Nekromanti Skepnadsändrare

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Har en spelare som vill spela en skepnadsändrare av någon sort... Han vill alltså ehlt enkelt vara en människa som kan ändra form till ett djur (helst en orm, varg, björn, uggla eller liknande (i hans egna ord...)). Har kollat lite i mina böcker men hittar inget om skepnadsändring över huvudtaget, förutom effekten Förvandling... Hans problem (eller mitt om man så vill) är att han inte vill att det ska vara magi, utan snarare en medfödd förmåga...

Jag känner mig lite rådvill... Personligen tycker jag att det inte funkar riktigt i Mundana, men samtidigt hittar jag ingenting om att det inte funkar... Vad har ni andra för några idéer om detta? Har inte de absolut senaste modulerna, så det kanske finns något om sånt där...
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Låt honom vara en orm, varg, björn, uggla eller liknande. Men låt honom vara det tex. max 1 timme per dag.

Personligen tycker jag att det inte funkar riktigt i Mundana
Jag håller med...passar bättre i DoD
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Kamorian?

Kolla upp barbarfolket kamorianer i B&M, de följder totemdjur och står dessa väldigt nära, en del har väldigt djurlika drag, tror det nämns om eventuella hamnbytare där också. Även om det inte står uttryckligen där är de nog det jag skulle ta till om en spelare vill vara hamnbytare.

Kruxet med kamorianer är dock att hitta en anledning till varför de lämnat Kamor, men det kan du säkert komma runt.

Mvh / Phelan
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Varför inte låta honnom spela en varulv som kommit över sina agresiva instinkter. (står om dem i monster i mundana)

Lijat - som vill prova det själv, skulle vara en utmaning.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Personligen tycker jag att det inte funkar riktigt i Mundana,
Man måste kanske tänja lite på mundana, att se det som absolut att följa vad som står där vore ju inte speciellt kul om man nu känner att man vill ha lite personlig stämpel, just om skepnadsändrare finner jag inga hinder för, lämpligtvis någon form av schaman kanske? Om han inte känner för att var ulv?

Och om du vågar tänja på reglerna varför inte låta han vara något så han kan ändra form medfött, jag tycker det låter kul o spännande.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Hamnskiftare i Eon

Personligen tycker jag att det inte funkar riktigt i Mundana, men samtidigt hittar jag ingenting om att det inte funkar... Vad har ni andra för några idéer om detta?
Det finns faktiskt hamnskiftare i Mundana (i och med kamoriantexten i B&M så blev det officiellt) således funkar det naturligtvis.
Det är min tanke, i egenskap av påtänkt författare för boken om Skugglandet, att hamnskiftare skall beskrivas i den (förhoppningsvis) kommande boken. Texten om hamnskiftarna är dock i princip redan klar varvid jag kan ge dig lite hint på hur jag tänkt mig saker och ting redan nu (med reservation för att detta kan ändras fram tills det att boken går i tryck).

<ul type="square">
[*]Förmågan att hamnskifta är medfödd och är något som går i arv. Företeelsen är dock vanligtvis mycket sällsynt (= det finns endast ett fåtal hamnskiftare)
[*]Hamnskifte är en färdighet. Ju högre värde desto godare kontroll över själva hamnskiftet. Nackdelen med färdigheten är att ju högre värde individen har i denna färdighet desto mer djurlik kommer dess homida form att vara.
[*]Hamnskiftare kan tala med djur av liknande art som deras djurhamn.
[*]Hamnskiftare är förknippade på något vis till Skugglandet. [*]Hamnskiftare har ett naturligt starkt band till andevärlden.
[*]Andra djur reagerar på en hamnskiftare även i homid form som om denne vore ett djur av dess djurhamn.
[*]Av några av de ovan nämda förutsättningrna samt en del andra så lever en hamnskiftare ofta ett ensamt liv ute i vildmarken. Att vara hamnskiftare kan därför ses som ett liv i fördömmelse. Man tillhör varken djuren eller människans värld, man är fast någonstans mitt emellan. Hos vissa barbarfolk (som exempelvis kamorianerna) så är de dock mer accepterade som ett naturligt inslag.
[*]Hamnskiftare kan återfinnas hos såväl människofolken som några av de andra humanoida släktena (exempelvis hos ett par av henéaflockarna).
[/list]

Har inte de absolut senaste modulerna, så det kanske finns något om sånt där...
Kamorianerna så som de beskrivs i B&M har en osedvanligt hög närvaro av hamnskiftare.


Sebastian - som gillar idéen med hamnskiftare helt enkelt
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Tror att det finns en ritual...

