Nekromanti Skottskador

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Ursäkta mig, men jag tror min herre råkade skjuta mig...

Har nyligen införskaffat och läst igenom mitt ex av N2. Jag reagerade på skadesystemet vid strid som verkar lite Dolph Lundgren-mässigt tilltagna. Att nedgöra någon med exempelvis 9mmPb verkar vara ett företag som bör planeras i god tid och utföras under sisådär en eftermiddag eller två. Såvida man inte skulle träffa hjärna eller hjärta, för då ser det ut som det ska. Men träffar i dessa vitala organ tycks mig väldigt sällsynta, även om träffen tar i huvudet (10-30%). Inte ens 5,56 orsakar några större problem om kulan inte träffar något vitalt, hydrostatisk chock eller ej.

(Vidare blir man (helt) blind om man blir skjuten i ett öga, men det finns ingen risk att kulan dessutom far vidare in i huvudet om man hamnar inom de statistiskt vanligaste utfallen för 9mmPb's effektslag på Ob3T6.)

Jag föredrar att köra mer realistiska strider där rollfigurerna verkligen får passa sig och där en 9mm i ögat betyder godnatt. Funderar på att sänka gränsvärdena på skadetabellerna med 5 till 8 steg. Är det någon som har några andra schyssta förslag på hur systemet kan moddas för att bli lite skarpare?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Eh, nej. Neotechs skadesystem är det inget fel på, det är din tolkning av det. Får man en niomillimeterskula i ögat men inget mer har den gått in vid näsan och ut vid örat.

om kulan inte träffar något vitalt, hydrostatisk chock eller ej.

Precis. Inte fan blir man illa skadad om den inte träffar illa. Det säger ju sig självt.

Jag föredrar att köra mer realistiska strider

Okej, så realism = mindre chans att man får en snuddande träff?

där en 9mm i ögat betyder godnatt

Var i Neotechsystemet läser du in något annat? Om kulan träffar huvudet och man får extraskadan Hjärna kan du räkna med att kulan har gått in i hjärnan. Får du extraskadan Öga kan du inte räkna med att den gått in i hjärnan. Det är hela poängen med extraskadorna.

Sen ska du ju inte förringa det faktum att man börjar BLÖDA när man blir skjuten. Sätter sig kulan dessutom i kroppen vill du ha ut den, och då krävs medicinsk utbildning, helst ett skjukhus. Sjukhus ställer frågor emedan budgetoperationen på köksbordet gör ont. Rejält ont.

Så nej, man ger sig inte in i strid i Neotech mer frivilligt än vad man gör i verkligheten. Det gör ont och är förenat med en massa risker. Och glöm för all del inte bort reglerna för nådaskott.
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Precis. Inte fan blir man illa skadad om den inte träffar illa. Det säger ju sig självt.
*Sätter BesserWisser-brillorna på näsan* Jo, ammunition som orsakar hydrostatisk chock, ex 5,56mm , 7,62mm, underkalibrig ammunition (ofta) och flechetteammo kan träffa (åtminstone på avstånd under 100m) i exempelvis midjan och gå rakt igenom kroppen (det absolut vanligaste då männsikor får skottskador, dödliga el ej) utan att träffa något vitalt alls. Men chockvågen kan krossa lungor, hjärta, lever, mjälte och njurar bl a.

Okej, så realism = mindre chans att man får en snuddande träff?
Nej. Men det beror ju mer på skicklighet och möjligen stridsvana. Har man fått resultatet 5 (lågt) på Ob3T6 mot färdigheten pistol på nivå 12 och sedan slår ett skadeslag på 16 (högt) känns det som att målet inte borde räcka finger och knalla iväg för att han inte fick mer än T +4, S +6 och B +2 köttsår i ett knä. Målet kan bry sig om blödningen när han kommer hem.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Men chockvågen kan krossa lungor, hjärta, lever, mjälte och njurar bl a."

