Nekromanti Skattkistor...

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Um... kanske dum fråga men hur mycket smycken och mynt för man i en kista igentligen (säg t.ex. en kista som är ½meter hög och en meter bred ½meter i djup typ.. eller nått ni fattar nog vad jag menar./images/icons/hairy.gif
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
En sån kista har man knappast guld i, den skulle nog väga åtminstone 150 kilo i så fall...

Mina "guldkistor" är ca 40x30 centimeter, och runt 30 centimeter djupa. Då kan man nämligen lyfta dem utan en hävstång.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
men...

men nu svarade du ju bara på lite av inlägget =)
Hur mycket brukar du ha i dom kistorna då?
Och vad gör det att den väger 150kg jag menar dom två starkaste rollpersonerna i våran grupp har 18 och 16 i sty så dom får väll släpa runt på den ;P /images/icons/wink.gif
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: men...

Jag brukar inte ha mina skatter liggandes i kistor i ett i övrigt tomt rum som vaktas av en orc.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Guld är tungt

Då kan man nämligen lyfta dem utan en hävstång.
Det tror du? Om vi förmodar att dina kistor är absolut knökfulla av rent guld, väger de något över 700kg.
Som kuriosa kan nämnas att kistorna Mörkrets Furste spekulerar om, som rymmer en fjärdedels kubikmeter, skulle väga 4.9 ton per styck. Svårrubbat. I bägge fallen går bottnarna sannolikt ur kistorna.

/Feliath - har haft just detta problem själv
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Guld är tungt

Det är just därför mina kistor inte är knökfulla av rent guld. Det är en kliché som jag undviker i största möjliga mån. När jag snickrar äventyr innehåller kistorna tyger, kryddor, vinflaskor inpackade i halm, keramik, osv, osv, hellre än en massa guld.

Mina spelare får oftare betalt i tjänster och varor än i guld. "Så du är på jakt efter ett magiskt svärd, eh? Fixa det här åt mig så ska jag dra i lite trådar."
 
Top