Nekromanti Skräck i Eon

GlueBall_UBBT

Warrior
Ja, helgen kommer allt nämre och mitt äventyr ska utspela sig i en lite läskigare stämning. Allt för att bredda vårt rollspelande utan att byta rollspel, någon hade skrivit "det finns inga skräckrollspel, bara skräckspelledare." vilket jag tycker stämmer. Jaja, jag tänkte bara kolla upp vad ni tycker om en teknik jag själv har utväcklat. Jag kallar den "Geting i rummet". Så här fungerar den:

Tänk er att ni sitter inne och spelar rollspel en vacker sommardag. Varför spelar ni rollspel inne en vacker sommardag? Jo, för att ute är det varmt, svettigt och fullt av folk som drar felaktiga slutsatser om rollspelare och är allmänt fördomsfulla mot saker de inte begriper. Dessutom är det ju livsfarligt med solljus nu när ozonlagret bara är som en ost. Full av hål alltså. Tänk er nu att just som ni bäst rullar tärningar, hivar läsk och är fantasysociala så kommer det in en geting i rummet. Vad vill då getingen er? Ingenting, den vill ut men dess instinkt säger den att läsk innehåller socker och det måste den bara undersöka. Givetvis utbryter kaos, för getingen flög inte fram till modiga Allan som vet att det räcker att vänta ut getingen utan att bry sig, så händer inget, utan den flyger fram till fegisen Fredrik som har insektsskräck, framförallt gällande insekter som sticks. Som plåster på såren kastar Hjälpande Johan sig över bordet tillsammans med diverse böcker för att snabbt tillintetgöra den gulsvartrandiga faran och rädda stackars Fredrik. Nu däremot blir Mister Geting arg. Han surrar högre och flyger med ökat hastighet rakt in i en fönsterruta och bestämmer sig för att hämnas genom att sticka första bästa person.

Med andra ord:

Min teknik går ut på att ha en någolunda normal plats och sedan ta ett kanske inte lika normalt monster och placera dit. Detta är med fördel ett djurmonster med relativt psyke. Malplacerad blir monstrer stressad och aggresiv. Det går inte tala med den, för den vill inte lyssna, den fattar ju ändå inte vad ni säger! Ett exempel är ju "Boan i toan". Ormen har det säkert mysigt i det fuktiga utrymmet instängd i mörkrets trygghet i toaletten, men ingen gillar att bli pinkad på. Samma sak gäller "Basilisken i baskern". Varför man nu ska pinka i en basker där det liggar en basilisk får ni heltenkelt fråga mina spelare om.

Så frågan igen: Hur fungerar skräck med monster/farliga djur i en för dem onaturlig miljö?

Tack på förhand!

Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Jag har använt detta i ett par äventyr. En av mina favoriter är ju att använda en häst i en brinande lada. Detta tillsammans med spelarna bildar en mycket spänd och skräckfylld situation. Eller att använda ett gammalt äckligt värdshus med en instängd äcklig varelse som är panikslagen. Topp!!

Back