Få system (läs. inget) i stil med det som Neotech använder sig av lär klara de krav på realism du verkar ha. För inte säga något system över huvud taget. Mitt förslag blir således att du friformar skadornas effekt. Och eftersom du verkar veta vad du pratar om vad gäller ballistiska skador så lär väl det inte vara något problem. Eller nå.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hur kul är det?

Vad man får fråga sig är hur kul det är med ett "realistiskt" skadesystem som kommer se till att döda allting som man skjuter på?

Kul är högst subjektivt och det är jag väldigt medveten om, men jag hade liknande klagomål som du hade förut, men sen har jag bytt åsikt. Jag anser nu att den "svårigheten" att döda någon som finns i Neotechs system är faktiskt inte så dålig. Levande personer är ändå i mångt och mycket mer dramatiska/intressanta än döda och dessutom så är det alltid lika tråkigt att dö med sin RP.

Så vad du får fråga dig själv är om det "orealistiska" ändå inte är roligare att spela med.


Appropå skadesystemets små lustigheter. En rollperson tog 2 kulor 5.56 i ansiktet i förra spelmötet. Han dog förvisso, men han kunde lätt återupplivas med hjärt/lung-räddning :gremlaugh: *fniss*
Förresten hade han faktisk regelrätt otur med dödsslaget när han dog (efter 2 (!) 5.56 i ansiktet)

/Naug, som anser att högenergigevärskulor inte borde deflekteras på samma sätt från skallbenet. Men inte bryr sig
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Realism

Det finns system som uppfyllt mina krav på realism ypperligt på de flesta plan, exempelvis Western (gamla, har ej testat det nya)

Friform kan ju funka men jag vill gärna ha ett slumpmoment, dock med justerade sannolikheter

Fega rollfigurer lever längre
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jo, ammunition som orsakar hydrostatisk chock

...gör det inte om skadeslaget är för lågt. Fler frågor?

Har man fått resultatet 5[snipp]

Och träffar i knäet kan du ju räkna ut resten själv. Effekter som 'har svårt att stå' eller 'tungt att andas' finns inte i systemet, det kan bara berätta för dig om du brutit ben eller inte, hur mycket du blöder och hur ont du har. Sen om folk väljer att rollspela det som 'äsch 16 smärtkryss, det är inga problem' är ju inte systemets fel.

Applicera en dos sunt förnuft ovanpå systemet, som förutsätter att du skjuter på folk som inte vill bli skjutna på. I annat fall applicera nådaskottsregeln.
 

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
Jätte OT

Jag gillar krille... killen är.... en bra människa... smart och observant... hoppas han får vara med på Alver 2 till eon..
Krille gillar språk... det gör jag med... Go klingon. :gremwink:
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Gnäller vidare

All ammunition orsakar vid träff en förflyttning av kroppsvävnad, i de flesta fall orsakar detta ingen skada. Vad gäller höghastighetsammunition orsakar däremot hydrostatisk chock nästan alltid separata skador på korta avstånd.

Mitt förslag för den intresserade: Detta kan iofs simuleras i N2 på samma sätt som i Kult- för höghastighetsammo slås två separata skadeslag.

I övrigt tror jag att jag löst mitt personliga problem med skadetabellerna genom att halvera gränsvärdena för extraskadorna.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Gnäller vidare

All ammunition orsakar vid träff en förflyttning av kroppsvävnad, i de flesta fall orsakar detta ingen skada.

Vilket var poängen med mitt svar.

Vad gäller höghastighetsammunition

Vart går då gränsen? Ska vi lägga på ytterligare skada när det blir tillräckligt hög hastighet en gång till? Tror vi att majoriteten av Neotechspelarna bryr sig? Nä, typiskt exempel på tankemöda som inte riktigt är värt besväret.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Realism

Nja, sen skulle man ju kunna införa sannolikhetsslag mot varje enskild projektiltyp om huruvida projektilen börjar tumla då den slår in i en människokropp och då gör kanske "+ob1T6" mer i skada eller kanske t.o.m en extra extraskada=?

:gremconfused:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Hydrostatisk chock är omdebatterat och väldigt slumpartat. Mycket av dess förträfflighet när det gäller stötvågens effekt i den sekundära sårkanalen har nedtonats på sistone, speciellt från amerikanskt håll.

