Nekromanti Skeppsklasser

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
---
Jag blev ganska besviken på sjöfarare & pirater, skeppsklasserna är väldigt ofullständiga. Det finns nästan en klass av skepp till var nation, men inte mer än så... Har inte en nation en hel uppsättning skeppsklasser som de använder?
---

---
Jag kan passa på att fråga: Vilka moduler har kommit med riktigt bra innehåll? Vilka var en besvikelse?
---

Mina bra moduler: Mundana, Krigarens Väg, Magiboken, Alver, Dvärgar, Tiraker, Riddaren...

Besvikelserna: Nekromanti & Vandöda (ûber hack n slash), Sjöfarare & Pirater (Vad står det i den egentligen, bara blåsreglerna var bra), Religioner (vill inte kolla i den så inte barbarpappa demonen förstör mitt spelhumör), Vapenmästaren (inget nytt), Spelarens Handbok, Legender & Hemligheter (lite smått och gått, men första kapitlet är lite jobbigt om man inte vill spela en kampanj och sedan slänga bort böckerna), ...

Nä köp om ni köper bara

Grundböckerna
Geografika Mundana
Magi
Krigarens Väg (Men nu måste ni köpa i alla fall två böcker för att ha tillräckligt)
...Eventuella rasböcker
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag blev ganska besviken på sjöfarare & pirater, skeppsklasserna är väldigt ofullständiga. Det finns nästan en klass av skepp till var nation, men inte mer än så... Har inte en nation en hel uppsättning skeppsklasser som de använder?
Jag skulle däremot blivit riktigt besviken om hela boken var en enda tabell över olika skepp och deras värden,
det som gör hela boken är ju texterna om traditioner, sjömanstugg och allt det där.

Jag kan passa på att fråga: Vilka moduler har kommit med riktigt bra innehåll? Vilka var en besvikelse?
Bra: Asharien och Soldarn (Eftersom vi spelar mest där var den välkommen), Tiraker (Intressant), Mystik & Magi (Måste för alkemister).
Dåliga: Vandöda & Nekromanti (Ointressant, vandöda passar oftast inte i Eon), Tja, det var väl den.

Sjöfarare & Pirater (Vad står det i den egentligen, bara blåsreglerna var bra),
Var du bara ute efter regler förstår jag att du inte gillade den.

Legender & Hemligheter (lite smått och gått, men första kapitlet är lite jobbigt om man inte vill spela en kampanj och sedan slänga bort böckerna), ...
Så antingen måste man skita i första stycket, eller läsa det, spela en kampanj och sedan kasta bort böckerna?
Jag förstår inte riktigt, faktiskt.

...Eventuella rasböcker
Ja, det borde man om inte Alver slutade tryckas 1997... :gremwink:
 

Jabub

Veteran
Joined
12 Apr 2005
Messages
47
själv tycker jag att religon är en jätte trevlig bok (har inte hittat nån über demon tror jag det enda halv über jag hitta är martaris inkarnation) magi boken är en jätte trevlig bok fast jag saknar demoner och demonologi(säkert full med über men ändå trevligt att veta mer om demonologi)fast den här vart på relesplanen i ca2 år eller nåt och är bara nåt på 40 sidor, tiraker alver och dvärgar är fin fina böker, vapen mästaren är kul också (fan jag tycker ju att alla är bra) men strids konster och sånt skoj fast jag hittar aldrig en viss order som jag såg en gång(inte helt säker på att det va i den men) som är med legio colonan och huset consenti och sist av dom jag gillar är barbarer med en massa kul om en massa olika barbarer

fast legender och hemligheter är lite kul att läsa i ibland men

nu blev allt väldigt i hopp tryckt men jaja
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har inte en nation en hel uppsättning skeppsklasser som de använder?"

