Nekromanti Skjuta flera skott i WoD

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
WoD (World of Darkness) är ett mycket bra spel enligt mej. Men jag saknar regler för att skjuta flera skott per runda. De nuvarande reglerna gör ju att man (om man använder "singelshot") bara kan skjuta ett skott/3 sekunder (1 runda). Det tycker inte jag är särskilt reaslistiskt. Detta gör ju oxå att ALLA får skjuta 1 skott per runda. Så om jag hamnar i eldstrid med en SWAT-polis så får vi skjuta precis lika många skott var, även om han är bättre tränad på att skjuta, sikta och hålla siktet stadigt... jag har hört något om att man i tidigare WoD har kunnat skjuta flera skott / runda. Är det något som man kan applicera på det nuvarande WoD? OCH så får vi inte glömma en till sak angående att skjuta flera skott per runda, fast det e helt tvärtom. Just att man inte ska få skjuta i rundan, pga någon anledning. Först funderade jag på om man skulle kunna göra så att när man slog för initiativ så om man slog en 1:a så fick man inte skjuta den rundan... men det e inte bra eftersom att hur tränad/otränad man än är så är det 10% risk att man inte får skjuta... några ideér på något???

//Emil "Kanturi" Nises
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har ingen som helst aning om hur WoDs regelsystem är konstruerat så jag kan egentligen inte bidra med några reella regellösningar på problemet. Däremot kan jag bidra med en liten tankevurpa jag av en slump gjorde en gång i tiden. Jag höll på att modda ett system som jag inte avr nöjd med och hade problem av liknande art som det du beskriver; nämligen hur jag skulle kunna få med att olika personer med olika sorters skjutvapen kunde skjuta ett olika antal skott per runda, allt efter beväpning, preferens och omständigheter. Detta dessutom utan att göra det hela regeltungt och långsamt. Vad jag insåg efter lite klurande vara att jag sett det hela från fel håll. Istället för att betrakta varje skott som en separat attack så bakade jag istället ihop det till en attack och lät istället antalet skott påverka skadan och träffchansen. Om du har någon beväpnad med en pistol så har denne en viss chans att träffa med ett skott och som vid träff gör en viss skada. Om denne skulle få för sig att skjuta tre skott istället så kan man anta att i medel två av dem skulle träffa vilket skulle dubbla skadan. Chansen att träffa skulle även den öka något, dock inte så mycket pga den minskade precisionen med varje enskilt skott. Detta skulle även betyda att träffschansen skulle minska radikalt på längre avstånd, kanske genom att man dubblade eller t.o.m tripplade eventuella avståndsmodifikationer.

Hoppas det gav något.

/Anders
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Snabbregler

Alt 1.
Dela upp tärningspölen på antalet skott.

Alt 2.
Dra bort en tärning från tärningspölen för varje skott som skall skjutas utöver det första. Varje slag görs med lika stor tärningspöl.

Alt 3.
Ta bort en tärning för varje skott som skjuts utöver det första. Tärningspölen minskar efter varje skott skjuts.

Alt 4.
Som Alt 3 men ta bort 2 tärningar för varje skott.

Hur många skott kan då skjutas i en runda? 2-4 skott beroende på vapenmekanism? Gör en enkel uppdelning.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Snabbregler

Ja... nån av alternativen kanske fungerar... men igår när jag låg å funderade på hur man skulle kunna lösa det så kom jag å tänka på två saker: när man ska skjuta flera kott per runda så kan man helt enkelt göra så att man slår sitt intiativ, som här är 5 + 1t10. Då kanske slaget blir 13. Då skjutar man först på 13, sedan på 8 och sist på 3, eller så tar man först på 13 sedan på 3. På den första varianten så drar man av 5 för varje slag/skott som ska skjutas, detta gör att man ganska lätt kan skjuta 1 skott per sekund (3 skott per runda). På den andra så drar man av 10, det gör att man antagligen bara får skjuta ett skott per runda, eller 2 med lite tur (detta är då sett ur en nybörjares synpunkt). Sen hade jag en till idé: angående hurivida man inte får skjuta på en runda eller inte. Detta gör så att det blir mer tärningsslag och vad jag förstår så är många emot fler tärningsslag. Hursom helst så går det till så här: i början av varje runda så ska man slå ett Composure+Firearms (eller Brawl eller Weaponry beroende på vad det e som man gör). Om detta slaget misslyckas så får man inte skjuta den rundan. Eller så kan man göra så att om det slaget misslyckas så slår man EN tärning till. Om den blir 8, 9, eller 10 så får man skjuta, och om det blir 1, så är det ett fummel...

Nå, vad tycks?

//Emil "Kanturi" Nises
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
I WoD: Armory finns en fighting style (Combat Marksmanship) som ger möjlighet att skjuta flera skott per runda, plus en hel del andra användbara tricks. Vill du ha mer regler och utrustning för strid ska du helt klart skaffa den boken.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
:gremlaugh: sitter inne på Goblin Games i GBG (där jag praoar denna å nästa vecka) med Armory i knät. Ska precis till å småläsa lite, ska kolla om en annan i min spelgrupp kan köpa den eftersom att jag redan ligger back i pengar eftersom att jag lånade 200:- av min lillebror för att ha råd med regelboken :gremtongue:

//Emil "Kanturi" Nises, skriver från Golbin Games, GBG...

ps. skulle va kul å se nån av er från forumet här nere oxå :gremlaugh: ds.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Spontant skulle jag säga att 1 skott på 3 sekunder inte är särskilt orealistiskt faktiskt.

Skillnaden mellan dig och SWAT-polis torde vara att SWAT-snuten nog har en större bunke tärningar att rulla för att träffa och orsaka skada.

Tränade personer skulle kanske kunna ha någon Fighting style rörande skytte som finns i WoD:Armory, förslagsvis Combat Marksmanship eller vad den nu heter med vilken man kan dra iväg flera skott om jag inte missminner mig.

Att generellt kunna dela upp tycker jag är en dålig idé då det går emot hela filosofin med nya WoD-systemet där du utför EN attack per runda om du inte ha en Fighting Style som säger annat och då får du negativa modifikationer för dessa extra attacker. Extra attacker gör spelet mycket långsammare också så jag skulle akta mig för att låta spelare få för många attacker per runda på en allmän basis.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Re: Snabbregler

Jag kan tycka att det är att göra en enkelt system lite onödigt komplicerat samt att Initiativet blir oerhört avgörande.

Ett liknande system för att dela upp handlingar finns i gamla Shadowrun där man slog ett initiativ och sedan agerade på sitt initiativ och sedan nästa gång på Initiativ - 10, - 20 osv. tills dess att rundan var avslutad iom att man nått ner till 0 i initiativordningen.

Om du nu kör något dylikt tycker jag definitivt att du skall reducera antalet attacktärningar per attack och fundera på hur detta egentligen skall funka tillsammans med Brawl/Weaponry samt de fighting styles som finns för att ge extra attacker som faktiskt blir ganska meningslösa om nu alla kan dela upp i X antal handlingar ändå.

C.
 
Top