Nekromanti Skjuthjälp för VAMPIRES

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Hur fungerar det om jag vill sjuta, säj, 10 skott med en AK47 i Vampires? Jag har barat kunna hitta om hur man skjuter singelskott och hur man tömmer hela magget.

(Och nej, att ta 10 multiple actions är inte en lösning :gremlaugh:)
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Du får helt enkelt göra fyra handlingar - tre three-round bursts och ett singelskott. Three-round bursts finns det regler för på sidorna 212-213, om jag inte minns helt fel. Om inte det heller är en lösning, tja...då är din rollperson helt enkelt för dålig för att kunna skjuta av exakt tio skott.

...eller var det husregler du var ute efter?
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Men det löjliga är att ska jag skjuta 10 skott så får jag minus på dice poolen, men om jag ska skjuta hela magget får jag extra tärningar.

Och om man har halva magget kvar så kan man skjuta det och göra en automatic fire, men om man har hela så kan man inte skjuta iväg hälften av dem.

Dessutom, om jag kör ner min AK i halsen på någon och skjuter av alla skott utom ett har jag inte en chans att träffa! om jag däremot skjuter det sista också så är han stendöd!

MVH // Crucifyer, börjar bli lite förvirrad.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Så var det det här med usla stridssystem...

"Men det löjliga är att ska jag skjuta 10 skott så får jag minus på dice poolen, men om jag ska skjuta hela magget får jag extra tärningar."

Du får inte lika mycket plus i diff, dock. Det går utan problem att räkna ut vad som är mest effektivt, men tja, jag håller ju egentligen med dig; systemet för automatvapen är rätt buggigt.

"Och om man har halva magget kvar så kan man skjuta det och göra en automatic fire, men om man har hela så kan man inte skjuta iväg hälften av dem."

Det stämmer, och tja...det är ganska larvigt, ja. Om det vore den enda dåliga detaljen i den här sörjan så vore det rätt enkelt att husregla, men det är nog bättre att göra om det helt istället.

"Dessutom, om jag kör ner min AK i halsen på någon och skjuter av alla skott utom ett har jag inte en chans att träffa! om jag däremot skjuter det sista också så är han stendöd!"

Jag inbillar mig att det kan vara ganska svårt att spara exakt ett skott när man skjuter automateld...men jag hajar ju vad du menar. En annan rolig grej med automateldsmanövern är ju det här med eldhastigheten. Man tömmer ju tydligen magget oavsett storlek, vilket ger två roliga effekter: dels att antalet kulor inte spelar någon egentlig roll, dels att eldhastigheten blir snabbare och snabbare ju större magg man har (en runda är ju alltid tre sekunder i strid).

...nåväl. Som sagt så är systemet för eldvapen inte bra (jag gillar väl ST i grund, men stridssystemet... Tvi vale...) så jag antar att det var husregler du var ute efter. Jag vet inte om vi husreglat just det här ännu, eller om det ligger i "det tar vi när det kommer"-högen, men om jag lyckas hitta nåt vettigt så kan jag ju PM'a dig sen eller nåt. Don't get your hopes up though, heh.

...det här blev kanske lite osammanhängande och halvuselt skrivet (hey, jag har varit vaken i mer än en dag nu, så jag bör väl gå lägga mig snart - skall faktiskt själv spela om några timmar), men jag hoppas att jag fick ur mig nåt vettigt iaf.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Så var det det här med usla stridssystem...

tack så mycket för hjälpen!
Dessutom har vi husreglat det nu. För varje två skott man skjuter får man 1 extra tärning, och för varje påbörjade fem skott är svårigheten 1 högre.
Typ skjut tio skott så får du +5 tärningar och +2 svårighetsgrad...
 
Top