Skelett med kött, vad kallas de?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
@Måns vilken kultur drar ni inspiration ifrån ? Olika kulturer har ju sina egna namn och tolkningar av vad du beskriver . Om jag skapade ett rollspel i ett pseudo Europa (Balkan) som byggde kraftigt på sydslavisk (rumänsk) kultur så skulle jag kalla en gengångare/vampyr Strigoi tex och om jag drog inspiration av karibisk (haitisk) kultur så skulle det bli zonbi
Vi drar mycket inspiration från olika mesopotamska och levantinska kultur, italiensk renässans, medelhavet under renässans, barbareskstaterna och ottomanska riket.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Men vilka alternativa namn på zombie finns det? Som inte antyder likätare.
Det är spännande, för mig antyder inte zombie på något sätt "likätare". Även fast jag associerar zombie till "ruttnande lik som rör på sig" snarare än till den haitiska företeelsen.

Jag misstänker att det har att göra med att jag i första hand kom i kontakt med zombies via rollspel (och i synnerhet Warhammer, där både zombies och ghouls förekom men var distinkt olika), och filmer först i andra hand.

Men för mig skulle nog "gengångare" ligga närmast som synonym (på grund av Talisman). Även om jag tycker det absolut enklaste är att bara bunta ihop både skelett och zombies under benämningen "odöda" eller "vandöda".

Något jag hade tyckt vore intressant annars är att skilja på vad som ligger bakom att de rör på sig. Är det en nekromantiker som ligger bakom det, och är de i så fall viljelösa marionetter, eller har de också fått en egen (begränsad) vilja? Eller har de kommit till "liv" på något annat sätt för att de drivs av hämdbegär eller kanske just av hunger.

Inte för att det löser problemet förståss, då har man ju bara ännu fler typer man behöver namn på =D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det är spännande, för mig antyder inte zombie på något sätt "likätare".
Nej, exakt. Däremot tycks alla andra mytologiska väsen som delar karaktäristika med zombien vara just likätare. Jmfr ghoul.

Det jag i första hand är ute efter i den här tråden är befintliga monster som påminner om zombie, även om jag väldigt mycket uppskattar alla fantasifulla namnförslag! :D
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Jag lutar åt att Vandrande lik och Skelett funkar bäst, även om det senare ju egentligen är ett subset av det förra
 
Top