Nekromanti Skeppsstorlek [Liten fundering]

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Syftesdiskussion.

Jag ser inga problem med vare sig überskeppets varande eller ickevarande i den mujahedinska flottan. Allt går att lösa med urskuldande flufftext.

Fokus bör snarare ligga på syftet här. Varför hade egentligen mûhadinerna/ebhroniterna velat bygga världens största skepp? Om du vill fylla en lucka i den mûhadinska flottan är nog knappast "jätteskepp" ett bra ställe att börja; eftersom syftet definitivt inte lär ha något med vanlig sjöfart/marin krigsföring att göra.

Eller?

- Lycan
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Finns behovet?

Jag funderar mest på vad Mûhad skulle med ett så stort skepp till. Jag ser inte Mûhad som ett rike med stor krigsmakt på havet. Det borde väl vara tänkt som ett örlogsfartyg, men Mûhad har inga sjöburna fiender. Jargiernas flotta är ju inte så mycket att hänga i julgranen...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Hästar i Mûhad? [OT]

Öhh, hänger inte med i det här med många hästar i Mûhad. De har väl inte så mycket hästar? Mûhad är ju tvärtom känt för sitt kamelkavalleri som förvånat många jargiska härförare...

/Emil
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Syftesdiskussion.

Var inte hela poängen med kinesernas stora skepp att imponera på alla andra folk och få dem att mer eller mindre underställa sig? Vilka är det mûhadinerna i det här fallet vill imponera på? Jag ser det hela lite som diplomatic victory i Civilisation III om någon här kanske spelat det, lite långsökt, men det var vad jag kom att tänka på.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Jag tycker Forion...

Är inte forianerna lite mer av den typen att de bygger jättestora skepp för att imponera på folk med sin kultur och vetenskap eller nåt åt det hållet? Jag kan faktiskt väl föreställa mig att de skulle bygga ett enormt skepp och segla till Arkipelagen med, de håller ju på med mission så vitt jag förstår det. De är väl även mer eller mindre en teokrati. De borde väl även oroa sig för cirefaliska piratskepp och dylikt som skulle kunna tänka sig att trakassera dem på färden.

Forianerna är i alla fall enligt mig de som är mest givna att bygga ett stort skepp. Ju mer jag tänker på det desto mer vill jag starta en kampanj kring det hela, hjulen börjar snurra.

Kommer det att stå om Forion i Västlanden? Det ligger väl där borta?
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Skrytbyggen strider man inte med...

...de är till för att avskräcka fiender. Stridsvärdet i en sån skuta är med största sannolikhet begränsad, såvida man inte har en avståndsbeväpning som kräver ett skepp i den skalan. Håller man sig till bordning eller ramning har man ingen chans i helsike att manövrera i läge mot en mindre motståndare.

Men som flytande palats och samtidigt avskräckande effekt kan det ju funka...

Men innan man kommit så långt så att man har sjösatt vidundret kommer ju problemet med att i första hand bygga det. Med tanke på att man baserade designen på tidigare erfarenhet med hjälp av enkla riktlinjer, kan man ju tänka sig att det lätt kan smyga sig in konstruktionsmissar som extrem rankhet etc. när man ger sig på ett sånt tidigare oprövat projekt. Se bara på en liten balja som Wasa...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Västlandenomfattning

Västlanden omfattar Tarkas, Mûhad, Momolan, Eumo och Vildlanden, dvs zhanernas huvudsakliga inflytandesfär i nutid och historisk tid. Forion är alldeles för avlägset och för darkener-dominerat för att tas upp. Jag har tillräckligt ont om utrymme som det är, dessutom.

Glad att jag lyckades inspirera dig på något plan :)

- Ymir, skriver för omständigt
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Hästar i Mûhad? [OT]

Öhh, hänger inte med i det här med många hästar i Mûhad. De har väl inte så mycket hästar? Mûhad är ju tvärtom känt för sitt kamelkavalleri som förvånat många jargiska härförare...
Det är väl det faktumet att det finns kamelkavaleri som förvånat jargierna inte att det inte finns hästkavalleri. Hästar är väl värdefullare, bättre och mer status att använda har jag för mig. Alltså borde det finnas mer hästkavalleri än kamelkavaleri även om kamelerna kanske dominerar fullständigt på långsamma ökenkaravaner.

