Nekromanti Skiss

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, helt okej. Den är ju väldigt ruffig men så är det ju en skiss också. Den är bra fast det vore helt klart roligare om du arbetade lite mer med den.

Dock funderar jag på vad det är du är ute efter? Jag får en känsla av att du riktar dig mot den stil som brukar kallas för "Noir Comics". Har jag rätt?

Nå, om någon inte vet vad jag dillar om så är det en stil där man främst arbetar med svart mot vitt, där det svarta utgör skuggorna och ofta utgör väldigt mycket av bilderna. Det är med andra ord en väldigt mörk och dunkel stil. I vissa fall ersätter man de vita fälten med färg eller gråtoner också om man vill ha lite mer liv i det hela. Jag gillar själv den stilen och har gjort lite illustrationer till Bortom och Boningen.org med den stilen. Då kör jag svart/vitt.

Om det är vad du söker så är mitt tips följande serietecknare: Peter Bergting (bl.a. The Portent), Mike Mignola (bl.a. Hellboy) och Frank Miller (bl.a. Sin City).

Jag är inte speciellt duktig på den stilen själv eller så, men jag gillar den och gillar verkligen att syssla med den. Därför kunde jag bara inte hålla mig från detta inlägg. :gremwink: Sprider gärna intresset för den stilen vidare. Den är bekväm för den är så stiliserad men kan ändå vara så väldans snygg. Det är dock svårare än man tror, jag fixar det då inte helt fullskaligt direkt. Det krävs mycket övning, speciellt vad det gäller just ljus kontra skugga. Länkar två sådana bilder - ett och två - (från -09) jag själv gjort så får du se vad till exempel jag gjort av detta. Kommentera gärna.
... Damn, slog mig just att jag inte pysslat med detta sedan 09, borde nog börja lite igen. :gremsmile:

P. S. För att göra detta på enklaste sätt utan att få gråa pixlar med i linjerna och dylika ställer du in DPI (antaligen bland eller bildinställningarna eller vid nytt projekt beroende på vad du kör för porgram) på minst 600. Rekommenderar just 600 om du inte ska köra något värst högupplöst. Och så tecknar du med pennan, inte någon pensel. Underskatta heller inte problemen i detta, arbeta med flera lager. D.S.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Även om jag älskar Noir stilen att teckna så är detta inte menat att vara samma grej.
Det jag provat här är en teknik som man använder sig av när man gör koncept skisser.
Man gör helt enkelt en skugga av det man har i åtanke att skapa sedan fyller man ut detaljer med vitt.
Det används oftast för att göra fordon men fungerar minst lika bra på humanoida varelser.

Men jag håller med om att slut resultatet liknar Noir väldigt mycket.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Markehed: Tackar så mycket.

Solvebring: det är väll ingen fara, Noir stilen behöver få mer reklam =)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Läckert men varför beskar du bilden sådär? Du skulle kunna beskurit på skitmånga sätt som varit mer effektfulla?
 
Top