Nekromanti Skarpskyttar i nya numret av Fenix!

I nyaste nummret av Fenix finns en hela 5 sidor lång artikel om skarpskyttarna - de alviska skogarnas väktare (med info om deras militära struktur, funktion i krigstid, flera kända jaktlag, deras särskilda menatlitet, deras så kallade "skogens språk", specifik utrustning, kända skarpskyttar, äventyrsuppslag samt en yrkesbeskrivning och genomgång av deras stridskonst - "den dräpande pilens teknik"). Så vad väntar du på - gå och köp Fenix NU! :gremwink:

An någon anledning (förmodligen brist på plats) så kom inte namnen på korrläsare och "tack till personer" med så bara för att rätt personer ska få den credit de förtjänar så postar jag den nedan istället:

Korrekturläsare
Martin “de påstår att jag fann cirka 5000 fel i Åke Ohlmarks översättning“ Andersson
Anton ”enkelfnutt” Wahnström

Tack till
Micael ” Kiy’nascéadan” Axelsson
Petter “The Everlasting Dragonmaster of Doom in the Tower of Black Despair in the Frozen Land of Nador Where I Was Forced to Eat Robin’s Minstrels And there was Much Rejoicing” Nallo
Martin ”Nordarn” Nordanskog
Kim ”Nej nej du ska hålla bågen såhäääär” Vässmar

Sebastian - som efter stenhård pilbågsskytteträning på Gotland, i kombination med friskt öldrickande, insett att han nog aldrig kommer att bli någon bra skarpskytt - inte ens på lajv... :gremcrazy:

k7e9

Hero
Jag har läst artikeln (prenumeration på Fenix) och den var väldigt bra och intressant...
Jag tror definitivt att det kommer dyka upp alviska skarpskyttar i min kampanj någon gång framöver och när jag får tillfälle att spela Eon (och inte bara spelleda) så kan jag mycket väl tänka mig att köra en skarpskytt...

Måste säga, väldigt likt Waywatchers som finns i Wood Elf i Warhammer Fantasy Battles... E likheten en slump, eller har insperation hämtats därifrån kanske?

Kommer skarpskyttarna nämnas något i den nya Alvermodulen? (och när kommer den nya alvermodulen?)

Adams

Veteran
Jag bor på gotland och prenumererar inte på Fenix men nu blir jag väldigt sugen på att köpa den. Jag spelar Wood elf i WFB och har alltid gillat Waywatchers.

Jag tyckte Skarpskytt lätt som Waywatcher första gången jag läste den korta beskrivningen i spelledarens guide. ganska säker på att insperationen kommer där ifrån och vem kan klandra dom. vad är häftigare en an Alv med kamoflagekåpa mask eller huva som lever hela sitt liv i skogen utan att bo i samhället utan för sig själva och samlas i krigstider för att försvara sin skog.

Jag kommer helt klart se vad jag kan göra för att få tag på tidningen.

Regmolar

Swashbuckler
Har inte fått min Fenix (kommer alltid lite sent av någon anledning...), men jag ska se om jag kommenterar på artikeln innehåll när den väl kommer :gremwink:

En ren intressefråga bara: är artikeln en "gratisversion" av texten ur alvboken, en utökning av den som redan finns, eller extramaterial?

Adams

Veteran
Fick tag i en Fenix efter skolan första gången jag köper tidningen men den var skitbra helt enkelt så det kommer jag fortsätta med.

Jag gillade verkligen artikeln av skarpskyttar, den Sanariska alliansens version av Wood elf Waywatchers. Specielt gillade jag att Hörsel blev ett framgångslags attribut och vem kunde inte älska inledningstexten.

Jag tror att yrkesmallen samt stridskonsten den dräpande pilen. kommer vara med i Alvboken. jag tvivlar dock på att hela texten med kända förband skarpskyttar och äventyrsuppslag kommer vara med. tex i Dvärg boken finns inte så bra beskrivningar av varje dvärgisk krigare.

jag blev verkligen sugen på att spela någonstans där man kan inkludera en skarpskytt men eftersom jag skriver på en Tosh kampanj nu och vanligen spelar i Consaber så tar det nog ett tag.

Ser fram emot alvboken. Jag gillade den gröna färgen och framför allt att den var hardback. Mycket mer hållbara. Skillnaden är enorm mellan 3rd edition Warhammer 40k Rulebook och 4th edtion eftersom att 3rd är softback och 4th är hardback.

k7e9

Hero
Håller med, Waywatchers är mycket häftiga...
Och de alviska skarpskyttarna är mycket häftiga de också måste jag säga...

Prenumeration på fenix kan jag rekomendera... Har prenumererat i vaddå 2 år nu eller något liknande och alla tidningar känns väldigt bra... :gremwink:

k7e9

Hero
Nu när jag tittat på artikeln igen slogs jag av att deras stridskonst inte innehåller Tränat/Avancerat/Mästeranfall... Jag kollade lite i vapenmästaren, och ingen av de få skyttestridskonstër som finns i den hade med någon av dessa tekniker...

