saker, återkommande ord, tonfall och så vidare.

Sedan gillar jag som sagt body horror; när det farliga finns inuti rollpersonerna. I form av radioaktivitet, eller nanomaskiner, eller ett virus (fysiskt eller memetiskt eller datorvirus). Eller som i Alien, att det bor något inuti kroppen rent bokstavligt.

Det här är egentligen inte specifikt för sci-fi dock, utan gäller alla former av skräckrollspelande: det handlar om dramaturgi och om att bygga upp stämningen. Inte, tycker jag, om "farliga situationer" med regler. Och drar du fram en skräcktabell blir jag bara less.
Kärlekscraft said:
Ja, stämningen är självklart bland de absolut viktigaste när det kommer till skräck, men att skapa det och få spelarna rädda är en svår hasselnöt att knäcka...
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
I den traditionella skräckhistorien på jorden befinner sig huvudpersonerna/offren ofta i ett isolierat hus på landet, bilen och telefonerna är trasiga, det är oväder på gång, och någonting finns i huset. På ett rymdskepp får man grundelementen isolering, instängdhet och utsatthet alldeles gratis. Man kan inte kliva av skeppet, det kvittar om kommunikatorn fungerar, för det finns ingen som kan komma till din hjälp i alla fall och tyngre vapen kan man glömma pga risken att det går hål i skrovet.

Lägg därtill trång och förvirrande arkitektur med en massa gömda servicetunnlar och skrymslen, och du har i praktiken rymdversionen av skräcklabyrintern under källaren under det gamla mentalsjukhuset på svarta ön.
Kärlekscraft said:
Precis, och självfallet är någonting alltid gömt i flyktkapseln.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
För att lyfta upp vad som väl är kranks gamla käpphäst, skräck är inte samma sak som att spelarna är rädda. Skräck är en genre, en estetik och en berättartradition, inte en reaktion. En van konessör av skräckfilm blir ju inte rädd av ytterliggere en Crypt of the Evil Slayer, men det gör inte filmen till något annat än en skräckfilm.

Om jag ska försöka bidra konstruktivt lär rollspelet Cold and dark vara mycket bra. Känslan av ensamhet och utsatthet lär vara tas till vara på mycket bra av såväl världen som regelsystemet.

En annan grej, personligen tycker jag att isolering är ett ganska dåligt knep. Det är lätt genomskådat av spelarna som en skräck-kliché så stämningen kan få sig en törn. Sen är det ofta onödigt att totalt isolera rollpersonerna.

Det isoleringen ska undvika är ju att rollpersonerna tillkallar hjälp, förslagsvis de rätta myndigheterna, överlåter allt ansvar på dem och går vidare med sina liv. Men att slänga ut rollpersonerna i bortre rymden, helt ensamma, är knappast enda sättet att undvika att rollpersonerna undviker skräcken.

En enkel, bra variant om man inte vill lämna klichén helt är att inte isolera dem direkt. Låt dem tillkalla hjälpför att sedan skapa en situation som skär av vidare kommunikationer. Det kan bli en mer naturligt om isoleringen sker som ett resultat av utveckligen under spel och tydligare sätta känslan av att »nu är vi ensamma« än om de alltid varit ensamma. Att det blir värre är ju skräck-stapelvara, i början ska rollpersonerna ha viss kontroll och att de känner att de kan ringa på hjälp är en bra sådan kontroll.

Annars kan man låta myndigheterna ignorera dem. De tror inte på att vad-som-nu-hemsöker-rollpersonerna finns. Intitiala uredningar konstaterar att allt allt har en logisk förklaring och rollpersonerna är tillbaka på ruta ett. Kanske är det faktiskt så att skräcken faktiskt bara plågar rollpersonerna. Känslan av att vara i en stad, bland människor ja renatav vänner, men vara jagad av något de inte märker av kan vara ganska bra.

