Nekromanti Skräck i rymden

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Jag håller på att skriva ett skräckäventyr i en framtid värld. Den handlar om att RP hamnar på ett öde rymdskepp, och där ska hemska saker hända, med sin egen transport trasig (syretankarna). Några idéer vad som hemskt som ska ha hänt de förra besökarna?

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Den handlar om att RP hamnar på ett öde rymdskepp, och där ska hemska saker hända,"

Kan det verkligen hända så mycket på ett öde rymdskepp? /images/icons/wink.gif

Skämt å sido ett par film tips för inspiration är:

*Alien
*Event Horizion

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Tja, för att ge ett uppenbart svar, så är ju Aliens-filmerna bra inspiration. Jag spelledde en gång ett Mutant RYMD (om nån kommer ihåg det kanske inte helt lysande spelet) scenario som i praktiken gick ut på att spelarna var passagerare på ett rymdskepp som for mellan Mars och Jorden och fick se sina medpassagerare och besättningsmedlemmar bli uppätna en efter en av någon vidunderlig Alien-kopia.
Det hela vart synnerligen trevligt, och folk var bra nervösa.

Heh, du skulle sett deras min när de slutligen nådde fram till jorden och fick reda på att de inte hade landningstillstånd eftersom de klassificerades som en fara ;)

--
Dibbe
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag har facktiskt skrivit ett skräckäventyr i ett cyberpunk rollspel vid namn Cyberspace en gång. Då skulle rollpersonerna upp till ett orbitalt fängelse och undersöka varför kommunikationen till jorden brutits. Vad som hade hänt var att en liten komet kockat med stationen och den hade burit med sig et främmande virus som gjorde alla till zombies som bara kunde tänka på att äta kött. De åt sig själva, varandra och rollpersonerna som facktiskt dog i det här äventyret efter att ha bestämt sig för att döda zomiberna istället för att fly.
Okej. Idén är kanske lite töntig men zombies i rymden funkar facktiskt jättebra. Det är något ingen förväntar sig egentligen och därför blir det mycket läskigare än i ett fantasyspel där man möter zombies hela tiden.
Man brukar säga att i rymden kan ingen höra dig skrika. Men i sanning så hör den som skriker sitt eget skrik.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

kadris

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
3
Location
Umeå
va??
jason i rymden? det är helt obegripligt för mig hur någon kan ge grönt ljus åt en sådan film. eller... det förstås, pengar.
den första filmen är ju dock lite läskig.

och rymdtips: halka inte in på alien spåret, förmodligen har dina spelare sett filmerna. låt en av dem vara skurk istället, (men fixa ett motiv) sen kommer spelarna att skrämma upp varandra i tron att det är ett alienmonster.

/andreas
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Öde rymdskepp

"Kan det verkligen hända så mycket på ett öde rymdskepp?"

Oja!

Ta en titt i boken 2010 - Andra Rymdodyssén (eller se filmen - fast boken är bättre). Astronauten Walter Curnow och kosmonauten Maximilian Brailovskij ändrar det öde rymdskeppet USS Discovery, i parkeringsbana över Io, övergiven sedan nio år tillbaka då Dave Bowman stängde av skeppsdatorn HAL och sedan försvann ut i oändligheten.

Clarke beskriver det mörka och övergivna rymdskeppet så elegant och subtilt. En strålkastare sveper över en oanvänd rymddräkt som hänger vid ett skåp: vid första anblicken liknar det en halshuggen kropp. Eftersom Discovery snurrar som hon gör så får man ett konstgjort "neråt" i rymdskeppet, fast förut. Discovery var aldrig var designad för att spinna på det sättet, så hela skeppet verkar vara ett dunderknasigt Lustiga huset med smällkalla och kolmörka korridorer.

Och mitt i det hela så slår Curnows humor an på totalt fel strängar: "Max, lova mig att vad som än händer så springer du inte iväg för att hämta skeppskatten."

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Urk! [OT]

"Jason of the Star Command" var en usel serie. Jag förstår knappt hur jag tyckte att den kunde vara kul som nioåring när jag återsåg den på Sci-Fi för ett par år sedan...

Nä, den serien är något som i högsta grad ger rysningar... eller var det kväljningar?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Jason of Star Command (-:

Hoho. Äntligen kommer det en vettig film..
Jag tror att det kommer att bli ett mästerverk.

Exterus - Med licens att kobolda
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Urk! [OT]

<I>"Jason of the Star Command" var en usel serie. Jag förstår knappt hur jag tyckte att den kunde vara kul som nioåring när jag återsåg den på Sci-Fi för ett par år sedan...</I>

Kan man annat än älska en serie om en Han Solo-klon som slåss mot en rymdskurk vid namn Dragos? (-:
Har inte Sci-Fi; jag såg den bara när den gick på SVT då det begav sig. Kommer ihåg att James Doohan spelade befälhavaren över the Space Academy, men var den komiske sidekicken spelad av Robert Englund eller var det bara nån som var lik honom?

--
Åke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
Red Dwarf...

...utspelades på ett öde rymdskepp. Nåt att hämta insperation från om man skippar den bisarra humorn.

/[color:green]Han</font color=green> som oavsiktligt lyckades se serien ändå från början (vicket han är tacksam över)
 
Top