[color:\\"blue\\"] /Ceram, tror inte på att förvirringen mellan kameler och dromedarer kommer gå över på en stund i hans spelgrupp [/color]
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Allt handlar inte om behov

Mûhad beskrivs i Geografica Mundana med 'en stark flotta om ett hundratal fartyg'. Historiskt har de haft en väldigt stor krigsmakt på haven, det var en nödvändighet för att kunna stå emot Edron, men den är givetvis mycket mindre nu. Att de inte skulle ha några sjöburna fiender är väl en sanning med modifikation, dock - pirathotet är ständigt närvarande, och Jargien har en flotta. Det är inte otänkbart att Mûhads allt intimare relationer med cirefalierna hade kunnat provocera självaste Consaber i slutändan, speciellt om sabrierna ville säkra sitt grepp om handelsvägarna till Menon-Aun och Tarhai - då hade deras intressen krockat med Mûhads.

Ett sånt jätteskepp har man inte till så mycket annat än att imponera på folk. Som sådant fyller det dock sin funktion väldigt väl, misstänker jag. Och varför bygger man det? Antingen känner man just att man har behovet av att imponera på folk (mindervärdeskomplex, någon?), eller så är man helt enkelt jävligt excentrisk. Eller extrem i största allmänhet a'la Kina, men nedan konstaterades ju att det i Mundana snarare är Ebhrons område.


Som ren kuriosa kan man notera att Ebhron flotta i 'Geografica Mundana' beskrivs som att den "består av tusentals skepp i alla tänkbara storlekar". tusentals...tittar man på omfattningen av Consabers flotta i 'Consaber' (ett par hundra skepp) borde det innebära att det är Ebhron som regerar vågorna...

- Ymir, noterar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hästar i Mûhad? [OT]

Kamelkavalleri är:
#1: En trist orientalistisk ökenkliché
#2: Av begränsad användbarhet (försök själv göra en kavallerichock på kamelrygg)
#3: Inte en tiondel så vanligt som hästkavalleri i någon jordisk historisk kultur.

Däremot är det också
#4: Ganska coolt.

Därav följande avvägande:

Mûhad har till största delen ett tempererat klimat, och den inhemska kamelsorten är den tvåpuckliga, som skulle kallats 'baktrisk' i vår värld. Den är, såvitt jag vet, inte ett lika dugligt djur i strid som den enpuckliga dromedaren, som Mûhad importerar från Momolan och föder upp. Däremot har Mûhad kustslätter och högplatåer som är, om än av begränsad omfattning, utmärkta för hästuppfödning. Det finns säkerligen fler kameler än hästar i Mûhad, men kamelerna är i första hand lastdjur - hästen är och förblir det huvudsakliga riddjuret, för zhanerna härstammar från stäppen, och har alltid varit ett ryttarfolk. Det finns kamelkavalleri, ett stort sådant tillochmed, och många använder kameler som riddjur, men det är fortfarande en kuriös parentes jämfört med hästarna.

- Ymir, förklarar
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Kul att du uppskattar Forion!

Om jag någonsin skriver en 32-sidorsmodul om Forion så ligger det långt in i framtiden, tyvärr. Vi får se. Kul att få uppskattning hursomhelst, skriv gärna vad ni vill ska vara med. Vill inte CJS finansiera tryck så kan det ju alltid bli en pdf.


// avatarex, ansvarar för det som ligger söder om Ymirs intresseområden...
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Hästar i Mûhad? [OT]

Jag kanske är ute och virrar totalt men var det inte så att man använde pilbåge från dromedar ryggen mer än tex svärd/yxa/liknande?
För kameler är stora djur, större än hästar och det kan nog vara svårt att slåss mot tex infaneri vilket enligt mitt minne är det som kavalleri var bäst på


Silvervarg är osäker och trött
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Kustjägare

Är inte de flesta skeppen till för att patrullera kusten mot annalkande fiender. Jag har för mig att det var något sådant och att de inte lämpar sig att segla på öppet hav. Men med såna många skepp lär det väl ändå bli en del över till det öppna havet. Sedan kan det väl vara så att kvalitet väger upp till kvantitet till en viss mån och jag kan tänka mig att både sabrierna och cirefalierna är mer erfarna och skickligare sjöfarare än ebhroniterna (är det så de kallas?).
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Nä, men behovet står mot kostnaden

Men eftersom flottan inte är så ruskigt aktiv så tycker jag inte att finns någon att imponera på med skeppet. Det nämns i S&P en enorm fyrmastad karack (ändå betydligt mindre än det skepp du pratat om) som är under konstruktion i Consaber, men det är tveksamt om den blir klar eftersom kostnaderna skenat iväg. Med andra ord skulle ett ännu större skepp kosta massor att bygga. Speciellt för ett rike som Mûhad som väl inte har så mycket tillgång till skeppsvirke (för det har de väl inte?).