I alla fall ska jag berätta om en av mina karaktärer
Den store Behdrin Örnhamn.
Jag spelade Behdrin under väldigt lång tid och många spännande äventyr, han är Nekromantiker och sökte sig därför till Vampyrer (Lamia) en gång, dessa såg hans potensial och gjorde honom till Lamia också, men de andra spelarna misstckte då jag återförenades med dem, jag blev för mäktig sa de, de hammnade liksom i skuggan av mig, Men själv ville jag inte att SL skulle typdöda min karaktär för att blidka "modden" så jag sade, om jag f¨r örnhamn i stället så kan jag liksom byta, jag vill inte bara döda min karaktär eller säga att det aldrig hände, de gick med på det och jag kunnde därefter med en rundas förberedelse blui en Örn (örn hamn) jag ska säga dig att det är mycket användbart, inte minst i:

stridssyften då du kan fly eller överaska som du vil.
Klättring blir inte några problem.
Du kan ta dig in var du vill i städer (genom föster och så)

Om du ger Hamn till en i grupen gör detta endast för att han anrs är den sämnsta och minst "viktiga" gruppen låt honom få en hamn som DU väljer och finns begränsningar som du förtäljer för honom te.x att det tar en minut av byta skpande eller så.

VH Jens.L "Sitter nu på ditt fönsterbläck"
 

Red_dragon

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
31
Location
karlstad
ja det är ju bara att modefera reglerna lite så kan han vara det djur han vill vara han kan ju ha fått tag i ett magiskt föreål som gör att han kan bli varg eller liknade. eller så skapar man en färdighet som det finns. men som sakt som gobligurre sa man kan ju spela med att han bara kan vara varje eller liknade i en timme om dagen´. det tor ju ja´g mer på för om han går i en grott system som är lite trångt och han börjar förvandlas så fasnar han och kanske kläms till döts.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Re: Hamnskiftare i Eon

Jättetack!

Den formen av hamnskiftare är hel klart acceptabel i min bild av Mundana! Jag ska ta och prata med min spelare och se om den faller honom i smaken!

Grümt tack igen!

F'resten. Har du någon tanke på vilken "uppoffring" som skulle krävas av en RP för att han/hon skulle få "bli" en hamnskiftare? (Exv mindre enheter till färdighet, vissa färdigheter svårlärda, mindre slag på huvudtabellen o dyl)
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Hamnskiftare som rollperson

F'resten. Har du någon tanke på vilken "uppoffring" som skulle krävas av en RP för att han/hon skulle få "bli" en hamnskiftare? (Exv mindre enheter till färdighet, vissa färdigheter svårlärda, mindre slag på huvudtabellen o dyl)
Jag skuller föreslå att du låter honom offra ett bakgrundsslag (som förslagsvis kallas för just "Hamnskiftare") samt att du som SL även betonar det personlighetsmässiga dilemma som det innebär att vara en varelse splittrad mellan två olika världar.

Sebastian - som tror att en hamnskiftarkaraktär kan vara synnerligen intressant
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Re: Hamnskiftare som rollperson

Det var något sådant jag tänkt mig...

Jag ska vara väldigt tydlig med personlighets biten, och se om han fortfarande vill vara hamnbytare.

Återigen: Jättetack för feedbacken!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det vilda blodets dilemman

Jag ska vara väldigt tydlig med personlighets biten,
Kan ge dig lite exempel på vad för någon sorts personlighetsmässiga dilemman jag talar om:

1. Rollpersonen är en hamnskiftare med en varghamn. Hur reagerar han då hans "bröder och systrar" de andra vargarna i skogen där han bor plötsligt börjar jagas och dräpas av den lokala länsherren?
2. När rollpersonen lever i skogen tillsammans med djuren så känner denne att han är något mer än de andra djuren. Han har ett socialt behov som inte mättas av deras bristfälliga kommunikation. Dessvärre är livet bland människorna inte bättre det heller, det finns en ständig längtan till vildmarken och då rollpersonen får bevittna sina djurbröder så får denne svårt att inte lämna allt världsligt bakom sig bara för att kunna springa tillsammans med dessa. Hur rollpersonen än gör så kommer denne drabbas av en känsla av ensamhet. Frågan är naturligtvis hur rollpersonen hanterar detta?
3. De flesta personer har en fortplantningsinstinkt och så naturligtvis även hamnskiftaren. Problemet är att djuren knappast fyller funktion som livspartner och dessutom inte heller kan föra avkomman vidare (hamnskiftarna kan bara födas från en individ från någon av de humanoida folkslagen).
En partner av den civiliserade världen innebär å sin sida en massa social problematik. Hamnskiftaren har en del underliga beteenden exempelvis i form av medärvda djurinstinkter som kan vara nog för att avskräcka de flesta partners. Dessutom om det nu blir någon avkomma och denna råkar ärva förmågan - hur förklarar han då den saken för sin livspartner?

