Re: hehe roligt att du tar upp det
Jag vet inte.. Tycker ditt sätt att tänka "...igentligen svårt att skippa yrken..." är rätt trångsynt, men har själv
bara stött på två olika sätt att välja färdigheter:
Yrken - N1, Eon, DoD
Här väljer man ett yrke och får ett par färdigheter som man kan välja inom det yrket.
Arketyper - Shadowrun, Star Wars D6, Deadlands, CoC
Här har man ett par färdigköpta karaktärer som man kan utgå efter, men man får välja från alla färdigheter.
Sedan finns det olika sätt att välja yrken på. WFRPG (eller vad det nu heter) har redan nämnts. I N2 och Mutant Chronicles kan man byta karriär medan man gör sin gubbe och i Expert Drakar och Demoner väljer man färdigheter från olika färdighetsgrupper som baserar sig på vad man har för yrke..
Vad
jag tycker om yrken kan du läsa
här där jag med flera tjafsar lite med [color:blue]Krille</font color=blue>.
Jag har inget emot att man bryter yrkestrenden, men man ska bara göra det om man har en riktigt bra idé.. Inte bara för argumentet "alla rollspel har yrken". [color:blue]Rising</font color=blue> (tror jag) hade en idé där man gick på ett bräde för att bestämma bakgrunden. Jag skulle inte ha något emot att rollspela min bakgrund eller välja + slå på tabeller..
~Lägg märke till nationaliteten av rollspelen som tillhör något de två sätten att välja färdigheter som [color:448800]Han</font color=448800> har skrivit