Nekromanti Skillnader mellan folkslagen

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
En jag spelade med sa någon gång om rasism att skillnader mellan olika människor måste vara marginell i en värld där det finns andra intelligenta varelser.
Mörkhyad människa eller ljushyad när det finns minoutarer, råttmän och ankor.

(Fast ankor de är rasister. Vita, bruna och svarta som de är. Kan en brun anka få ägg med en svart? Blir det skandal om en vit anka kärar ner sig i en brun? Är det okej att ha ihop det med en brun anka bara man inte gifter sig med den?)

En del minoutarer ser ut som Long horns andra mer som vanliga kor elelr rentav bufflar. Finns det skillnad mellan dem?

Jag höll väl delvis med att rasism människor emellan inte kan spela så stor betydelse. Men jag hade med i en värld där ett ljushyat folkslag som bott länge i ett land där de sett ner på de mörkhyade och blivit bortjagade. Dessa två folk avskydde varandra men de spelade aldrig någon större roll i spelet.
Men samtidigt var vi inne på att de skulle finnas lite skillnader. Alla människor får inte 3T6 i allting. I EDD Samurja finns det till och med skillnader mellan kön. Kvinnor var inte lika starka och stora som män med hade bättre i några egenskaper.

Allt nog. jag hade en del barbarer som kunde få lite extra styrka och storlek.
Det var väl något ryttarfolk som fick extra bonus på rida.
Folkslag vid havet kunde tåla sjön bättre.

Sedan blev det aldrig extremt stereotyp. Inte som hos Mr Eddings där alla Thuller är dumma eller som ett helt folkslag bara springer runt och spionerar.
Har ni några synpunkter på detta?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
Rasism är i första hand ett grupp fenomen. Ju mer SU identifierar dig med din ingrupp, ju mer fördomar tenderar du att ha mot din utgrupp. Därefter brukar det handla om tävling om symboliska eller realistiska resurser, och att hjärnan generaliserar.

Det vill säga människor skulle förmodligen vara mer fördomsfulla mot en annan ”ras” än mot en annan sorts människor. Men de skulle förmodligen ha en massa fördomar även mot en annan människokultur.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Vad jag vet om hur xenofobi fungerar så tror jag din sagesperson hade rätt. När alla är götar är det västgötar mot de otäcka östgötarna. När alla är skandinaver är det götarna mot upplänningarna. När alla är europeer är det nordbor mot sydlänningar. Och så vidare.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,087
Håller med! Rasism/artism borde framför allt finnas mellan olika raser. Kan iof tänka mig att en del här blir ganska nervösa och obekväma med tanken på rasism mot orcher eller svartalfer.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag gillar att ha med rasism i spelvärlden. För att fantastik för mig handlar om att utforska det allmänmänskliga. Ibland genom att varelser i världen är mänskliga och ibland genom att de är omänskliga. Men för mig gäller då två regler: att inte frossa i det och att spelarna får rejäla möjligheter att ta ställning emot det. Fantastik handlar för mig om sagor och sagor ska i min värld ha en god sens moral.

En episod jag tänker på i min kampanj var när zoroastriern Hadar från arabiska halvön tillsammans med sin vän och livvakt, kungasonen Gembo från Aswan, på vårvintern år 516 hade sökt sig till Götälvsdalen och kung Ales beskydd på jakt efter två silvertärningar som sades tillhöra den arabiska ödesgudinnan Manat.

Gembo var enligt de samlade härjarna en exotisk blåman med sin kroksabel och sin bruna hud. Så vi fick spela ut exotismen. Men det var coolt med kroksablar och några av hirdmännen hade varit nere i Bysans som väringar. De visste att man inte muckade med nubier som bar kroksabel. Och de bysantiska härskarna älskade som bekant både nordmännen och nubierna pga tuffingar, och jag drar från det slutsatsen att det rådde ömsesidig respekt.

De iriska trälarna däremot, tillfångatagna munkar, var patetiska kristna fjantar. Här frossade jag som spelledare litegrann i föraktet för veklingarna, för trälarna. För att strax vända på allt när Gembo som koptisk kristen kände igen sina trosbröder och bad bordsbön till Herren Kristus med dem och ville äta med dem.

Och i ett senare skede var kung Ales hall i Skepplanda under attack både av danskar och av troll. Och då var det inget vi/dem gentemot de iriska munkarna. De vägrade vapen men lade upp blöta kohudar på halmtaket för att detta inte skulle antändas av de brinnande pilarna, och de förband och bad för (och helade genom gudomligt ingripande) de skadade.

En av spelarfigurerna funderade på att bli kristen då, men missade ett räddningsslag och dog.