Med stor sannolikhet inte: de kopierar varandra hejvilt. Förmodligen har de en eller två unika klasser som de andra inte har hunnit kopiera än, och sedan mer eller mindre en standarduppsättning. Kom ihåg att handel är internationell och havet är lika för alla. Det gör att det finns en likriktande kraft inom sjödesign som kraftigt motverkar diversifieringen som uppstår genom konkurrens. För att ta ett praktiskt exempel: det som skiljer en hansekogg från en venedisk kogg är att hansekoggen ägs av hansan och den venediska koggen ägs av något venediskt handelshus. I övrigt är det ingen större skillnad.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
L&H Spoiler

---
Skeppsklasserna tycker jag bara är ganska ogenerella då jag hellre skulle vilja sett en lista på generella storleksklasser, jag är alltså inte ute efter data, jag blir bara förvirrad när jag ska avgöra vilka skepp Soldarn eller Thalamur använder. Det finns inga typiska "fregatter, korvetter, örslogsfartyg då i medeltidsfattning".
---

---
Det jag menade med L&H är att första kapitlet så brutalt berättar att Mundana går under inom 30 år, kanske lite tråkigt om man har haft bilden av Mundana som en tidlös outömlig värld, men nu blir tex generationsspel blir ganska meningslöst, då världen ligger i ruiner inom kort.

Man kan iof tolka det hela som man vill men det är hur jag tolkar det hela bokstavligen.
---

---
Iof ä sjömanstugget bra, men handelsreglerna är värdelösa
---
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Mörkret är bra, men suger hårt.

Som koncept är Mörkret bra. Med det menar jag att det som antytts i andra moduler, rasmodulerna exempelvis, är väldigt inspirerande. Men det Mörker som presenteras i Legender & Hemligheter suger, hårthårthårt. Varför? Därför att en massa tjutande och ärkeonda demonhorder krälar ut ur en portal ut himlen var tiotusendeår (jepp, det finns ett exakt datum för när Mörkret kommer...) och krossar världen utan anledning. Jag hade väntat mig ett intelligentare Mörker än så.

Nåja, där här kan diskuteras till oändlighet, men jag har slopat Mörkret för länge sedan. L&H-mörkret, då. Mina spelare kan räkna med att nånting händer... Något intelligent, dock, och inga fjanterier ur en portal ur himlen.

-Hjalle, därmed inte sagt att L&H är helt genomrutten; den innehåller en hel del godis.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Mörkret är bra, men suger hårt. SPOILER

Dock var det förra mörkret som kom med demonhorder. Hur det kommande ser ut vet ingen - utom varje spelledare...

Något demonkrig har Neo mig veterligen aldrig officiellt presenterat?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Inte så svårt att göra egna skeppsklasesr om man skulle vilja ha något nytt och en klass tar en dyrbar sida så jag tycker det är bra som det är.

Köpvärda moduler: Geografica, mystik & magi, riddaren, drakar och lite annat...
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Har du något alternativ?

Använder du något alternativ till mörkret som beskrivs i L&H? Eller har du valt att mest låta konflikter kretsa kring konflikter mellan olika länder i Mundana? Vad är det för intelligent ondska du har med i din kampanj, beskriv det närmare är du snäll!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Mörkret är bra, men suger hårt. SPOILER

LOL! Nåja, du lyckades krångla dig ur det här med...

Men mitt förra Mörker kom inte heller med tjutande demonhorder. För det känns så fel...

-Hjalle, pöfflar.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Har du något alternativ?

Intelligent ondska? Vem har sagt något om ondska?

Mitt Mörker är väl något slags hopkok av Mörkret i Drakar (som iofs är exakt samma som L&H, men beskriver på ett mycket bättre sätt), lite eget samt först och främst, Ymirs mörker. Länkar till hans inlägg om detta - observera, grooov spååjjler, däribland för mina spelare - Ymirs Skuggor i Mörkret (ÄRKEspoiler)

-Hjalle, låter trots allt andra göra jobbet.
 
Top