Nekromanti Skillnaderna mellan DoD1 och senaste versionen?

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
OK, jag har aldrig spelat DoD och egentligen så är jag ute efter en bra spelvärld, och Trudvang har fått en hel del bra kritik, men det brukar ju vara bäst att spela med det spel som världen är konstruerad för...

Den enda versionen av DoD som jag har koll på är version 1... Innan ni gapskrattandes rammlar av stolen så betänk att undertecknad fick erbjudandet (av någon tjome på Tradition - det här var när dom höll till i gamla stan...) att köpa DoD (måste ha varit 1981 eller ngt sådant) - jag spelade då The Fantasy Trip - men utan att blinka valde RuneQuest istället för hur kunde ett svenskt spel kunna mäta sig med ett engelsktspråkigt? Så var får jag tag på info om hur den nuvarande versionen skiljer sig från ettan (och därmed BRP och RQ)? Och nej - jag har *inte* besökt några officiella sajter - det är fusk :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Enorma

Åkej, man slår fortfarande slumpvärde under eller lika med färdighetsvärde, men...

...redan i DoD2 gick man över till att beskriva spelledarpersoner med alla sju grundegenskaperna, inte bara de fyra mest nödvändiga. Turslaget försvann också.

...redan i DoD Expert (utökningen till Dod2) så gick man över till en tjugosidig och skalan 1-20 istället för procenttärning och skalan 1-100.

...redan i Sinkadus 2 kom regler för kroppsdelar in, och de anpassades snabbt till DoD i diverse hemmabyggen för att så småningom bli officiella i DoD Expert.

...redan i DoD Expert infördes inriktningar på magi, så kallade magiskolor, som alla hade lika besvärjelser.

...inte förrän i DoD Chronopia (version 5) beskrevs en värld i regelboken mer än vid namn.

Kort sagt, du är hopplöst efter.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Enorma

OK. Jag är inte så förvånad :gremsmile: Om jag får be om en subjektiv bedömning - om du har koll på RuneQuest dvs - hur står sig DoD jämfört med RQ? Är det överhuvudtaget någon vitts för en gammal stöt som jag att köra Trudvang med DoD när jag (förmodligen) lika gärna kan använda RQ? Eller kan man det? Det borde gå - jag har kört RQ i rätt många spelvärldar och det har alltid funkat bra eller i vart fall fungerat gott nog...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Enorma

Om man säger så här: dessvärre har jag inte tid att spela DoD6, men om jag hade haft det så hade jag nog inte använd DoD6s regelsystem. Jag hade nog använt Västmarks regler.

Du kommer nog att bli tvungen att fippla lite med magin, men majoriteten av spelvärdena är ju RQ/5. Undantaget är stridskapacitet, och kör du med RQ så slipper du ju det problemet över huvud taget.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Enorma

>hur står sig DoD jämfört med RQ?

Bra, tycker i alla fall jag. Även om det finns en hel del skillnader mellan spelen så behöver du inte ta ett mentalt jättekliv om du börjar använda DoD. Du kommer att känna igen mer grejor än du kommer presenteras för nya. Vilket av dem som är bäst är naturligtvis dock en fråga om tycke och smak. Personligen är jag ganska förtjust i båda systemen men om du skulle tvinga mig att välja ett skulle jag nog, efter 1,5 sekunders tvekan, välja DoD.

/Anders (tycker det är kul att någon nämner The Fantasy Trip)
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Behöver man DoD6 boken för att använda Trudvang?

Tack för alla svar! Baserat på vad ni berättat så kommer jag nog köra vidare med RQ, naturligtvis främst för att jag kan systemet så pass bra och för att jag vet att det är (rätt) lätt att anpassa till en ny spelvärld.

Jag har dock ett par frågor till :gremsmile:
Hur mycket behöver man DoD6 regelboken om man vill använda spelvärlden Trudvang?
Finns det information i regelboken som man *måste* ha eller räcker det med de böcker som beskriver spelvärlden?
Magi och hur magi är tänkt att fungera är ju en av de saker som brukar vara rätt bundna till spelvärlden. Nu kan man ju iofs alltid skriva en mod till RQ som löser det problemet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Behöver man DoD6 boken för att använda Trudvang?

"Hur mycket behöver man DoD6 regelboken om man vill använda spelvärlden Trudvang?
Finns det information i regelboken som man *måste* ha eller räcker det med de böcker som beskriver spelvärlden?"


Du behöver faktiskt inte regelböckerna alls. Osthem, Mittland och Jorges räcker nog, det enda som kanske kan bli lite klurigt är att veta exakt hur bra ett monster är från Jorges eftersom man inte kan reglerna men det kan man jobba sig fram till. Kort sagt: Håll dig till världsböckerna och monsterboken :gremlaugh:


Storuggla, mossa på näsan
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Behöver man DoD6 boken för att använda Trudvang?

>behöver man DoD6 regelboken om man vill använda spelvärlden Trudvang?

Egentligen inte. Problemet är bara att det enda stället man kan få tag i en karta över hela Trudvang är antingen i regelboken elle i Jorges bestarium. Så någon av dem måste du nog införskaffa. Det skadar dock inte att skaffa båda då de båda innehåller info om de delar av världen som inte täcks in av osthem- och mittlands-böckerna.

>Magi och hur magi är tänkt att fungera är ju en av de saker som brukar vara rätt bundna till spelvärlden.