Just detta att kunna leka i andra tidsåldrar med andra uppdelningar i vi och dem, herrefolk och trälar, och vilka gudar som för tillfället har makten i samhället, det tycker jag belyser vår egen tid och våra egna psyken på ett fantastiskt sätt. I någon mening när vi läser historia och arkeologi, men ännu mer så genom rollspel och fantasy där vi får AGERA UT den alternativa tiden och verkligheten.

Ännu mer så när danskar och götar och svear och nubier får enas gentemot de förhatliga trollen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
skaraborgarn;n321647 said:
Har ni några synpunkter på detta?

På får planet har vi haft tillfällen i vår historia då i princip alla statsmakter i Europa ansåg att det inte bodde människor i Afrika, utan snarare någon slags lägre stående djurart, närmare apa än människa. Det berättigade slavhandel, folkmord, osv.

Samtidigt fanns det rasism mellan våra Europeiska länder, även om den var av det mildare slaget (oftast). Tyskarna tycker si och så om Fransmännen, osv. Det blev värre under tider av krig, då rasism kunde ta sig riktiga elaka former även mot människor som ser mer eller mindre exakt ut som dig själv.

-----------------------------------------

Med det sagt finns det ingenting som är fel eller dåligt med att människor inte är rasistiska mot varandra i din spelvärld för det finns dvärgar man kan vara rasistiskt mot istället, men om det beror på att dvärgarna anses vara en lägre stående art eller ras, så har vi haft liknande situationer i vår värld... Och i de fallen har det inte utrotat rasismen mellan de kvarstående folken.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
Fast rasism är ju en effekt av fördomar. Vita Europeer har ju fördomar mot varandra också .Kolla på vad tyskar och fransmän tänker om varann på grupp nivå. Den rasismen som kanske inte är lika stor, finns den ju ändå uppenbart där. Men ja eftersom andra folkslag såsom alver och dvärgar skiljer sig med från ingruppen människor, lär fördomarna och därmed rasismen bli större.

Så där liten socialpsykologi lektion.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Rasism är att, utifrån etnicitet, sätta negativa etiketter på grupper. Man anser sig stå över dessa grupper av biologiska orsaker.

I en fantasivärld figurerar det säkerligen rasism. Herregud, de biologiska skillnaderna är ju enorma! Klart det finns de som anser att ankor är en lägre stående ras, där de sitter och sörplar fiskyngel med sin oformliga näbbar, för att sedan plaska iväg med sina simfötter till närmsta gyttjepöl, precis som ankorna ser på människor som klumpiga jättar som inte gör annat än kopulerar och knivhugger varandra hela dagarna. Smutsiga är de, och de luktar dynga!

Problemen uppstår i hur man presenterar detta i spel. Hamnar man för nära verkligt förtryck när man gestaltar och beskriver de olika folkslagen och deras fördomar gentemot varandra så är man ute på tunn is.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Evokee;n321717 said:
Håller med! Rasism/artism borde framför allt finnas mellan olika raser. Kan iof tänka mig att en del här blir ganska nervösa och obekväma med tanken på rasism mot orcher eller svartalfer.
Det är väl inte så mycket fråga om att folk blir nervösa runt rasism. Folk blir nervösa runt ordet ras.
I svenska skulle jag hellre använda "folk" istället för ras, på engelska har Pathfinder börjat använda "ancestry" istället för race.

Det största problemet är att ordet ras ofta används felaktigt IRL; det finns t.ex. inte olika mänskliga raser.
Det näst största problemet är att det även används felaktigt inom fantasy; dvärg och alv är olika raser - vad är de i sånt fall raser av?

Ordet ras kan närmast översättas med underart. Så använder man ordet ras förutsatter det att de olika raserna tillhör en huvudart.
IRL är det för lite skillnad för att man ska kunna dela upp människan i olika underarter (det finns skillnader, men inte tillräckligt stora).
I fantasy finns ingen huvudart som de olika raserna tillhör.

Hade alver, människor och orcer haft en gemensam förfader hade man kunnat tala om tre olika raser - men det är sällan de beskrivs så i fantasy.
Å andra sidan kan människor normalt få barn med både alver och orcer, så rent logiskt borde de ha en gemensam förfader.
Å tredje sidan följer fantasy sällan naturvetenskapliga lagar.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Alla älvfolk verkarha någon slags gemensamt ursprung. Stenfolk och svartfolk likaså.
Men människor kan ju få ihop det med alver och halvalver verkar vara populära hos en del att spela.
Men minoutaren är ju skapt av en trollkarl om jag inte har fel. Så är minoutaren då släkt med människan?
Huvalogen kan det blir barn av en sådan messalians. :eek:
 
Top