Som ren kuriosa kan man notera att Ebhron flotta i 'Geografica Mundana' beskrivs som att den "består av tusentals skepp i alla tänkbara storlekar". tusentals...tittar man på omfattningen av Consabers flotta i 'Consaber' (ett par hundra skepp) borde det innebära att det är Ebhron som regerar vågorna...

Det kommer att vara korrigerat i och med Krigsherren, där även alla länders örlogsflottor (inte handelsfartyg, som ju skulle kunna tvångsmönstras i massor...) finns listade i detalj.

Därför tycker jag även att du ska läsa igenom det som står om västländerna i utkastet till den modulen, så att saker och ting stämmer bra ihop med dina tolkningar/planer. Skulle kunna skicka det till dig, men det är nog bättre att du ber Neogames om att få korrekturläsa kapitel 2 i boken - så att det inte blir risk för uppkomsten av olika versioner...

/Emil
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nä, men behovet står mot kostnaden

Speciellt för ett rike som Mûhad som väl inte har så mycket tillgång till skeppsvirke (för det har de väl inte?).
Neh, men i gengäld är Mûhad väldigt rikt, och virke inte särskilt svårt att importera från Gordrion.

Det kommer att vara korrigerat i och med Krigsherren, där även alla länders örlogsflottor (inte handelsfartyg, som ju skulle kunna tvångsmönstras i massor...) finns listade i detalj.
Heh, okej...Neogames brukar uppvisa en stor ovilja mot att korrigera tidigare misstag annars, bara...

Därför tycker jag även att du ska läsa igenom det som står om västländerna i utkastet till den modulen, så att saker och ting stämmer bra ihop med dina tolkningar/planer. Skulle kunna skicka det till dig, men det är nog bättre att du ber Neogames om att få korrekturläsa kapitel 2 i boken - så att det inte blir risk för uppkomsten av olika versioner...
Jag håller redan på och gå lös på det stycket med bultsax och blåslampa, så du behöver inte orora dig :) Nallo skickade mig det på eget initiativ.

- Ymir, jobbelijobbar
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Har alla glömt alverna? (ANT)

Dom borde ju om några ha kunskaper om hur man bygger stora skepp, och dessutom hur man får dessa kolosser att flyga.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Har alla glömt alverna? (ANT)

Fast det är ju dels bara Sanari som sysslar med sånt och de håller dessutom allt snack om flygande skepp under strikt kontroll.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Hästar i Mûhad? [OT]

#3: Inte en tiondel så vanligt som hästkavalleri i någon jordisk historisk kultur.
FEL! :gremsmile:
Bland Tuaregerna var kamelleri oändligt mycket vanligare än kvalleri.
Dock så har du kvar din poäng, eftersom det bara hos dem var valigare med kamelleri än kavalleri.
(lite allmän info, ymir vet nog redan om det här)
De var dessutom ovanliga i det att de faktiskt red chock med kamellerna, det normala var att antingen slåss till fots runt
(och att ta skydd UNDRE kamelen) dem eller med avståndsvapen från ryggen. Det var också vanligt i vissa regioner att hela armén var beriden med kameler, men satt av och slogs till fots när man formerade armén till strid. Lite som infanteri som använde lastbilar för transport.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Har alla glömt alverna? [Friggin' spoiler]

Jag tror att en stor skillnad existerar mellan ett flygande skepp och ett havsgående. Ett skepp som färdas genom luften måste vara byggd på ett helt annat sätt och säkerligen med andra material... ah, crap.
Orka förklara, det är väl egentligen väldigt uppenbart.

Lättjan...tar...över...måste...ha...koffeiiiin!

MVH
Danne, tar sig en jävel på en gång.
 
Top