Nekromanti Skillnaden mellan det här forumet och Eonforumet?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
När jag tittar i Eonforumet så märker jag att en stor del av trådarna handlar om antingen; ett - Regler eller, två - frågor om vad man kan/får göra i Mundana. Jag vet inte om det säger något om Eon, eller de som spelar Eon men det är ju en viss skillnad mot vårt forum där man diskuterar... ja, vad diskuterar vi egentligen?

En känsla jag får är att vi DoD-spelare sällan diskuterar regler i forumet. Många frågar om vilken som är den bästa modulen/äventyret. Många frågor dyker också upp om vilken version som är den bästa av DoD. Vi är dessutom duktiga på att såga den senaste versionen (6), men hylla dess spelvärld (Trudvang).

Något som är tråkigt är att vi har mycket lägre aktivitet här än i Eonforumet. Det beror nog mycket på Riotminds eget forum, för jag tror inte att DoD har färre spelare än Eon. Riotminds forum medför också att många trådar här handlar om tidigare versioner av Sverigens kändaste och bästa spel (IOHO of course). Det är synd, för jag skulle gärna se fler intressanta Trudvang/DoD6-diskussioner.

Vi ska dessutom vara glada att vi har den här killen som skriver i vårt forum då hans inlägg håller sällan skådad kvalitet. För ärligt talat, DoD-forumet håller ungefär samma låga kvalitet överlag som Eon-forumet.

Vad karaktäriserar vårt forum? Vad fokuserar wrnu:s DoD-spelare på?

/Vulf - som önskar att han kunde skriva fler intressanta inlägg här, men det får vänta tills han skaffat DoD6R och Eldsjäl, för nu kommer han inte på något bra.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,550
Location
Fallen Umber
Ja, motsvarigheten till Eonforumet är ju just Riotminds forum. Det finns en tråd där som handlar om hur gamla folk är, och jag tror att antalet personer över 20 kan räknas på fingrarna. Och då menar jag utan att använda mer än 10 för den som råkar vara orangutang.

Men det känns ju ganska uppenbart att vi inte diskuterar någonting här. Han presenterar sina långa uttömmande inlägg, och sen är det inte så mycket mer. Det här är väl i och för sig tråkigt, men jag har ingen bra lösning på problemet. Vad är det man vill diskutera angående Trudvang, egentligen? Jag har mina egna funderingar på förändringar i stridssystemet och magisystemet, och när jag kommer fram till något konkret lär jag posta det här, men det dröjer för det är knappast särskilt prioriterade projekt.


/Dimfrost, som funderar på hur många trådstarter Vitulv har egentligen :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Oj! Tackar för berömmet [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tidigare idag (igår) sade till Feuflux i vrållådan att "om man börjar tala om vad man talar om så har man slut på samtalsämne", vilket den här trådstarten mycket riktigt visar
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
När jag tittar i Eonforumet så märker jag att en stor del av trådarna handlar om antingen; ett - Regler eller, två - frågor om vad man kan/får göra i Mundana.
Att de diskuterar regler och att det är hög aktivitet går ju nästan hand i hand. :gremsmile:

Vad karaktäriserar vårt forum? Vad fokuserar wrnu:s DoD-spelare på?

Hmm.. ja vad fokuserar vi på? Gamla moduler och regelmoddar i tidigare DoD. Oklarheter i reglerna i DoD6. Vilka moduler som är bäst.
Personligen så må jag säga att det inte är så intressant.

Jag vill också ha Trudvangtrådar. Jag har iofs inte startat någon så jag borde väl börja med det, men det är svårt att veta vad man kan ta upp. Man borde väl ställa sig frågan vad man vill diskutera för att få nytta av det till spelmötet.

Jag har en idé förresten. Tror ni att det skulle kunna gå att skriva äventyr här inne i forumet. Tillsammans.
Där man alltså börjar med att skriva ett äventyr i ett startinlägg. Sedan skriver man bara ett svar till det inlägget om man vill fortsätta på det. Tycker någon att fortsättningen var bra och vill fortsätta på den, så svarar man på den. Vill man ha ett alternativ till fortsättningen så skriver man ett svar till första inlägget.

- Zire
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
DoD för min del

Jag har blivit ohemult inaktiv på forumet i stösta allmänhet (vrålrutan räknas inte, där är jag jämt :gremsmile: ) och kanske på DoD-forumet i synnerhet. Varför då kan man fråga sig och det gör man kanske också.

