Nekromanti Skjutsvårigheter

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Är inte "enkelskott" alldeles för sottigt i neotech? Själv är jag nyss tillbaka från min första skjutvecka i Skövde och utan tidigare erfarenhet satte jag 4 av 6 kulor i 3 mål på 10m under 3 sek med AK-5. I neotech skulle detta inneburit 3st slag á Ob4t6. Innan detta fick vi 7 sek på oss att skjuta 4 kulor mot 1 mål på 100m. Kravet var att träffa med minst 3 kulor. I neotech hade detta givit oss 4 slag på antigen 4 eller 5 tärningar. och allt var stående också.
Och nu även om Neotech inte är verklighet så tycker jag att det borde försöka efterlikna den lite. Ja ja, vad tycker ni?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ja ja, vad tycker ni?"

Att stridsreglerna i Neotech inte är till för banskytte.

För övrigt, välkommen till Skövde University Gaming Society om du vill få lite spelat här uppe. Vi träffas i lokalen Peach Pit, Norra Trängallén 1, varje tisdag med början kl 1800.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Som sagt, banskytte och stridsskytte skiljer sig ordentligt. Vänta några veckor så kommer ni snart att skjuta skarpt under stridsövningar. Då kommer du märka att redan där sänks din precision. Och då skjuter SAAB-målen inte ens tillbaks. Allt har med adrenalin och andra störningar att göra.

Om man vill använda färdighetsslag vid övning eller andra situationer som kan kallas "lugna" kan man dra av en eller två tärningar från slaghet beroende på omständigheterna.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Andra skjutsvårigheter

Det där är, som da andra säger banskytte och behandlas i Offensiv.

Däremot tycker jag att det är intressant hur risken att du gör bort dig rejält med ditt vapen (skjuter dig i foten, ploppar ut magasinet av misstag, fummel, helt enkelt) är större om målet är längre bort. Chansen att skjuta sig i foten är ganska överhängande om du skjuter mot någon på långt avstånd, men liten om målet är nära.
Besynnerligt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Andra skjutsvårigheter

Medhåll - samma underlighet finns i Eon, men är åtgärdad iom det inom kort kommande Eon III. Mitt förslag är att använda sig av samma regel i N2; nämligen att när svårigheten är Ob4T6 eller högre så slås slaget med tre tärningar i samma färg och fummelrisken bedöms bara från utfallet av de tre tärningarna.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Gjorde skyddsvakts provet idag(igår). Och stressen när ens befäl bara berättar vad som händer fick mig att skjuta "yxmannen" rakt i bröstet, istället för under midjan då. Fast träffen satt iaf rent, nästan rakt i hjärtat.

Man kanske lär sig för söligt i Eon/Neotech? eller finns det regler för att lära sig snabbare i början?
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Nog för att det kan kännas stressigt, men jag tror ändå inte det kan jämföras med en riktig stridssituation.

/Honken
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Inte illa, men jag tror att du skulle ha missat om du varit under verkligt hot. Jag själv satte i knäskålen från höften.
Far min lyckades med exakt samma sak fast med AK4an.
Jag tror däremot att jag kunde ha missat om det varit verklighet.

Ja! Det gör man jag kör med att man får 2 förhöjningsslag per vecka istället för 1... Gör nånting åt det om du tycker att det är fel....

När det gäller tex pistol färdigheten så går jag på det Ken Connor, fd SAS, skriver i sin bok:
"En av karlarna kom på den enkla idén att om man kan peka kan man skjuta pistol, man lade helt enkelt pekfingret vid sidan av pitolen och tryckte sedan av med långfingret, efter detta började alla elitstyrkor och insatsstyrkor att ta med pistoler i sina arsenaler. Helt plötsligt hade pistolen förvandlats från rent nödvärnsvapen till ett vapen med offensiva möjligheter. Kort sagt kan man säga att SAS gjorde så att alla styrkor världen runt började sätta stort värde på pistoler."
Nått i den stilen, sitter tyvärr inte med boken i knäet.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Hade målen rört på sig så hade du definitivt missat, i.m.h.o, det är svårt att träffa ett rörligt mål, på nära och långt avstånd. Även om personen rör på sig mot/från dig, på långa avstånd dvs. Jag kan skjuta riktigt hyggligt stående med ett inskjutet Mauser 96 på 300m på ett stilla mål. Men så fort det rör på sig och blåser blir det knepigare. Försök själv!

En SAS soldat skrev i en bok han skrivit (Ungefär): "En pistol är effektiv upp till 20m sedan blir precisionen lidande, automatgevär har en effektiv räckvidd på ca 65m..."

Jag kan komma ihåg fel. Minnet e inte det bästa efter 30cl ren rom.

Jag tycker också att det skall efterlikna veklighet, därför moddar jag svårigheten om målet rör på sig eller inte.

Men att skjuta på 10 meter är inte svårt, det beror iof på vilka mål man pangar på. Jag antar att du skjöt på mansstora mål med ett avstånd på 2 meter mellan varandra...
 
Top