Återigen: Jättetack för feedbacken!
Kul om konceptet kommer till användning ju! :gremgrin: Hoppas det blir något av att och det vore roligt att höra hur det går med den eventuella karaktären och dennes äventyrande i framtiden...

Sebastian - inspirerad att grunna vidare på hamnskiftarnas leverne
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Finns kanske lite insparition.. (lite ot kanske)

i Fjärrskådar serierna av Robin Hobb.
Där finns det något som kallas "Kunskapen" (i de svenska översättningarna, har läste de senaste böckerna på engelska men kommer inte ihåg vad det kallas där) det är förmågan att froma mentala band med djur och föra över känslor och dylikt med dem. Huvudpersonen har ett sådant band till en varg och hon besriver lite om hur han blir mer och mer djurlik och vargen blir mer och mer människlik. Jag tror att du kan hitta lite inspirition där.

Låt honom gärna ha problem med att tänka riktigt klart när han är i djurhamn. De har ju faktiskt en mindre utvecklad hjärna. Eddings besriver ju lite av samma problematik när Belgarath pratar med Belgarion om skepnadskifte.

Alltså det jag vill komma fram till är att han ska ha problem med att komma ihåg att han är en människa om han är i djurhamn för länge och därför finns det alltid en risk att stanna förlänge i djurhamn och därmed förlora det som gör en mänsklig

/Marcus är lite flummig idag och vet inte riktigt om han fick fram vad han menade.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Låt honom vara en orm, varg, björn, uggla eller liknande. Men låt honom vara det tex. max 1 timme per dag.
Woooo! Fick just en idé! Jag gör en Ataxatropiker (eller nåt) som kan förvandla sig till ett djur (begränsad tid om dagen) men, han kan inte välja det själv.
Man har nån sorts djurtabell som man slår på och så blir man det djuret som tabellen visar.
Får jag det?

/Mori - Gillar Ataxatropiker sedan han läste en gammal tråd på forumet.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det tråkiga med 'Förvandling'

Effekten Förvandling i M&M alltså.

från M&M om effekten 'Förvandling' sidan 114 said:
I den nya formen får offret inga nya fysiska eller psykiska egenskaper.
Vilket innebär att man inte kan flyga om man förvandlar sig till en fågel.
Du springer inte fortare ifall du förvandlar dig till en gasell.
Du blir inte starkare ifall du förvandlar dig till en björn.
Du kan inte andas under vatten om du förvandlar dig till en amfibievarelse.
osv, osv.

igen om effekten 'Förvandling' said:
Om man använder ett filament för effekten så blir vikten på den nya kroppen lika hög som den gamla kroppen. Varje extra filament som används gör att man antingen kan halvera eller dubblera den nya kropppens vikt i förhållande till den gamla.
Vilket iofs är bra med tanke på att man inte kan förvandla sig till något stort (typ elefant, eller häst för den delen) med besvärjelse (ritaul går bra) om man nu vill ha det ska gå att klara (utan massa konglerade filament och andra hjälpmedel). Det tråkiga är ifall man vill förvandla sig till något mindre, det är inte så roligt att vara en råtta i mänsklig storlek (eller jo det kan väl vara ganska roligt det med).

Som exempel så krävs det två extra filament för en 80 kg tung magiker att förvandla sig till en björn med dens egen normalvikt (ca 300 kg) medan det krävs fyra extra filament för att förvandla sig till en fem kg tung råtta.

Själv har jag slopat det där med "inga nya fysiska egenskaper" (psykiska får man fortfarande inte) och gjort det lättare att förvandla sig till något mindre.

/Jaggernaut
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Det tråkiga med 'Förvandling'

från M&M om effekten 'Förvandling' sidan 114 said:
I den nya formen får offret inga nya fysiska eller psykiska egenskaper.
Bah! Tråkmånsar! Då är det ju inget kul!

Om man använder ett filament för effekten så blir vikten på den nya kroppen lika hög som den gamla kroppen. Varje extra filament som används gör att man antingen kan halvera eller dubblera den nya kropppens vikt i förhållande till den gamla.
Men vilken ordning på fördubblingen? Är det:
70kgx2x2? Eller: (70kgx2)x2
 
Top