Den stora skillnaden mellan RQ och DoD6 vad gäller magi, ligger inte i magin i sig, utan den plats den har i världen. I RQ är det vanligt med magi men det finns inga trollkarlar i klassisk mening. I Trudvang däremot är magi mer mystiskt och de som sysslar med sånt dedikerar nästan hela sin tid till det.

>Nu kan man ju iofs alltid skriva en mod till RQ som löser det problemet.

Det borde inte vara så svårt att göra. Du får dock ta beslutet om du vill ändra på magireglerna eller på spelvärlden.

>Baserat på vad ni berättat så kommer jag nog köra vidare med RQ, naturligtvis främst för att jag kan systemet så pass bra och för att jag vet att det är (rätt) lätt att anpassa till en ny spelvärld.

Det borde gå ganska lätt att göra då båda regelsystemen har, om inte annat, ett gemensamt förflutet . Ett förslag är att du kör RQ men skaffar DoD6-reglerna och använder det magisystemet. Det enda du behöver göra för att det ska passa in i RQs regelverk är att du lägger till ett par nya färdigheter. Det funkar nämligen så att det finns en färdighet som bestämmer hur många besvärjelser man kan memorerade, en färdighet som bestämmer hur kraftfulla ens besvärjelser blir när man lägger dem, en färdighet som avgör hur avancerade besvärjelse man kan använda osv. På det stora hela är det ett riktigt bra system. I mitt tycke bättre än RQs orginalregler.

/Anders
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Behöver man DoD6 boken för att använda Trudvan

>behöver man DoD6 regelboken om man vill använda spelvärlden Trudvang?

Egentligen inte. Problemet är bara att det enda stället man kan få tag i en karta över hela Trudvang är antingen i regelboken elle i Jorges bestarium. Så någon av dem måste du nog införskaffa. Det skadar dock inte att skaffa båda då de båda innehåller info om de delar av världen som inte täcks in av osthem- och mittlands-böckerna.
Aha, det var ett bra tips - tack!

Det borde gå ganska lätt att göra då båda regelsystemen har, om inte annat, ett gemensamt förflutet . Ett förslag är att du kör RQ men skaffar DoD6-reglerna och använder det magisystemet. Det enda du behöver göra för att det ska passa in i RQs regelverk är att du lägger till ett par nya färdigheter. Det funkar nämligen så att det finns en färdighet som bestämmer hur många besvärjelser man kan memorerade, en färdighet som bestämmer hur kraftfulla ens besvärjelser blir när man lägger dem, en färdighet som avgör hur avancerade besvärjelse man kan använda osv. På det stora hela är det ett riktigt bra system. I mitt tycke bättre än RQs orginalregler.
Jag har faktiskt redan skrivit ett tillägg till BRP/RQ som jag kallat Wizardry som liknar det som du beskriver... :gremlaugh: (Det är alltid lika kul när man upptäcker att man kan återanvända sina skapelser i ett nytt sammanhang.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Behöver man DoD6 boken för att använda Trudvan

>Jag har faktiskt redan skrivit ett tillägg till BRP/RQ som jag kallat Wizardry som liknar det som du beskriver.

Hmm... Wizardry är ett klart steg framåt från RQs orginalregler. Det påminner till viss del om DoD6s magiregler. En stor skillnad mellan DoD6 och RQ (och även mellan DoD6 och DoDs tidigare versioner) är att varje enskild besvärjelse numera inte är en separat färdighet, utan nu är det så att antingen kan man den eller så kan man den inte. Chansen att lyckas och hur kraftig effekt det blir om man gör det, är i stället beroende på hur bra man är på de olika magifärdigheterna.

>Det är alltid lika kul när man upptäcker att man kan återanvända sina skapelser i ett nytt sammanhang.

Desto större anledninga att skaffa DoD6-regelboken då, om inte annat för att i detalj se hur de gjort magin och kanske t.o.m få lite inspiration.

/Anders (gillade Wizardry)
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
DoD6:s Magi system

Hmm... Wizardry är ett klart steg framåt från RQs orginalregler. Det påminner till viss del om DoD6s magiregler.
Tack!

En stor skillnad mellan DoD6 och RQ (och även mellan DoD6 och DoDs tidigare versioner) är att varje enskild besvärjelse numera inte är en separat färdighet, utan nu är det så att antingen kan man den eller så kan man den inte. Chansen att lyckas och hur kraftig effekt det blir om man gör det, är i stället beroende på hur bra man är på de olika magifärdigheterna.
Din beskrivning för tankarna till Ars Magica, som ju använder sig av ett liknande system, dvs flera olika färdigheter som tillsammans avgör hur bra man är på att frambringa magiska effekter.

Hmm, jag kanske borde stödja den svenska "rollspelsindustrin" - som en omväxling - och köpa in DoD & Trudvagn. [peterb springer iväg för att kolla plånboken...]
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
När vi ändå är i farten..

Hmm, jag kanske borde stödja den svenska "rollspelsindustrin" - som en omväxling - och köpa in DoD & Trudvagn. [peterb springer iväg för att kolla plånboken...]
Nu när vi ändock är i farten & pratar om böcker & sådant.. Så måste jag även rekomendera Vildhajrta, det är det 1:a köpe-äventyret till DoD6 & enligt mig så återspeglar det åxå en klart mysig stämmning till DoD6.
Hoppas att du får mycket nöje med de böcker som du köper !!!

/ Johan K, som tycker att våfflor är sanslöst gott !
 
Top