1. Jag spelar väldigt sällan. Det känns helt enkelt inte värt det att braka loss i regeldiskussioner, jag bryr mig helt enkelt inte så mycket att jag orkar spåna fram så mycket eget. Jag har i åratal velat göra om magisystemet i DoD4 (som tillsammans med Feng Shui faktiskt är de enda regelsystem jag har någon koll på) men så till vida jag inte börjar lira DoD4 minst en gång i månaden kommer jag aldrig att göra det.

2. Prata om vilket version som är bäst blir löjligt för min del. Som redan nämnt är DoD4 det enda jag har koll på och det enda jag kan rösta på. V1-3 har jag aldrig läst något i, DoD5 är väl rätt likt 4:an men lite småskillnader som gjorde karaktärerna bättre och en värld som jag är relativt ointresserad av. DoD6 har jag enormt kul när jag lirar med Kalmarpolarna men antal minuter jag faktiskt läst något i någon bok är lätträknade. Grundboken och Expert är f.ö. det enda min SL där äger. SL är bra på att improvisera världen också, har egentligen ingen aning om hur Trudvangsk hans version är, vi har mött en del troll iaf.

3. Modulsnack funkar inte det heller, till DoD6 har jag inte läst en rad i någon modul och till DoD4 så känns det som om de flesta moduler slarvades bort.

O my god vad jag gnäller. :gremlaugh:

Jag vet inte vad som skulle få liv i mig (eller det gör jag kanske, om jag började lira en massa DoD så), senaste gången jag var lite aktiv var då jag snackade om Nidländska reningen i någon tråd...

Att snacka regler med Han i vrålrutan funkar dock rätt bra uppenbarligen, men det är småsegt det med eftersom jag håller med honom hela tiden. :gremwink:
 

Alexander B

Veteran
Joined
7 Apr 2001
Messages
95
Location
Hällingsjö, Västergötlands län
Jag har varit lagom inaktiv på forumet förutom på senare tid då jag faktiskt dragits hit av någon mystisk anledning - roliga diskussioner för artikelidéer till tidningen.

Anledningen till att jag inte skriver så uttömmande om saker och ting här på DoD forumet - eller skriver något över huvudtaget på DoD kategorin är för att jag inte har en spelgrupp att spela DoD med för tillfället...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad fokuserar wrnu:s DoD-spelare på?
Just för min del så är jag mest intreserad av åsikter & insikter on äventyr till DoD6.. Även åxå en del regelundringar är ju ju man alltid intreserad av att få lösta här....

Vad karaktäriserar vårt forum?
Just på den senare tiden är det väll just de här oändliga disskutionerna om DoD6:s regelsystem & dess värld. Känns som det iaf..

/ Johan K, lite lätt seg efter dagens jobbande..
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Äschisch

Du missade helt alla magiteoretiska diskussioner om vad som skiljer gud från demon från ande, om ondska finns* i Mundana och vad som egentligen skiljer magi från vetenskap.

<font size="1"> * Rätt svar är nej... </font size>
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tja... Jag håller med, över lag håller Eonforumet lägre kvalité, men det anser jag är av samma skäl som att Eonforumet har mer trafik.

Nämligen att det bara finns ett Eonforum. Riotminds eget forum tenderar att sålla bort de värsta idi... eh... de något mindre hökvalitativa skribenterna. Eon å andra sidan får dras med alla på ett ställe. På gott och ont.

Sen tycker jag det inte är så fasligt mycket regelbjäfs på Eonforumet, men däremot diskuteras det en hel magiteori och kosmologi.
Detta har givetvis sin grund i att Eon har ett intressant magisystem som är beskrivet både för att kunna beskrivas och analyseras både i och utanför spelet. Nu är detta kanske inte så intressant för alla (jag själv inräknad), utan många tycker säkert det funkar bra med en hederlig gammal formellista och en näve PSY-poäng, utan att man behöver få nån djupare förklaring på varför allt funkar som det gör. Jag själv är lite kluven. Visst hade det varit coolt med lite mer eldbollar, blixt och dunder i Eon, men när allt kommer omkring så sättewr jag mig nog hellre ner med DoD när jag vill ha sånt.