Kärlekscraft said:
"Skräck är en vid genre som innehåller allt från terror till horror, som är två subgenrer inom denna litteratur, dock med varsitt syfte. Den ena är till för de mera blodiga, lemlästande skräckhistorierna och den andra för de mer djupgående psykologiska, melankoliska skräckhistorierna."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skräck

Skräck kan således innehålla allt ifrån ren rädsla till vad som kallas 'terror', dvs obehag, splatter och mondo/gore/bizzare - Allt för att det ska kännas obekvämt. :)
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Något jag tycker fungerar som bra skräckelement i sci-fi rollspel är, som redan nämnts, isolering (det är väldigt enkelt att göra i många sci-fi spel, om det är ett rymdspel så kommer det hända av sig självt) och weird tech mystery. Med det sista menar jag underlig teknologi som är svår att förstå och som man sedan gradvis utforskar för att till slut komma till insikt om vad den gör för hemskheter (och då ställa sig frågan vem som designade den och varför).

Utforskning och deckarmysterier med skräck-klang funkar också bra i sci-fi i min erfarenhet. Eftersom teknologin har nått så långt så kan dels antagonister göra väldigt underliga och skrämmande saker med den, dels så kan rollpersonerna få reda på väldigt många saker om vad som hänt (och gradvis komma till insikt) utan att det blir konstigt eller krystat. Det går helt enkelt att lägga ut en väldans massa vaga ledtrådar som inte hade kunnat uppfattats utan sci-fi.

Generellt tycker jag inte att det brukar bli så bra när rollpersonerna är jagade av något i rollspel. Men det beror säkert mycket på spelgrupp och spelstil. Min erfarenhet är att rollpersoner hellre slåss än flyr mot en fara. Spelmekaniken brukar också vara ett problem, det är sällan det finns något bra sätt att regelmekaniskt styra upp en flykt så att den höjer spänningen och stämningen (rulla "running" eller dö brukar inte hjälpa).

Skräckstämning i rollspel brukar ju försvinna så fort man rullar initiativ, så därför är jag inte så mycket för strid med stora läbbiga monster som en källa till skräck. Att ta sig fram till en strid med det stora läbbiga monstret kan vara läskigt om det görs rätt (tror att huvudkonceptet igen är gradvis insikt), men själva striden är det inte. Tänk er Dead Space fast utan en massa småstrid hela tiden, bara utforskning med hotet om att det KAN finnas något som vill äta ditt ansikte bakom kröken och små ledtrådar till vad som har hänt och varför. Hur otäckt som helst.
Kärlekscraft said:
Som den här tråden?: https://www.rollspel.nu/threads/690...ttp://en.wikipedia.org/wiki/Virus_(1999_film)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
BroderFluff är något på spåren, och GURPS: Mysteries, en i övrigt mycket bra bok att tillängna sig, har fel. Utredningar och skräck rimmar bra ihop (rent allmänt, oavsett sci-fi-fernissa).

Detta kan tyckas kontraintuitivt, det tycker GURPS: Mysteries. Författarens resonemang är att i skräck vill du som SL inte visa monstret (helt sant) och du vill inte att spelarna/rollpersonerna ska veta för mycket. Bristande information är en viktig del i skräck. Och utredningar, deckargåtor, som Mysteries handlar om, går ju ut på att ta reda på sanningen.

Problemet med det resonemanget är att spelarna måste engageras. I en skräckfilm är en av poängerna att huvudpersonerna reduceras till passiva offer. Visst försöker de kämpa och lösa sina problem, men i slutändan (eller ofta hela tiden) springer de ner för mörka korridorer jagade av en okänd fasa utan något som helst eget initiativ.

Det fungerar inte i rollspel. Det blir väldigt tråkigt och/eller tar slut väldigt snabbt om sådana scener ska vara fokus i spelet. Spelarna måste få göra något. Något som känns meningsfullt för dem och något som tar tid kring spelbordet.

Så som BroderFluff poängterar är det bra (men inte strikt nödvändigt, det kanske går på andra sätt) om skräcken är något som gradvis introduceras när rollpersonerna börjar peta i och granska något underligt. Ännu bättre, släng på dem något obehagligt i början, låt utredningen allt mer tydligt peka på mer rimliga förklaringar ett tag och släng sedan nästa oförklarliga obehaglighet på dem.

Riktigt allt behöver inte utredas. Om allt kring skräcken, dess ursprung, motiv etc., är känt när spelmötet tar slut var det inte så mycket skräck av det. Det är bra om spelarna börjar fundera på de sakerna, men de måste inte få alla svar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Möller;n20349 said:
Riktigt allt behöver inte utredas. Om allt kring skräcken, dess ursprung, motiv etc., är känt när spelmötet tar slut var det inte så mycket skräck av det. Det är bra om spelarna börjar fundera på de sakerna, men de måste inte få alla svar.
Absolut!

