Skillnaden mellan Svenska Kult 1e och Kult 2e

LostInMoments

Veteran
Hejsan, har i några år nu börjat samla på äldre rollspel som jag antingen ville spela som ung men aldrig kunde samt coola grejor som var lite före min tid. Har nyligen lyckats införskaffat ett exemplar av andra utgåvan av Kult på Svenska. Som jag har förståt det så blev det en del självcensur i denna utgåva jämfört med den första tack vare moralpaniken över Kult på 90-talet. Problemet är att jag inte riktigt kan hitta information om exakt vad som blev borttaget och/eller ändrat mellan utgåvorna förutom att andra utgåvan helt tog bort magi-systemet. Det jag nu undrar är om någon har mer exakt information om vad som faktiskt ändrades, var det faktiskt något mer än själva magi-systemet eller är ryktet om censuren kanske annars lite överdriven? Är det någon stor skillnad i tonen mellan första och andra utgåvan annars?

Verkar även som att första Engelska utgåvan bara var en direktöversättning av första Svenska utgåvan medan den andra Engelska utgåvan inte var en översättning av den andra Svenska utgåvan utan en egen grej, skulle gärna uppskatta mer information om detta om någon hade det?

Tack på förhand, är ny här på forumet så hoppas detta är rätt ställe att ställa denna fråga.

Det är verkligen rätt ställe att fråga! :D

Det är nu över 30 år sedan så jag minns inte allt jag ändrade.

Det som jag på rak arm kan komma på:

- Demiurgens palats är inte längre försvunnet. Han är borta, men palatset finns kvar, tomt (?) och ekande. Tanken var att det är roligare med en plats som man kan komma till och så kan man göra äventyr som utspelar sig där, än att det är ett stort svart hål. Det var kanske den mest kontroversiella ändringen.

- Ja, förutom magin dårå. :D Den mörka konsten var något jag gjorde också i Mutant Chronicles, för att förenkla för spelledaren. Jag gillar det fortfarande, men borde ha gett mycket mer riktlinjer för vad som kunde göras.

- Monstren fick de där fragmentariska Da vinci-texterna.

Men gud, som sagt det var över 30 år sen.

Just ja, vi tänkte också "vaffan alla vet ju grejen med Kult, och det där med att dela upp det i tre böcker, där en låtsas som att det är ett helt vanligt action-rollspel, det ställer till det i marknadsföringen och så blir det sjukt jobbigt att ta sig in i spelet också" det gick vi ifrån.

Pang på rödbetan. Tror fortfarande det är rätt, oavsett om effekten den första gången var enorm, så var ju Kult ett etablerat spel när 2e släpptes och det var nog för mycket att kräva av NYA spelare att de skulle lida igenom bok 1 som inte förklarar nånting egentligen, för att sedan upptäcka det som är coolt i bok 2 och 3.

Nya spelare var fokuset.

Back