Nekromanti skräck i rollspel

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Jag undrar varför det finns rollspel som är utpräglade "skräckrollspel" cad har dom som inte finns i andra rollspel? Själv lirar jag mestadels EON och jag ser då inget problem att göra riktiga skräckäventyr, allt finns ju där. Ta Vandöda och Monster där kan man ju hitta saker som skulle skrämma slag på en spelare.

I gamla DoD 91 så lirade jag Marsklandet och där fick jag spelarena att svettas lite grann.
Om man har ett skräckrollspel så färväntar sig spelarna att bli skrämmda och då förlorar det lite av sin poäng tycker jag.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Inställning

Jag tror det beror på inställningen, om alla har den rätt och har god inlevelse kan man göra vad som helst läskigt, det behöver ju inte vara speciellt skrämmande om man tänker på det. Som exempel var vi som rollpersoner ute i vildmarken utanflr en liten by i bergen och blev jagade av vargar som var anförda av en mystisk figur i svarta kläder, mer var det inte, men det var riktigt skrämmande ändå. Kan det kanske vara så att den känslan av rätt inställning är lättare att få om man spelar spel som är tänkta för det? Precis som du säger så går det ju bra i vilket spel som helst, men det kanske är lättare i en del?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Allt går...

Tror att man kan få till lite skräck i de flesta fall faktsitk. Fast den ser lite annorlunda ut i de olika spelen. Tror mycket att det beror på hur Sl.n & gruppen bygger upp stämmningen i det hela.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Syftet med skräckrollspel är att de är *gjorda* för att spela skräck i. Det mesta i spelvärld, exempel, spelledartips osv är (förhoppningsvis) anpassat till just detta. Det hindrar naturligtvis inte att man kan spela humor i Vampire eller såpopera i Kult, men det finns ett annat *syfte*. Precis som en skräckfilm har som syfte att skrämmas även om den ibland misslyckas med det.

"Om man har ett skräckrollspel så färväntar sig spelarna att bli skrämmda och då förlorar det lite av sin poäng tycker jag."

Det är väl inte konstigare än att man ser skräckfilm för att bli skrämd och komedi för att bli road. I och för sig händer det att det blir tvärtom, men som sagt, skillnaden ligger i vilket syfte skaparna hade.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Det har nog inte ens hindrat nån från att testa att spela skräck i Vampire.
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Självfallet så kan man blanda in skräck i andra rollspel än just de som tillhör gengren 'Skräckrollspel'. Men för att förenkla uppdelningen rollspel emellan, så har man konstruerat hysade genres som passar till ett specifikt rollspel.

Var inte rädd att blanda olika former av genres!
 
Top