Nekromanti Skräck i DoD

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
I en tråd på skräckforumet här på rollspel.nu noterade jag ett inlägg där någon påstod att en av de bättre skräckrollspelsupplevelserna han/hon hade haft var i DoD, något som fick mig att tänka efter...

Jag tycker nämligen att det skulle vara utomordentligt skoj att försöka få en tung skräckbetoning på ett DoD-scenario eller kanske t.o.m. en kampanj (yeah, right - som om jag nånsin skulle få tummen ur nog för att leda en hel kampanj). Så nu undrar jag väl i princip om någon har försökt sig på det förut, och om någon känner till något tillgängligt material för skräck i DoD eller skräck i fantasy i allmänhet.

Jag tycker att just DoD6 verkar passa ypperligt för just skräckfantasy; få saker är kusligare än stora mörka skogar. Framför allt om man slår upp karaktärer enligt grundreglerna (då de inte blir överdrivet mäktiga) kan jag tänka mig att det gör sig bra - hjälplöshet kan också bli ruggigt skräckigt.

Ett problem jag kan se är att många spel som verkligen faller in i genren skräck (CoC, Kult, m.fl.) utspelar sig i vår värld där saker som monster och magi inte skall existera. I en fantasyvärld är i allmänhet monster och magi vardagsmat, och folk som springer runt och äter på en långt efter man slagit ihjäl dem hör ofta till ens mindre problem.... ett fenomen som gör att en mycket enkel klassisk skräckingrediens (nämligen just monster och magi) blir föga skräckig.... Några förslag på hur man kan åtgärda det?

Nog svammlat... några klipska kommentarer?

--
Dibbe
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag vet inte om du har hört om Ravenloft till AD&D. Det är fantasy/skräck och är otroligt bra. Du kan ju köpa boken bara för att få idéer för den och sedan använda dessa i DoD. Det finns även några sidor i just grundboken till Ravenloft om hur man skall sköta blandningen av fantasy och skräck. Om du även kan få tag på några av de gammla äventyren till Ravenloft så skall du se hur bra de är. Kanske inte alla men många.
Själv har jag alltid lite skräck i mina fantasy äventyr. I science fiction också. Jag tycker att skräck alltid skall vara en del av varje äventyr och hitills har mina spelare inte klagat (öppet).

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Jag vet inte om du har hört om Ravenloft till AD&D. Det är fantasy/skräck och är otroligt bra. Du kan ju köpa boken bara för att få idéer för den och sedan använda dessa i DoD. Det finns även några sidor i just grundboken till Ravenloft om hur man skall sköta blandningen av fantasy och skräck. Om du även kan få tag på några av de gammla äventyren till Ravenloft så skall du se hur bra de är.

Jag har kört det klassiska äventyret "Ravenloft", konverterat till just Drakar & Demoner. Det blev hur j-a bra som helst :)

Enligt min erfarenhet går det alldeles utmärkt att blanda skräck och fantasy. Att det redan "officiellt" existerar monster, magi o.dyl i fantasy-spel behöver inte inverka negativt. Det gäller bara att vinkla det lite annorlunda. Ponera att någon går igen. Personer i en fantasy-värld blir antagligen inte fullt så impade av en gengångare som någon i en värld där sådant "inte finns". Så vad man gör är att istället för att lägga skräck-elementet på gengångaren själv, lägger man det på de faktorer som har orsakat att gengångaren har uppkommit. En plågsam död, ett brustet hjärta eller ett ouppfullt löfte, möjligheterna är många. När spelarna börjar identifiera sig med gengångaren, det är då riktig skräck kan infinna sig. Om inte spelarna känner något (vad det än månde vara) för det som det är meningen att de skall bli rädda för, blir det oftast inte mer än Hack'n'Slash (det är i och för sig inget fel på H&S i sig om man nu gillar det, men det är oftast inte särskillt skrämmande).

Vad man också kan göra är att ta vara på andra händelser och mjölka dem på skräckuppleveser. T.ex, en alldeles vanlig strid tycker de flesta spelare inte är särskilt skräckinjagande, spännande möjligtvis men inte skrämmande. Men där finns enormt med potential. Tänk dig själv att hur det skulle kännas att hugga ner någon med en yxa (huvva...!). Det är något vi mer eller mindre gör varje gång vi spelar rollspel, men i de flesta fall reflekterar vi inte över det. Eller bara en sådan sak som att låta karaktärerna gå vilse i skogen. Istället för att bara säga "ni går vilse i skogen, så resan tar en dag extra", kan man spela ut det hela med allt vad det innebär av oro över om maten skall räcka, till allmän paranoia och inbillade (eller riktiga)"things that go bump in the night".

Vad man också bör komma ihåg är att "spelar-skräck" och "karaktär-skräck" inte alltid är samma sak. Saker som för karaktären inte är särskilt otäcka, kan lämna spelaren liggandes in en svettpöl med naglarna nedbitna till armbågarna. Alla vet ju hur traumatiskt det kan vara att se sina KP försvinna i samma takt som fiendernas antal ökar.

/Anders
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jag ska delge mig min bästa upplevelse (som SL) jag ställde en RP ensam framför ett jättebamsing till troll. de stirrade på varandra, sen svimmade RP. han vaknar upp, bunden hängandes över en gryta i en grotta. två troll står och kollar på honom. han har huvudvärk.
tro mig, spelaren skrek när jag sa att hans vimmade. han trikllade bokstavligt talat av stolen när jag berättade resten. han dunkade i golvet. jag asgarvade i kör med de övriga i gruppen. UNDERBART.
ta vara på det oväntade. överraskningsmomentet är viktigt. i värsta fall, gör som min CoC SL gjorde en gågn (jag har spelat en gågn..) han skrek att en yxmördare (just det, ett inkompetent uttryck) hoppade ut ur dörren, samtidigt som han drog en näve i bordet så ljusstaken nästan välte.(SL slog i bordet/images/icons/smile.gif.) jag lyfte utan tvekan tretti centimeter från stolsitsen. fakumeet att han ytrryckte sig yxmördare som låter totalt puckat har han berättat senare. jag märkte alltså inte det utan näven i bordet räckte. nävar i bordet fuinkar även för att väcka slumrande spelare.
ha det gott!

Jag vet att jag har rätt!
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
Det går att spela skräck i alla möjliga världar... har nog lyckats slängt in minst ett skräckäventyr i alla kampanjer jag har SL:at.
Håller precis på att skriva in ett av mina favvo DoD äventyr på datorn (ett 'rysar' äventyr) och om jag orkar (jag har en tendens att stupa vid mållinjen) avsluta inskrivandet så kommer det väl upp här så småning om.

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis
 
G

Guest

Guest
haha, det låter förbannat roligt Foggmock!!

skulle bara säga det :)

ha det!

//[Zed]
'rage the enemies...'
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Ah! Skräck är inte bara slänga fram ett fult, dregglande monster utan det ska vara nåt mer. <B>Organ</B> tog upp ett bra ex. Man kan också fundera på vilka filmer som har monster som är ren action (Alien) och vilka som är skräck (Hajen) och ta dess skräckstämning och faktorer och överföra till äventyret.

/[color:green]Han</font color=green> som inte kan förmedla ett uns skräck så han kanske inte borde yttra sig
 
Top