Skepp som äventyrsplats

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,339
Jag funderar på att skriva ett litet äventyr som helt och hållet utspelar sig på ett skepp, tänk Myteriet på Bounty. Olika falanger, klasskillnader, missnöje, hårda straff, skörbjugg, myteri!

Finns det något sånt rollspelsäventyr? Och vad finns det för bra inspiration i litteratur, film/TV osv?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
Jag funderar på att skriva ett litet äventyr som helt och hållet utspelar sig på ett skepp, tänk Myteriet på Bounty. Olika falanger, klasskillnader, missnöje, hårda straff, skörbjugg, myteri!

Finns det något sånt rollspelsäventyr? Och vad finns det för bra inspiration i litteratur, film/TV osv?
Aubrey - Maturin-serien
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Jag funderar på att skriva ett litet äventyr som helt och hållet utspelar sig på ett skepp, tänk Myteriet på Bounty. Olika falanger, klasskillnader, missnöje, hårda straff, skörbjugg, myteri!

Finns det något sånt rollspelsäventyr? Och vad finns det för bra inspiration i litteratur, film/TV osv?
Vet inte om det räknas med, för det är lite annan miljö, men det finns ett Westernäventyr som utspelar sig på en hjulångare. Hittar det inte på nätet nu.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,124
Vet inte om det räknas med, för det är lite annan miljö, men det finns ett Westernäventyr som utspelar sig på en hjulångare. Hittar det inte på nätet nu.
Finns ett CoC-äventyr som oxå gör det, till större del! Kommer såklart inte ihåg vad det hette. Det enda jag minns är att min karaktär charmade en jazzmusiker som sedan nitade ett helt bänne zombier med en båtshake..
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,339
Wow, massor av bra grejer. Tack!

Tänker att det kan bli som en sandlåda/fisktank men på en begränsad yta. Om maten tar slut och det är veckor av resväg kvar. Rykten börjar gå om att kaptenen har ett eget matförråd. Hos besättningen finns olika falanger, de som vill ransonera jämlikt och de som tycker att det är bättre att rädda en liten skara än att alla svälter. Osv, känns som att det har potential.

Kanske något mer? En hemlighet på skeppet? Hemlig smuggling av förbjudna grejer?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Jag funderar på att skriva ett litet äventyr som helt och hållet utspelar sig på ett skepp, tänk Myteriet på Bounty. Olika falanger, klasskillnader, missnöje, hårda straff, skörbjugg, myteri!

Finns det något sånt rollspelsäventyr? Och vad finns det för bra inspiration i litteratur, film/TV osv?
Äventyret som medföljer modulen om östra Afrika till Neotech kommer helt att utspela sig på en enorm lyxyacht.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,339
Äventyret som medföljer modulen om östra Afrika till Neotech kommer helt att utspela sig på en enorm lyxyacht.
Triangle of sadness?

Låter som ett grymt upplägg!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Triangle of sadness?
Oh, har tyvärr inte hunnit se den. Äventyret lägger fokus på svinrika narcissistiska galningar, bland annat en musiker som opererat om sig själv till ett levande musikinstrument och en influencer som går med sina mest trogna fans i koppel nakna. Sen blir allt väldigt blodigt. Vet inte om det påminner om Triangle of sadness? 🙂
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,339
Oh, har tyvärr inte hunnit se den. Äventyret lägger fokus på svinrika narcissistiska galningar, bland annat en musiker som opererat om sig själv till ett levande musikinstrument och en influencer som går med sina mest trogna fans i koppel nakna. Sen blir allt väldigt blodigt. Vet inte om det påminner om Triangle of sadness? 🙂
Det är ju på pricken samma! Eller... Okej, inte jättelikt kanske. Men en bra rulle oavsett!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,066
En långsökt association är äventyret Katres gåtor till Eon. Då befinner sig inte äventyrarna på ett skepp, men de är isolerade under lång tid på ett kloster i bergen. Jag tänker att just isolationen gör att du eventuellt kan hämta inspiration därifrån. En hemlighet ska avtäckas, men klostret utsätts även för yttre hot. Som jag minns det, har det en del strukturella brister, men härlig tematik!

Jag tänker även att tågresor kan fungera som inspiration - Mordet på Orientexpressen, finns det inte något CoC-äventyr på Orientexpressen? Darjeeling Limited? Som du märker är jag ute och cyklar, men kanske finns där något!
 
Top