Nekromanti Skattletarfokus?

JohanToresson

Veteran
Joined
4 Jan 2016
Messages
25
Hej Forumet!

Jag saknar en komponent i Symbaroum, hur delar jag som SL ut skatter vid mer eller mindre slumpmässiga möten.

Det finns system för att skapa möten och platser i böcker och här på forumet upplever jag att det också behövs ett system för att dela ut skatter.
För mig som SL försöker jag trigga igång nybyggarmentaliteten och då förväntar sig RP att de faktiskt finner skatter och inte bara dunderskatten vid slutet av två sextimmars-sessioner.

Det behövs ett system för att dela ut skatter på ett lite mer snabbare och "vardagligt sätt" när jag som SL spontant slänger fram ett gäng barbarer som försvarar en gravkummel.
Min idé är inte 100% färdig utan jag postar här för att få era tankar kring detta.

Idén är helt enkelt att koppla ihop graden av motstånd till den lön RP får från att överkomma ett motstånd enligt tabellen nedan, men det måste vara enkelt och lätt.
Antalet motståndare spelar här ingen roll, utan bara ungefär vilken grad motståndarna har (sidan 173 i regelboken).
Skattetabellen som anges nedan är den som finns i pdf:en Skattletande i Davokar som finns i webshoppen.

Svagt motstånd
1T4 slag på skattetabellen och shillings

Ordinärt motstånd
1T6 slag på skattetabellen och x10 shillings

Utmanande motstånd
1T8 slag på skattetabellen och daler

Starkt motstånd
1T10 slag på skattetabellen och x10 daler


Vad tycker ni? Har du som SL något liknande system?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Se gärna även den forumskapade fyndtabellen som finns här:
https://www.rollspel.nu/threads/675...s://www.rollspel.nu/threads/67524/post-998328
 

JohanToresson

Veteran
Joined
4 Jan 2016
Messages
25
Mycket bra Paal, jag använder dessa i princip i varje spelmöte (tack alla bidragare).

Frågan är dock när man kan använda dem. Vid varje scen? Vid varje möte med motståndare? När RP säger: jag letar i rummet?

Där tycker jag det kan vara skönt med stöttning. Därav "tabellen" i mitt första inlägg. Tycker att ett skettletarfokus fattas lite i regelböckerna där det är mer fokus på uppdrag men spelarna upplever att de vill hitta rikedomar för att skapa sig ett nytt liv norr om titanerna vilket jag har tolkat och gillar är en stor del av kärnan.

Hursomhelst, mer loot!
 
Top