Nekromanti Skillnad på utgåvor?

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Hallå där.

Funderar på att införskaffa de tre grundböckerna till D&D. Har ett väldigt bra erbjudande på 3.0-utgåvorna. Är det väldigt stor skillnad på 3.0 och 3.5?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Här får du veta skillnaden …

Ja inte här alltså, men väl här.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Man kan väl säga så här

De exakta skillnaderna har du fått en bra länk till. Rent subjektivt har jag upplevt dem så här:

Det är inte så stor skillnad att spelare märker om DM använder den ena eller andra utgåvan till sina NPC, monster och annat de inte får värdena för på papper.

Däremot är det så pass stor skillnad att PC kommer att förändras i en hel del detaljer.

3.5 är tydligare och konsekventare än 3.0.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Re: Man kan väl säga så här

Och en annan detalj att ta i beaktning är att om du vill köpa några fler, nya böcker så är ju de för version 3.5.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
ett råd till

Jag skulle rekomendera att bara köpa phb:n (player's handbook) och eventuellt någon kampanjvärld helst frcs (forgotten realms campain setting) då. De andra böckerna tycker jag inte man har någon användning för iaf inte om du får lägga en 300 kr per bok.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Re: ett råd till

Mnja, jag håller inte riktigt med Jaak här. Nog skulle jag föreslå alla tre "Core Books" dvs. Player's Handbook, Dungeon Master's Guide och Monster Manual. Dessa tre skulle jag vilja påstå att man behöver .
Som ett litet exempel så får man ju inte ens med en Experience table i PHB.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: ett råd till

har haft den här diskussionen förut...

jag tycker man klarar sig bra med internet. jag använder iaf inte Dungeon Master's Guide och Monster Manual mkt.

å ja det är sant man får inte med Experience table (för den har C?) men jag använder inte den och tycker inta andra borde göra det heller. Kör på tumregeln att spelarna ska ta en level per tre spelmöten.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Re: ett råd till

Självklart beror ju allt på hur man spelleder eller spelar. Men jag utgår från att man använder spelets regler precis som det står, dvs. tex. CR reglerna för experience, vi har också husregler men i denna fråga som rörde skillnaderna mellan 3.0 och 3.5 så borde man väl utgå från att man använder "kanon" reglerna, enbart som utgångspunkt alltså?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: ett råd till

Jag har haft ganska mycket nytta av DMG, för Encounter Levels, guiden till magiska föremål, lämpliga storlekar på treasures och så förstås Experience-tabellen (som faktiskt behövs utifall att partyt inte består av 4 PCs, eller man åtminstone har känsla för spelets regler, och det har man ju inte som nybörjare).

Men MM finns ju på internet, inklusive illustrationer, och jag slår med enkelhet upp de monster jag behöver. Faktum är att jag tycker det är lättare att sitta med SRD när jag konstruerar äventyr, eftersom det är så otympligt att sitta med (minst) tre stora uppslagna böcker och bläddra som en tok. Det finns många böcker jag hellre skulle skaffa än MM.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: ett råd till

har han ett bra pris på 3.0 tycker jag han ska köra på det.. jag skulle max lägga en hundring extra på att få 3.5 ed... å så skulle jag som sagt akta mig från att köpa DMG:n och MM:n.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Re: ett råd till

Jag skulle rekomendera att bara köpa phb:n (player's handbook) och eventuellt någon kampanjvärld helst frcs (forgotten realms campain setting) då. De andra böckerna tycker jag inte man har någon användning för iaf inte om du får lägga en 300 kr per bok.
Jag är lite mer inne på Eksems och lasergregers linje jag. DMG:n skulle jag kosta på mig (tja... faktiskt är det till och med så att 3.0 DMG är den enda D&D-bok jag äger lustigt nog). Monster kan man lätt plocka till äventyret från internet men spelledartips, fördjupningarna i reglerna osv. känns som de vore bra för nån som just börjar med d20. Själv har jag en liten fristående d20/OGL-grundböcker (Wheel of Time, Conan, CoCd20, Engel, d20 Modern...) så jag har ju sånt i andra böcker också men det tror jag väl kanske inte att våra kära trådstartare har.

När det sedan gäller kommentaren att han "helst" borde köpa Forgotten Realms om han ska köpa någon setting så måste jag då säga att jag tycker det var en mycket underlig formulering på ett "råd"...
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Re: ett råd till

Först och främst så är jag en boktok. Gillar att samla på mig. :gremwink:

Sen tänkte jag mest för att få en inblick i själva D&D-världen, jag har ingen somhelst erfarenhet av spelet, så då kanske 3.0 duger. Jag kom över Players Handbook, Dungeon Masters Guide och Monster Manual för 100kr/st, och de var i väldigt fint skick.
Nu har jag redan gjort upp affären, så de anländer väl om några dagar. Men det är ju ändå intressant att veta.
Jag slog även till och skaffade Book of Vile Darkness, Eberron Campaign Setting och Sharn - City of Towers för ett jädrans bra pris. Verkar vara en väldans tuff och annorlunda fantasyvärld. :gremsmile:
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: ett råd till

Faktum är att jag tycker det är lättare att sitta med SRD när jag konstruerar äventyr, eftersom det är så otympligt att sitta med (minst) tre stora uppslagna böcker och bläddra som en tok.
Medhåll. d20srd.org är ovärdelig. Det enda irritationsmomentet är att supplement såsom Complete Warrior och liknande inte ingår, men det är förmodligen inte ett problem för de flesta (jag körde senast en kampanj med mycket mänskliga motståndare och prestigeklasser bland NPCer).
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Re: ett råd till

Nej, min erfarenhet inom d20-systemet är inte stor. Den enda d20-regelboken jag har är Call of Cthulhu d20. Fast därefter skaffade jag BRP i stället då jag inte hade ork eller lust att konvertera alla tillbehör till d20. :gremtongue:

Angående kampanjvärld så är väl det en smaksak. Jag slog som sagt till och skaffade Eberron. Tycker ju iofs att både Forgotten Realms och Dragonlance verkar skoj, men man är ju inte gjort av guld, så det får bli en möjlig framtida investering.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Re: ett råd till

Nej, min erfarenhet inom d20-systemet är inte stor. Den enda d20-regelboken jag har är Call of Cthulhu d20. Fast därefter skaffade jag BRP i stället då jag inte hade ork eller lust att konvertera alla tillbehör till d20. :gremtongue:
Haha... ja, det kan jag ju förstå. :gremsmile: Införskaffade nyligen CoCd20 via en liten specialdeal trots att jag redan hade BRP-versionen bara för att jag var intresserad av hur det var gjort i princip... så jag känner igen det där du sa i en annan post om att gilla att ha böcker. :gremwink:

Angående kampanjvärld så är väl det en smaksak. Jag slog som sagt till och skaffade Eberron. Tycker ju iofs att både Forgotten Realms och Dragonlance verkar skoj, men man är ju inte gjort av guld, så det får bli en möjlig framtida investering.
Visst är det så. Det finns mycket skoj där ute. :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Bra affär!

100 spänn per bok är de definitivt värda och jag tycker inte själv det är så stor skillnad mellan vilken utgåva man spelar (själv kör jag ett mischmasch, där vissa spelare som har gamla karaktärer fortsätter på 3.0-vis i sina klasser och de nyare kör enligt de nya reglerna).

Välkommen in i D&D-spelarnas skara!
 
Top