Ett mordmysterie i CoC-miljö behöver ju inte innebära att man får se monstret eller får mythosen förklarad. Mysteriet kan ju helt enkelt avslutas med att man hittar mördaren. Mythosen kan finnas där i mitten, gömma sig i hörnen, försvåra mysterielösandet och så vidare. Skräckmysterier behöver ju inte ha monstret som det rollpersonerna ska hitta eller avslöja.
 

JordenFörst

Veteran
Joined
1 Sep 2011
Messages
3
Sättet som fungerat bäst för mig har varit att fråga ut mina spelare vad de själva är rädda för och sedan utsätta deras karaktärer för spelarens rädslor. Detta har fungerat i olika settingar det gäller bara att väva in dem på ett passande sätt. Så hör med dina spelare vad som skrämmer dem och använd det sedan emot dem.
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Alien och Event Horizon är typ mina main-inspirationer närhelst jag tänker mig sci-fi och skräck. Predator också, i viss mån, och The Sphere. Spelarna är "vanliga människor" (åtminstone i settingens ögon), och de stöter på någonting extremt absurdt som inte går att förklara. Visst, det här gäller ju för en väldans massa skräck (nästan all skräck, faktiskt...), men sci-fi är ju typ bäst för just den stilen. Rymden är läskig i sig (sugas ut i vakuumet, rymdvandringar som går fel), och så klistrar vi in någonting sinnessjukt och oförklarligt på det. Funkar skitbra. :)

Oh right, skulle kanske sagt det: Rymden. Sci-fiskräck måste fan vara ute i "rymden". Det kan vara ett skepp, en station, en outforskad/obebodd planet, asteroid. You know the deal! Det är möjligheten att kunna vara i rymden, där ingen hör dig skrika, som gör sci-fiskräck så bra.

//Krae, 2spooky4space
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Jag skulle fundera på långsamt, men stadigt växande skräck. Tänk Solaris. Tänk Stalker (filmen, inte spelet). En känsla av fara från något som är så främmande att utmaningen blir att ens förstå vad det är och hur det funkar.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tyvärr kan jag nog inte precis säga att jag har varit i en situation som jag verkligen varit rädd för något. Som mest har jag nog gått till en typ av... orolighet av "något kommer hända" eller något, snarare än ren rädsla som skulle få mig att skrika och/eller gå rent ljudlös och/eller fly eller krypa ihop till en liten boll. Jag kan ju såklart få dom där tillfällen där håren på mina armar reser sig, och/eller en kall kår som går längs ryggen, skulderbladen, eller övre delarna av armarna, och upp till nacken och backre delen av huvudet. I spel, filmer, tv-serier, riktiga händelser, mm... dom grejer som oftast får en faktiskt märkbar reaktion ifrån mig... är jump-scares, jag kan rycka till och sådant. Men mer än det har jag inte än så länge råkat ut för i reaktions effekt. Dom kalla kårarna kan ju oxå visa sig där.

Med det sagt så betyder inte det att jag inte kan känna stämningen i en skräck/horror film eller något, men det kräver en väldigt specifik typ av stämmning för att jag ska verkligen känna det, och mycket av det har oxå med vilken typ av film det är utanför skräck/horror... vilket i slutändan avgör om jag tycka om filmen eller inte. För "skräck/horror" som genre gör inget för mig igentligen... tycker oftast dom är oerhört tråkiga att titta på/spela/mm, det finns undantag så klart... men det är ju snarare undantagen som bekräftar reglen, än något annat... det behöver inte ens vara skräck elementet i dom som gör att jag tycker dom är bra.

En hel del sci-fi filmer som har rätt stämning för mig har redan nämnts, som t.ex Alien och Event Horizon. Så här är ett par tillägg av liknande filmer, som kanske kan användas som grund för ett pnp rpg (inte i någon specifik ordning, och kvaliten på dom kan väl variera oxå). Pandorum (2009), Pitch Black (2000), Sunshine (2007), Cargo (2009, en Schweizisk film), The Last Days On Mars (2013)... kan finnas fler, men i så fall minns jag dom inte, eller minns inte namnen (urusel på att komma ihåg namn).

