Nekromanti Skattkammren

Perola

Veteran
Tjena

Jag tänkte förlägga en kampanj där mina spelare spelar de/den styrande i Consaber. Och jag satt och tänkte på hur mycket guld, eller man ska väl räkna i silver som man gör i eon. Som det skulle finnas i en skattkammare av den storleken.

Först tänkte jag höfta lite och inte låta spelarna vet exakt. Men eftersom att jag vill göra det möjligt för spelarna att välja vilket plan de vill lägga sitt rollspel så tänkte jag att försöka bygga upp varje hertigdöme för sig. Med hjälp av förläningsreglerna med viss modifikation. På så sätt får man en väldigt detaljerad bild av hur mycket trupper silver och andra resurser det finns i landet. Dock medför detta en massa jobb och ändå kvarstår problemet att jag inte riktigt vet vad som skulle vara rimligt att ett lands konung har i sin skattkammare. Då jag kan tänka mig att jag kan få ut en ganska orimlig summa när allt räknande skulle vara klart. Självklart så finns det mycket utgifter speciellt sold och löner till tjänare och soldater. Sen kommer ju hela underhållet av palats och liknade till. Jag kan även tänka mig att man kanske har lite projekt som väg bygge på gång.

Men hur mycket tror ni att det skulle finnas kvar som är fritt kapital till att då hyra legoknektar eller bygga kyrkor för t.ex.

Jag tror nämligen att några av spelarna kommer att vilja spela ett mer ekonomiskt och politiskt spel där man ägnar sig åt att sluta handelsavtal och syssla med olika sortes skattepolitik inför ett kommande krig eller liknande. Eller kommer de på något ännu mer invecklat. Därför känns det som att jag nog måste ha en ganska hög detaljnivå på just ekonomin innan jag vill börja. Självklart krävs det ett ganska gediget arbete för att beskriva den politiska situationen för spelarna med det är helt annat kapitel.

// P-O

ZaiToh

Warrior
Jag kan inte direkt svara på din fråga då jag inte är påläst på Consober. Däremot har jag tittat en hel del på Cirefalierna och tagit fram ett mått för att hålla välutbildade huskrigare, något som borde kunna vara till hjälp.

Kompaniet.

I grund är alla kompanier uppbyggda enligt samma struktur.

1 * Kompaniledning (En kompaniledningsgrupp (K))
4 * Plutoner (En plutonledningsgrupp var (P))
25 * Grupper (G)

Inbördes struktur - se bifogad bild.

En grupp G består av 9 meniga och en korpral

En plutonsledningsgrupp P består av 2 serganter, 2 korpraler och 6 meniga

En kompaniledningsgrupp K består av 2 kaptener, 2 serganter 2 korpraler, 4 meniga

Pilar representerar ordonanser.

Gruppen:
XXXXX
XXOXX

O=Korpral. Ser till att gruppen vet vad den ska göra och att order efterlevs.
X=Soldater. Tja, krigar till det så att säga ;)

Sätts givetvis ihop med andra grupper på slagfältet.

Plutonsledningsgruppen:

X X X X X
OTO
T
X

T=Serganter, 1 som leder grupperna enligt de order han fått (alt på eget initiativ), en som ser till att dessa order efterlevs (Oftast en mer oerfaren som behöver mer erfarenhet innan ha får en egen pluton).

O=Korpraler. Går som lärlingar och ansvarar för tillfälliga/enstaka moment (såsom extra ordonanser, hålla koll på en specifik grupp/fiende...). Fungerar även som extrabefäl om någon grupp skulle förlora sitt.

X=Meniga/ordonanser. Ansvarar för att order förmedlas fram till grupperna. Är som oftast på springande/ridande fot. Sätts inte in i strid om det inte är absolut nödvändigt. 1 är reserverad för att föra meddelanden uppåt i hirearkin, de övriga 5 för fram meddelanden till varsin grupp.

Kompaniledningsgruppen:
XXXX
OAO
A
T T

A=Kaptener. En som leder plutonerna enligt de order han fått (alt på eget initiativ), en som ser till att dessa order efterlevs (Oftast en mer oerfaren som behöver mer erfarenhet innan ha får ett eget kompani)

T=Serganter. Fungerar som ordonanser till härföraren. Förstår innebörden av komplexa ordrar och situationen för kompaniet och kan därför se till att rätt frågor ställs till härföraren så inga missförstånd eller dumheter genomförs. Vanligtvis är en i gruppen och en hos härföraren och byter plats samtidigt. Ger förutsättning för att bakgrunden till ordrar förstås och ger en övergripande bild från härföraren ner till kompaniledningen.