Skadeverkan i N2 är baserad på att hydrostatisk chock finns, det är en av anledningarna till att gevärskulorna oftare ger en betydligt högre skadeverkan.

Det som det känns att du missar är att skadeverkan är ett slumpintervall baserat på en hög tärningar. Att räkna på snittskadan är tämlingen ointressant. Tog träffen illa (hög skadeverkan, elaka extraskador) så är det också illa - tog träffen "bra" (låg skadeverkan, "dåliga" extraskador) så klarar sig offret bättre.

Effekterna av att bli skadad (T/S/B) bör givetvis rollspelas. S+6 kanske inte ser så mycket ut, men jag anser att klämma fingret i en dörr ger kanske 0,5-1 i S, som jämförelse.

Till sist - skadeverkan är gjord för att simulera träffar i strid, där man sällan har tid att sikta in sig perfekt.Vet inte målet om, eller inte kan försvara sig, så använd regeln om någaskott - få överlever den.
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Faktorerna samlade

Tja, det var väl den sista signifikanta faktorn. Då ska det bara bakas in i ett system vart ett enda tärningsslag avgör alla momenten :gremsmile:

Tror att man kan täcka in det ganska schyst med lite sänkta gränsvärden på tabellerna iofs
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Responshandling:blockera!

Jag är inte ute efter att justera N2. Jag undrade mest om det var någon som hade färdiga moddar för dödligare strid. För den allmänna majoritet som är helt nöjda med hur N2 löser skadehanteringen finns det ingen anledning att göra justeringar. Nu har jag dock mekat lite och är nöjd (halva nöjet med ett nytt rollspel).
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Tryckförband?

Hur brukar ni göra med tryckförband? Kör ni på så sätt att man måste ha lagt själva tryckförbandet klart (vad är det, kanske 3 sr=?) innan det stoppar blödningen, eller att det börjar verka redan då man lägger på det och börjar linda?

Sry Krille, är medveten om att detta också antagligen har diskuterats till förbannelse...>
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Re: Tryckförband?

har ännu inte spelat, så det är än så länge en öppen fråga. Spontant bör väl tryckförbandet verka när det är färdigt, som reglerna föreslår. Vill man vara petig kan man ju alltid minska blödningstakten i tre eller flera portioner eller så.

Lite svårt att lägga ett tryckförband kanske? Men det är väl stressfaktorn
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Den sk. 30-åringen fick två kuler i sig en i bröstt och en i huvudet på point blanc avstånd och överlevde.
Det är inte N2 det är fel på, snarare sagt så verkar du tro att one shot ,one kill gäller oavsett ifall kulan träffade hjärnan eller käken. :gremooo:
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Det händer

Det finns intressanta, smått fantastiska historier om folk som överlevt omöjliga situationer. Det finns långt mycket fler historier om folk som inte överlevde omöjliga situationer.

Pistolammunition är inte superdödlig. Däremot läste jag i en annan tråd att helmantlad 9mmPb klassas som fjantammo. Om man inte råkar ha kroppen packad med adrenalin lär nog iofs en enda träff med en 9mm kula ta stridslusten ur de flesta, och i många fall även livet.

Hittar du en artikel om någon som överlevt höghastighetsammo i huvudet blir jag däremot klart imponerad.
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Regeln om nådaskott är bra.

Om hydrostatisk chock inte existerat hade man förmodligen inte bemödat sig om att ens skapa en 5,56 kaliber, eller uppfinna flechetteammo. Såvida man inte trodde att man skulle slåss mot terminators och annat pansarskräp med massa kroppsskydd. I annat fall skulle man ju behållt 17mm kulor och liknande.

Skadestatistiken förr och nu visar nog med viss tydlighet att man upprätthåller hög dödlighet trots att man gått ner i kaliber. Hastighet måste således ha betydelse, i högre grad än kaliber.
I övrigt- jag moddar systemet för mitt bruk. Det behöver inte Neogames göra. Folk tycks ju vara nöjda med hur det fungerar.
 
Top