Men i ett rent penna och pappers rollspel, så funkar det helt enkelt inte för mig... Skräck/horror pnp rpg's skulle aldrig kunna ge mig en känsla av rädsla, eller få mitt blod att pumpa, från ett sådant typ av spel. Och det är ju oxå en genres som i helhet inte intresserar mig. Så att få ett intresse, för ett spel med det som basis, kan jag inte.

Kan väl oxå nämna att så långt jag kan minnas så har jag aldrig haft någon mardrömar. Har haft drömmar som kändes riktiga (har det rätt ofta faktiskt, drömmar av alla de slag som känns väldigt riktiga) där jag har varit t.ex jagad av något... antingen okänt vad det var, eller känt, men där jag vetat att om jag inte lyckades fly undan så skulle jag vara körd. T.ex hadde en dröm där jag jagades av en tiger som jag visste skulle äta upp mig om den kom ifatt, men jag var aldrig rädd... och jag till och med "lekte" med den, och medvetet irriterade den... sådant som att när den kommer i sitt hoppande anfall bara glida åt sidan så den missar eller något, minns även en "scen" där den var nästan helt ifatt mig, där jag försvann runt en hörna och stannade upp, och när tigern kom runt hörnan så knäppte jag till den på nosen med pekfingret (pekfinger mot tumme och sedan snärta iväg pekfingret), varpå den ryggade tillbaka lite grann, och jag försvann iväg, innan den tog upp jakten igen. XD
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Någonting man inte för glömma, och som borde utvecklas mer i spelandet, är psykiska & emotionella påfrestningar(detta gäller inte bara sci-fi och skräck), vissa spel som Call of Chtulu & Neotech har ju sina psykospoäng/sanity points som det blir konsekvenser utav såvida de ökar/minskar. Psykisk tortyr ska ,beroende på metod, vara mycket värre än fysisk tortyr(eller lika illa) och som bonus kan demokratiska länder komma undan med det - eftersom inga fysiska bevis finns.

Så slå på lite clockwork orange: http://www.youtube.com/watch?v=vYhwHqAySOc Själv blir jag lite lätt vansinnig av att lyssna på detta. :sad:
Tips på annan psykotisk musik som äventyrar ens mentala hälsa? Sedan spelar man upp videos med massa ultravåld. Sedan kan man varva lite med: http://www.youtube.com/watch?v=XnVQ24d4664 Ens cell måste tyvärr också spela musik - varvat med remixer- 24/7 och lyset är alltid tänt, alternativt kan man också föra in en discokula - perfekt för att få någon att bryta samman fullständigt. Finns också massor av andra metoder - som i Latinamerika där dom torterade folk med Coca-Cola-flaskor - och offren blir sen påminda pga associationerna av detta och att företagets reklam & produkter finns överallt i hela världen.
Rhodryn said:
Hmm... musik för att hjälpa till med det. Det är en bra ide... då vet jag vilken typ av musik som skulle kunna funka på mig...

Dansbands musik och Country/Country and Western musik.

När jag hör den typen av musik vill jag nästan krypa ur skinnet på mig själv.
Kärlekscraft said:
Ja, det är faktist en viktig Ingrediens i skräck: Musiken. Tillämpa musik från t.ex. skräckspel och skräckfilmer, samt att ha med ljudeffekter, som en spöklik knarrande dörr som öppnar sig eller obehagliga fotsteg. För sci-fi skräck kan nog läskligt luftkonditionersläten tillsammans med arbetande maskiner & dylikt användas för en obehalig stämning.
Kärlekscraft said:
Det här klippet tillsammans med musiken visar väldigt bra på rymdens otäckhet: http://www.youtube.com/watch?v=XRD43FAiHPY
DVS inget jävla bombastiskt star wars+trek.(HMMMMMM!! Låter inte det där musikstycket väldigt bekant med något som spelas i Alien(1979) + Aliens(1986). I 2:an så är introt väldigt likt: med en kapsel och så ett väldigt identitskt musikstycke).
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Sannerligen får man inte heller glömma bort storföretag & megabolag och deras mysiga laboratorier. Tänk bolag som Umbrella Corporation och Weyland-Yutani - vad pysslar deras forskare med i sina labb? Ekologiskt odlade grönsaker? Knappast. Snarare sjukdomar, monster, viruszombier & annat. Och med den teknologiska utvecklingen som skett i sci-fi-världen kommer dessa företeelser att passa bra in.
 
Top