O=Korpraler. Reservordonanser för att på plats i plutonen få fram komplexare order. Följer striden bredvid kompanibefälet. Fungerar som hans livakter då de saknar annan uppgift.

S=Meniga/ordonanser. Ansvarar för att order förmedlas fram till plutonerna. Är som oftast på springande/ridande fot. Sätts inte in i strid om det inte är absolut nödvändigt.

Så har jag byggt upp mina kompanier för cirefalierna. Detta då det i min värld gått lite längre varvid sammarbetet med dvärgarna tydligt märks av. För att avgöra hur mycket bas/lyx de behöver (på årsbasis med träning och förbrukningsvaror inräknat) gjorde jag sedan listan nedanför. De är anpassade efter cirefalierna men borde utan problem anpassas till övriga nationer. Först en kort beskrivning (gör allmän här men har i detalj vapen och rustningar för cirefalierna).

Bågskytt:
Förbrukar mycket pilar. Kräver mycket träning för att bli effektiv i stora grupper. Ger taktisk fördel för att dels försvaga försvararen vid ett anfall, dels försvåra för anfallande fiendestyrkor under tillbakaryckning. Används med fördel för att luckra upp täta formationer som skulle riskerat många mannars liv annars. Bär båge, kort enhandsvapen och lätt pansar.

Lätt fotsoldat.
Kräver lite i underhåll och är billig att träna. Utnyttjas främst för snabba förflyttningar för att ge ökad taktisk fördel på slagfältet. Lämpar sig bäst för anfall och då helst mot svagare motståndare vilket deras rörlighet kan ge goda förutsättningar för. Används även då infanteri flankerar. Bär spjut, enhandsvapen och lätt pansar.

Tung fotsoldat.
Kräver mycket av soldaten och således mer i underhåll. Utgör grundstommen för slaglinjer och kräver därför god träning för att de ska hålla sig från att svikta. Långsamare på slagfältet och förlitar sig på sin styrka. Bär spjut, enhandsvapen, sköld och tung rustning.

Beriden soldat.
En lättare soldat som snabbt kan omgruppera för att skaffa sig både taktisk och strategiskt övertag på slagfältet. Kräver mycket underhåll och mycket träning för att man ska få ut fulla effekten ur dem. Bär spjut, enhandsvapen och lätt rustning. Har häst. Vanligt att ordonanser är beridna.

Riddare.
Behöver knappast förklaring. Tungt kavalleri som ger taktiskt och strategiskt övertag. Kräver extremt mycket underhåll och träning. Ett viktigt komplement för att säkra segern och få fler valmöjligheter på slagfältet. Bär lans, tvåhandsvapen, sköld och tung rustning. Har tre hästar (stridshäst, ridhäst, packhäst). Vissa bär även pilbågar.

Typ/Grad - Kostnat (Bas/Lyx)
Bågskytt/menig (4)
Bågskytt/korpral (5)
Bågskytt/sergant (4/1)
Bågskytt/kapten (3/3)

Lätt fotstoldat/menig (2)
Lätt fotstoldat/korpral (3)
Lätt fotstoldat/sergant (2/1)
Lätt fotstoldat/kapten (1/3)

Tung fotsoldat/menig (3)
Tung fotsoldat/korpral (4)
Tung fotsoldat/sergant (3/1)
Tung fotsoldat/kapten (2/3)

Beriden soldat/menig (5)
Beriden soldat/korpral (6)
Beriden soldat/sergant (5/1)
Beriden soldat/kapten (4/3)

Riddare/menig (10/1)
Riddare/korpral (12/2)
Riddare/sergant (15/3)
Riddare/kapten (20/4)

Dessutom går det att extrautrusta soldaterna med extra hästar. Lägg då på 1 bas för rid och packhästar, 3 för stridshästar.

