Nekromanti Skin walker på svenska??

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Hej.

Jag skriver på mitt rollspel med hjälp. Jag håller på med mmonstren nu. Jag vill ha med skinwalkers, men vet inte vad de heter på svenska. Eftersom spelet är på svenska vill jag ha ett svenskt namn...

Skimn vandrare låter så fult..
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Min googling får mig att tro att hamnskiftare är en bra översättning. Men då går ju lite av det exotiska hos originalet förlorat och varelsen får en lite mer nordisk känsla.

(Jag läste om navajo-myten, du kanske är ute efter något helt annat)
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Men hamns skiftare är ju en varulv.. det är inte samma sak.. jag vill ha med creepy pastan skin walker. Varulvar kommer finnas med i mitt rollspel också.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
En varulv är en varulv. En hamnskiftare är en hamnskiftare. Om inte hamnskiftare fungerar så får du väl använda navajoordet "Nagloshi" eller kanske mayamotsvarigheten "Nagual".
Eller så får man fokusera på att hamnskiftaren är en häxa i grund och botten.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
MandaWall;n189990 said:
Men hamns skiftare är ju en varulv.. det är inte samma sak.. jag vill ha med creepy pastan skin walker. Varulvar kommer finnas med i mitt rollspel också.

Exakt vilken roll fyller skin walkers i ditt spel? Är de som varulvar fast använder sig av djurhudar för att magiskt förvandla sig, eller är det något annat som är speciellt med dem.

Håller med om att det det vore bra att behålla den creepyness man får av skin walker.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Walkerdelen kan nog översättas med gångare som i gengångare om man kan acceptera lite gammelsvenska. Men skinngångare låter lite så där. :/

edit: Kanske om man fornnordifierar lite, -Gangr, -Gängr, men det är kanske inte vad du är ute efter.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Ond bråd död;n189998 said:
Exakt vilken roll fyller skin walkers i ditt spel? Är de som varulvar fast använder sig av djurhudar för att magiskt förvandla sig, eller är det något annat som är speciellt med dem.

Håller med om att det det vore bra att behålla den creepyness man får av skin walker.

De är monster som stjäl varelsers hudar och tar deras form. Inte som varulvar som bara förvandlas till ulvar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag håller med om att hamnskiftare inte är nån bra lösning, möjligtvis att de är en undergrupp om varulvar, svanmöer, bärsärkar osv är på nått sett snarlika.
Men Hamn kan vara rätt ända att börja i; om vi kollar på när Tors hammare är stulen så lånar Loke en rent fysisk fjäderhamn av Freja för att kunna flyga och spana på Trym som snott hammaren.

Så om själva akten att sno hudar är central så kanske hamntjuv eller nått sånt går att använda

Capgras Syndrom kan också vara en väg framåt. Eller nått ord om Parasiter på nått sett.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,458
Hamnskiftare är perfekt - och påminner inte i första rummet om varulvar utan om asagudarnas hamnskiftande. En djurhamn är just ett magiskt skinn som ger bäraren förmågan att förvandla sig till det djuret. Perfekt, helt enkelt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Om jag inte missat något har ingen föreslagit Skinskiftare.

Hamnskiftare är ju som shapeshifter och känns mer som en övergrupp eller sammanslagning av alla sorters varelser som kan byta hamn/form.

Man kan ju säga att en varulv är en sorts hamnbytare men man vet att den byter form till en varghybrid eller liknande. Men det låter ganska mycket mer specifikt än bara hamnbytare så håller med om att det inte passar in på en specifik sak.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Kan de inte vara Garvare för att de håller på med att skinnflå folk och använda deras hud? Hamngarvare, nattgarvare etc
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Jocke;n190050 said:
Kan de inte vara Garvare för att de håller på med att skinnflå folk och använda deras hud? Hamngarvare, nattgarvare etc
"Nattgarvare" är ju awesome!
 
Top