Nekromanti Skilja på klasser/arketyper

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
I mitt Sci-Fi-spel har man vid karaktärsskapandet alltid själv skräddarsytt sin karaktär med färdigheter och talanger utefter den idé man har.
Vi har diskuterat i gruppen dock och är sugna på att införa traditionella klasser/arketyper, om än bara till väldigt liten del.

Det som ligger till bakgrund för detta är för att mer skilja på spelarna och ge det en aningen mer unik roll i gruppen. I nuläget kan alla spelares karaktärer i teorin nå den andres nivå och skicklighet, må det vara att köpa "rätt" färdigheter och talanger när man "levlar" eller med implantat och annat mög.

Det jag söker är snarare någonting, bara någonting litet, som är unikt för respektive klass, som ingen annan någonsin kan få tillgång till utan att spela den klassen. Det kan räcka med bara en liten talang typ "gör alltid kritisk skada på oförberedda fiender" för klassen "Lönnmördare" t.ex.
Fyll gärna på med klasser i min lista också, då jag saknar några men vet inte vilka...
Klasserna ska inte vara så jättemånga och de beskriver inte nödvändigtvis karaktärens huvudsakliga sysselsättning.

Lönnmördare
Prisjägare
Soldat
Pilot
Hacker
Ledare
Läkare/Forskare
Aristokrat
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Mitt förslag är nog i så fall att hitta på en grej som man normalt sett inte kan göra för varje färdighet. Sen får alla spelare välja varsin "karaktärsfärdighet" som är deras definierade "trademark" och då får de göra den där saken man normalt sett inte får med sin färdighet.

En mekaniker skulle exempelvis kunna reparera saker utan nödvändiga reservdelar.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Smart!
Det finns mååååånga färdigheter i vårt spel, vi gillar regeltunga spel med många listor. :p
Dock är färdigheterna indelade i något färre huvudgrupper, så eventuellt att man väljer en huvudgrupp. Men jag gillar idén!
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Du skulle kunna låta en nyskapad rollperson få välja en specialistfärdighet enligt hamsters design, och sedan dela ut ytterligare en specialisering var med jämna mellanrum när de går upp i erfarenhet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Cieylor;n87230 said:
Du skulle kunna låta en nyskapad rollperson få välja en specialistfärdighet enligt hamsters design, och sedan dela ut ytterligare en specialisering var med jämna mellanrum när de går upp i erfarenhet.
Om det finns tillräckligt många olika för att de inte skall ta slut i alla fall. Men ju fler sånna här specialiseringar spelarna ska ha dessto större risk att de vill ha samma, och då faller ju poängen med att man ville göra dem mer olika.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Jag tror det blir en kombination av min egna första plan och hamsterns.
Jag har redan en lång lista med "talanger" som ger särskilda förmågor eller fördelar som karaktärerna får köpa för erfarenhetspoäng.

I nuläget är då min tanke att de som hamstern nämnde, får en specialisering på en färdighet som blir unik för deras karaktär. Samt att varje klass har en förbestämd talang som är unik för den klassen.
Därefter är resterande talanger och färdigheter öppna för samtliga karaktärer att köpa.
 
Top