Nu är det bara att bygga upp din här. Att tänka på är att riddare nog bör vara av ganska hög grad, de motsvaras ju av vapenmästarna i det cirefaliska samväldet varför jag har tagit med meniga. Min här på 10 200 man (34 kompanier) kostar 48 474 bas och 688 lyx. I den ingår dock inte vapenmästarna.

Det som gör det så specifikt är att jag tagit och anamat cirefalisk taktig med användandet av små grupper, fortsatt utbytet med dvärgar om taktik (plutoner brukar t ex ha en bågskyttegrupp) samt jargien i form av användandet av större härer (bortse från detaljer och använda kompanier som brickor och på förhand konstruerat/tränat dem för att klara av en större mängd uppgifter - flytta ner detaljerna till lägre nivå). Anpassa grupperna till det som är brukligt för Consaber. De kanske har en ledningsgrupp per kompani i stället för fem (detta är ganska mycket, men har blivit ett resultat av historien). Laborera och testa om du tycker det är kul.

Se dock detta som lite riktmärken. Det kan lösa ditt problem med sold. Jag skulle dock säga att inte så värst mycket skulle hamn i någon skattekista. Pengar i sig har inte så mycket värde om det inte används, vilket jag tror det skulle göra gansak omgående. Ett problem att lösa det på är väl att göra en förläning snäppet över hertigdöme, plus att man lägger till skatterna från antalet förläningar unde (glöm inte gruvdrift och sånt då). Lägg till mer utgifter i form av soldater och som du säger vägar, borgar och framför allt skepp när det gäller Consaber.

Hoppas detta var till någon nytta.

Aeon

Warrior
Utspelar sig kampanjen före eller efter nuvarande kungen, eller spelar dom honom (och hans kompisar) i egen person?

Perola

Veteran
De karaktärer som finns är Kronprinsen eller rättare sagt den nya (och unga) konungen, hovmagus, Fältmasskalken, och ledaren för underättelsetjänsten. Och kampanjen börjar strax innan Constantie XIV (tror jag att det är) dör, så det är ju vad han har i kassan minus begravnings kostnader då :)

//P-O

Carnin

Veteran
Re: Skattkammren [ANT] [Lite OT]

och ledaren för underättelsetjänsten
Står det någonstans att Consaber har en underrättelsetjänst eller är detta ett eget påhitt?

/Carnin - nyfiken

Avslagen_Cola

Warrior
En sak du skulle kunna göra är att kolla hur mycket pengar som blir över efter ett år, så har du lite riktlinjer...
Kan också tilllägga att en alvisk baron i Soldarn jag spelleder till har c:a 500 000 silver i sin kista, han har ju sparat de pengarna i ett antal år också, vilket inte är ngt problem för alver :gremsmile:

ZaiToh

Warrior
För de förläningar jag har simulerat har just överskottet varierat mycket kraftfullt. Frågan är väl bara om pengarna inte skulle växa mer om de investerades i t ex handel än att bara ligga och skräpar? Iofs vore det ju kul med en alv ala Jakim Von Anka som försöker dämpa förbannelsen med pengar... ;)

En liten fråga, hur stor här hade du stående till din baron? Allt från vaktsoldater till krigare.

Avslagen_Cola

Warrior
Baronen är lite av en enmansarmé själv (ambi med dubbla slagsvärd och plåtrustning samt en massa vapenträning) men håller sig ändå med 14 fotsoldater och en riddare med väpnare... Dock så har han en massa skog i sitt baroni (han är ju trots allt alv) och har därför 114 jägare till sitt förfogande som kan skjuta en pil om han ber dem snällt.

Det är att tänka på att det inte är någon krigskampanj det handlar om, hans baroni är fredligt och ligger inte i några krig.

Jaggernaut

Hero
Gekthath av Wezi

I Jarla lever handelsmannen Gelthath av Wezi, överhuvud för handelshuset Wezi. Han har ungefär 350 000 (uppdelat i fyra stora kistor, sammanlagt över 130 000 mynt) silver i reda kontanter i sitt hus.

/Jaggernuat - pengabuffé

ZaiToh

Warrior
Nej, förmodligen är de flesta fredliga. Men han har väl ändå ett ansvar att ställa upp med en vapenmakt till sin överordnade? Samtidigt som de är på tjänst där måste det väl finnas några kvar som kan sköta den lokala ordningen och hålla vakt vid borgen/gården?

/ZaiToh