Nekromanti Skeppsgenerator *Åke har inget liv, del 5*

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Jag tycker mig ha märkt att det är ganska många som hänger här på forumet som inte "har ett liv"*). Jag har själv inget "liv"*), så tomrummet fyller jag med skapandet av tvivelaktiga "spelhjälpmedel"... :gremgrin:
Så i denna anda har jag nu låtit 'Rollpersons- & Namngeneratorer' byta namn till 'Rollpersons- Skepps- & Namngeneratorer'. Nu kan man alltså även generera skepp med den, efter reglerna i 'Sjöfarare & Pirater'. Är det inte fantastiskt! :gremsmirk:

<a href="http://www.ingenting.f2s.com/eon/generator.htm" target="_blank">
Rollpersons- Skepps- & Namngenerator</a>

*) efter gängse normer där man ska ha jobb, bil, flickvän/fru, barn, hund, radhus/hus, "vuxna fritidsintressen"**) etc.
**) efter gängse normer då man ska spela tennis, spela golf, påta i trädgården, putsa på bilen etc.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Underbart! Men det hade vart bättre om jag kunnat använda den, då jag inte har excell.. utan bara en "kolla-på-excell-saker-utan-att-kunna-ändra-något" version av excell... ganska jobbigt, måste verkligen fixa excell snart.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det här var det bästa hjälpmedlet (hittills)!!! Helt perfekt, särskilt som vår kampanj utspelas i Stora arkipelagen, så det är ju ganska intressant med olika båtar.

Mycket vill ju ha mer, så nu väntar man ju bara på Skeppsgeneratorn 2, där man kan lägga in egna skeppsmodeller (funderar på lite skepp specifika för Arkipelagens öbor och Sinaderas tiraker, koreanska sköldpaddsskepp bl a...)

Eller Reseberäknaren, där man kan knappa in starthamn och destination, kunna ha olika väder på resan beroende på väder, lägga in besättningens gemensamma Sjömannaskap, hantera navigation osv. Om du har gott om tid alltså... :gremgrin: Jag har börjat leka lite med sjöfartsreglerna men kommit fram till att det mesta är så tidskrävande att det är enklast att räkna ut restid, väder och missöden på resan i förväg, för det blir lätt alldeles för mycket beräkningar för SL att göra det under ett spelmöte.

STORT TACK / Phelan
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Hehe. Jo, helst hade jag programmerat det i Visual Basic eller liknande, men jag kan inte få databashanteringen att fungera :gremconfused:. Jag skulle behöva lära mig det riktigt innan jag ger mig in i såna här projekt... :gremsmirk:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
"Du har ju hela helgen på dig!"

Tja, man gör en lång önskelista för att få i alla fall delar av den uppfylld. Fast just S&P har ju en hel del uträkningar som skulle tjäna på olika hjälpprogram, just nu så hamnar man ofta i sitsen att man tänker "det var ju kul, det här finns det ju en massa regler för men... äh, jag pallar inte utan höftar istället!" För de som gillar att leka med förläningar vore en förläningsgenerator och -beräknare säkert uppskattad...

Andra saker man skulle kunna utveckla namngeneratorn till är teologiska eller magiteoretiska debattargument: "Men (slumpa)s lag säger ju att (slumpa fenomen) måste vara (slumpa villkor) för att det ska fungera. Din bevisföring (slumpa akademisk förolämpning)!!!".

Eller så bygger man ihop de blandade tabellerna med förslag till karaktärsdrag (makar i Riddaren, befäl och sjömän i S&P) för att snabbt få lite fart och färg på mindre viktiga SLP som RP stöter på. ("Men, varför är den där värdshusvärden så sur?! Vill han inte ha gäster, eller?"). Kanske en kombination av utmärkande fysiskt drag och en till tre karaktärsdrag?

Phelan, glad idéspruta som inte kan programmera något själv
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
¨Tyvär tror jag inte det funkar så bra för mig :gremfrown:
det öppnas i word och där är det 446 sidor med ingenting användbart :gremconfused:

Jaja jag klarar mig tror jag
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Tja... [ANT]

Det är ju ett Excel-dokument så jag tror inte man kan förvänta sig så mycket mer om man öppnar det i Word. Prova med Excel istället, alltså.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Du har inte funderat på att ge ditt material till?

Julkalendern! Det lär vara ganska stora problem med att fylla den, och så fina som dina presenter är så kan väl ingen bli ledsen? :gremsmile:

Mvh Victor Palm
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
*funderar*

Faktiskt inte tänkt på det...

*tänker på det*

Vem vet vad tomten har i sin (julklapps-)säck? :gremgrin:
 
Top