Nekromanti Skattletande - vad hittar man?

sodcactus

Veteran
Joined
8 Aug 2014
Messages
10
Gillar skarpt hela premissen med skattletande i Davokar men tyvärr så innehåller inte boken så mycket exempel på vad man kan förvänta sig att finna i Symbaroums ruiner. Trots allt så har det legat övergivet i 1000 år så det lär inte vara alltför mycket kvar. Så, när det gäller skattletande, vad har folk funderat över vad det finns för något som är värdefullt?

Är det bara guldhögar i ruinerna, eller är det gamla konsthantverk man finner? Att hitta Artefakter känns som att det skall vara något hyfsat ovanligt så att kampanjen helt plötsligt inte dignar av magiska föremål.

Har haft lite svårt att komma på vad som kan ligga i ruinerna som är värdefullt, vad har ni andra kommit på?

/Henrik
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
"övergivet i 1000 år" betyder inte "lär inte vara allt för mycket kvar".
Jag menar, de hittade Tutankhamuns grav 1922, detta i en känd gravregion där gravplundrare hade haft en go-at-it i ungefär 3000 år.
 

sodcactus

Veteran
Joined
8 Aug 2014
Messages
10
Jag tänkte mer i termen att det mest bryts ned under 1000 år om det inte är väl skyddat antingen av klimatet som tex i Egypten eller i väl förseglade valv. På 1000 år så försvinner trä, järn, tyg mm. Kvar blir sten och vissa metaller (guld, silver, koppar, brons m.fl)

För att se vad som skulle försvinna i vår civilisation och när kan jag rekommendera "Life after People". Funkar bra om man spelar Mutant också.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag tycker Cybot är inne på helt rätt spår här, det jag tänker mig att man som skattletare är ute efter i första hand är är just en sån där oöppnad gravkammare, eller ett förseglat tempel (dels med tanke på tempeldekorationera, men även offergåvor i form av värdesaker). Även andra inrättningar kan ju så klart erbjuda skatter så som banker eller beryktat rikt adelsfolk.

Saker som leder en på rätt väg för sånt torde ju vara antingen om man hittar någon uråldrig inskription som ger en fingervisning om plats, eller om man strosar runt i gamla ruiner och känner igen märkningarna på trasiga pelare som nära associerade med något sånt här.

Guld torde vara "den stora grejen" eftersom det inte påverkas av tidens tand något nämnvärt och är därför ganska lätt igenkännligt även av otränade ögon. Dels i form av mynt, alltid populärt, men även smycken, ljusstakar, ceremoniella vapen och rustningar, masker (tungt!), väggdekorationer och till och med kläder (broderi av guldtråd).

Sen har vi såklart saker i brons och silver som förvisso påverkas lite av tidens tand men kan klara sig bra jäkla länge trots det. Lite polering kanske är nödvändig, om man inte råkar gilla patinan. Samma föremål som ovan, men när det gäller brons behöver vapen inte längre vara rent ceremoniella.

Så ska vi inte glömma bort ädelstenar. Lite svårare att se skillnad på riktiga saker och färgat glas kanske, men kompenserar ofta detta genom att helt enkelt väga mycket mindre och vara behändigare att transportera. Förekommer ofta i kombination med ovanstående föremål eller helt enkelt för sig själva.

Men nu ska vi inte glömma mer oraffinerade saker heller. Vad sägs om att hitta en uråldrig guld, silver eller diamantgruva? Kräver massor med mer jobb för att få ut något av det, och kanske ansenliga investeringar innan man börjar få ut något, men det ger också rollpersonerna ett projekt att jobba med. Vill man ge dem ett startkapital också kan de ju hitta en bunt redan bruten malm som kan ge lite snabba pengar.

Självfallet ska man inte ignorera mer traditionella arkeologiska utgrävningar där man gräver ut sedan länge begravda bosättningar, men den känsla jag har är att dessa tenderar att kosta mer än de smakar. De tar lång tid, de involverar mycket folk och logistik. I alla fall om man inte har ett väldigt bra humm om var man ska gräva någonstans och fokuserar sig till ett litet område.






Mannen i skogen said:
"Mynt"? 1000 år gammal valuta är väl inte gångbar längre? :)
Mannen i skogen said:
Det du skriver om en gruva bör väl kunna vara ett uppslag till ett äventyr? Rollpersonerna hittar en gruva; hur fixar man i ordning en ordentlig gruvdrift, vem berättar man för, vem kan man lita, hur håller man den hemlig?
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Lertavlor, pergament, papyrus, stentavlor, tyg i material som vår jord aldrig sett, statyetter och byster, reliefer, krukor med okända kryddor eller säd som klarat sig på okänt vis, oljor, vägg och takmålningar för tydning... nåt kanske kan spinnas vidare på?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Pusselbox i okänt material med fången cenobit?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Mannen i skogen;n39846 said:
"Mynt"? 1000 år gammal valuta är väl inte gångbar längre? :)
Gångbara eller ej, det är fortfarande mynt. Och om de är i rent guld eller silver så är de fortfarande värda en hel del bara i metallvärde. Antagligen är mynten ett så pass vanligt fynd (om än kanske vanligtvis bara ett par åt gången) att deras värde är ganska väl etablerat och de flesta torde därför acceptera dem som betalning (om nu mynten från den tidsperioden faktiskt ÄR av rent guld).

Fler frågor?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag har inte köpt boken, men vad vet vi egentligen om det gamla riket Symbaroum, mer än att det gick under och växtes över av skog? Hur såg deras tekniknivå ut? Hanterade de magi?
Finns det ett förråd av mithrilvapen, härdiga mot både tidens tand och alla spelvärldens slitage?
Finns det magiska stasiskammare, där ömtåliga föremål förvarades?

Personligen gillar jag också idén om gruvan ovan, gärna tillsammans med "de grävde för djupt, för långt, för girigt..."
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Om någon har missat det så innehåller senaste nummret av speltidningen Fenix en artikel om skattletande i Davokars djup. Mycket tabeller och en hel del föremål som ger en inblick i hur det såg ut i gamla Symbaroum och vad som finns kvar i ruinerna. Även nya artefakter.

Känns som något som ska användas, kanske inte rakt av - men med ett minimum av ansträngning, vilket alltid är trevligt när det kommer till speltillbehör.

http://www.speltidningen.se/fenix6-14.html
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Jag har tanken att Symbaroums magiker försökte att tygla tidens tand. Men istället för bemästra, slet dessa magier sönder barriären mellan världarna och med detta läcker korruption ut sakta från de sprickor som en gång i tiden var symbaroums civilisationens mittpunkt.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Måste säga att artikeln i Fenix är helt grym. Ser så mycket potential i skattletandet just nu. önskar bara jag hade en grupp som kunde spela mer än en gång i månaden! :)
 

sodcactus

Veteran
Joined
8 Aug 2014
Messages
10
Såg att hela den artikeln finns för gratis nedladdning i Järnringens webshop. Två tummar upp för det!
 
Top