/Joel - som inser att han inte besvarade frågan... :gremtongue:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Re: Skillnaden mellan det här forumet och Eonforum

"...över lag håller Eonforumet lägre kvalité, men det anser jag är av samma skäl som att Eonforumet har mer trafik."
Jo, håller med.. Någon sade att Eonforumet inte är ett forum.. Det är en chat.. Och om man behandlar ett forum som irc (internet relayed chat, eller vad det nu står för) så blir det mycket skitfrågor utslängda utan eftertanke..

"Sen tycker jag det inte är så fasligt mycket regelbjäfs på Eonforumet, men däremot diskuteras det en hel magiteori..."
Tja, om det är något som diskuteras på det här forumet så är det magi (och här är svaret på Vitulvs trådstartsfråga, även om jag fortfarande står fast i vad jag skrev som signatur i första inlägget).. Det var en period då den nästan var för mycket och jag har lite i skuld till detta.. Zimmerman har en mängd intressanta trådstarter om magi och Foggmock och nirufe har båda postat inlägg på nya magisystem (och detta under de två senaste månaderna)..

DoD6:arna här skulle lungt kunna diskutera magi, om något (bland annat livet efter döden, men jag har förslag på minst femton andra ämnen att diskutera inom magi).. Fast jag antar att det lika gärna kan tas på DoD6-forumet hos Riotminds.. Sedan de skaffade sitt egna forum, så anser jag det här forumet lite mer som ett forum åt de andra versionerna..

Jag säger inte att Eon-forumet har enbart dåliga trådar.. En del är riktigt vettiga och en del kan jag till och med sno över till DoD.. Den här tråden exempelvis.. Jag undrar/hoppas den får bättre gensvar än när jag frågade det.. Tycker också nicole alltid hade intressanta trådstarter på Eonforumet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar över varför Riotminds vill att det här forumet ska vara officiellt när de har ett eget forum på hemsidan
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Re: Skillnaden mellan det här forumet och Eonforum

Sen en av mina tankar när det gäller allt regel bjäfs är att många så att säga noobs. eller personer som borde hålla sig till lite mindre komplicerade rollspel hänger på Eon forumet. Jag kan inte utge mig för att vara regelexpert..fast ja klarar mig med det ja kan vilket är hyfs mycket.

Eon regler är enligt mitt sätt att se det utformade för väldigt fri tolkning och det är ganska lång tid att lära sig stora drag.
Så du ska det slås i regelboken, diskuteras i några minuter för att sen gå vidare.

Inte för att mina inlägg ofta håller hög kvalitet eller är särskilt innovativa eller väldigt konstruktivt upp byggda.

kan bero på att ja inte är så aktivt skrivande. men det jag vil komma till är att fast än det finns jobbiga personer så kan man ge dom en chans...och vänta på de intressanta trådarna.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Vad beträffar mig

Tidigare så skrev jag en hel del inlägg här på forumet. Anledning till at jag inte är speciellt aktiv längre är inte att jag hänger på riotmindsforum, där har jag gjort ett eller två inlägg, gillar inte platt visning, utan att den grupp jag spelleder inte har spelat på typ 2,5 år så och jag därför inte just nu pular så mycket och förbereder spelmöten då vi inte spelar, tyvärr.

Jag upplevde oxå att det blev en nedgång i antal inlägg efter det att Riotminds öppnade sitt egna forum. Om det nu är bra eller dåligt beror väl på hur man ser det. Min första och spontana känsla när jag läser inläggen på det forumet att det jämfört med detta forum inhåler mer oseriösa inlägg, personangrepp pga stavfel eller olika tycke och smak än vad det gör på detta forum nu förtiden.
Fast när jag först började hänga här så flammade med jämna mellanrum upp inflammerade trådar om hur Chronopia suger,
DoD6 levelsynd osv. Som ny var det väl kul att läsa en sådan tråd en gång men för femtielfte så blir man lätt trött. :gremcrazy:

Så även om det är tråkigt med lägre aktivitet på forumet idag så saknar jag inte vissa heta ständigt återkommande diskussioner.

"/Vulf - som önskar att han kunde skriva fler intressanta inlägg här, men det får vänta tills han skaffat DoD6R och Eldsjäl, för nu kommer han inte på något bra."

Själv har jag inte ens införskaffat Osthem än vilket oxå är en bidragande orsak till att jag inte skriver så många inlägg, det är svårt att kommentera något man inte läst.
 
Top