Går Tränat/Avancerat/Mästeranfall bara att använda på närstridsvapen? Det stod inget om att det skulle vara så i teknikbeskrivningarna.

Jag har läst artikeln (prenumeration på Fenix) och den var väldigt bra och intressant...
Jag tror definitivt att det kommer dyka upp alviska skarpskyttar i min kampanj någon gång framöver och när jag får tillfälle att spela Eon (och inte bara spelleda) så kan jag mycket väl tänka mig att köra en skarpskytt...
Kul - det var precis så jag hoppades att en spelare skulle känna efter att ha läst artikeln!

Måste säga, väldigt likt Waywatchers som finns i Wood Elf i Warhammer Fantasy Battles... E likheten en slump, eller har insperation hämtats därifrån kanske?
När Skarpskyttekonceptet föddes hos mig, för vad jag tror är snart 3 år sedan, så hade jag faktiskt ingen aning av Waywatchers var för något. Sedan dess har naturligtvis konceptet fått mer kött på benen och då jag de senaste året även börjat lira Warhammer så kom jag på så vis även i kontakt med Woodelves och deras Waywatchers och visst finns där likheter (å andra sidan så är "alvskogsninjor med bågar" ingen direkt nyhet).
Skillnaderna är dock att woodelves överlag är mycket mer vildsinta och "back to nature" än vad den sanariska alliansens alver är. Dessutom är waywatchers som jag tolkar dem ensamvargar typer som lever i ett slags självvald exil i skogen till skillnad från skarpskyttarna som ser det som ett yrkeskall och som oftast jobbar i team då det är fråga om en organiserad militär enhet.

Kommer skarpskyttarna nämnas något i den nya Alvermodulen?
Naturligtvis även om det blir en MYCKET sparsammare text än den som kom med i Fenix.

(och när kommer den nya alvermodulen?)
Förseningen är helt och hållet mitt fel. Tyvärr blir det så med ett hobbyprjekt att det inte alltid kan komma i första hand. I mitt fall har jobb, utbildning och stora förändringar på det personliga planet reulterat i att jag haft mycket mindre tid till skriveri än vad jag hoppats på. Just nu är de flesta av bokens kapitel typ 80-90% klara men exakt när den kommer ut vågar jag inte svara på. Garanterat i år iallafall. I bästa fall i slutet av November.

/Sebastian

vad är häftigare en an Alv med kamoflagekåpa mask eller huva som lever hela sitt liv i skogen utan att bo i samhället utan för sig själva och samlas i krigstider för att försvara sin skog.
Fast då är nog inte Skarpskyttarna så häftiga som du hoppats på. Även om det till viss del kan anses vara en levnadsstil att vara skarpskytt, med all tid som spenderas i vildmarken, så är det så att de flesta av dem har en familj eller dylikt de umgås med när de inte är i tjänst. Visst finns det en eller annan enstöring som vigt sitt liv åt vildmarken men de är alltså undantag och inte regel. Dessutom platsar enstöringar mindre bra i en militär enhet där samarbete ju är A och O.

/Sebastian

Har inte fått min Fenix (kommer alltid lite sent av någon anledning...), men jag ska se om jag kommenterar på artikeln innehåll när den väl kommer
Please do! :gremwink:

En ren intressefråga bara: är artikeln en "gratisversion" av texten ur alvboken, en utökning av den som redan finns, eller extramaterial?
Artikeln är en stor utökning av texten om dem som kommer att vara med i boken.

/Sebastian

Specielt gillade jag att Hörsel blev ett framgångslags attribut
SYN tänker du nog på även om principen är den samma - ett av deras sinnesattribut gäller som framgångsslag.

och vem kunde inte älska inledningstexten.
Kul att den uppskattades! :gremlaugh:

jag blev verkligen sugen på att spela någonstans där man kan inkludera en skarpskytt men eftersom jag skriver på en Tosh kampanj nu och vanligen spelar i Consaber så tar det nog ett tag.
En variant är ju att en (före detta?) skarpskytt som infångats som slav och fraktats till västerländerna där denne sedan eventuellt lyckats fly och nu lever på flykt ute i vildmarken.

Alver från sanariska alliansen besöker titt som tätt Consaber och även om det inte hör till vanligheterna så har det säkert hänt iallafall någon gång att en skarpskytt varit en av dessa besökare.

Så möjligheter finns alltid - även om de ibland kan kännas lite långsökta eller osannolika...å andra sidan är vår egna verklighet ett levande bevis på osannolika saker som händer titt som tätt! :gremwink:

Nu när jag tittat på artikeln igen slogs jag av att deras stridskonst inte innehåller Tränat/Avancerat/Mästeranfall... Jag kollade lite i vapenmästaren, och ingen av de få skyttestridskonstër som finns i den hade med någon av dessa tekniker...

Går Tränat/Avancerat/Mästeranfall bara att använda på närstridsvapen? Det stod inget om att det skulle vara så i teknikbeskrivningarna.
Anledningen till att jag inte tog med någon av dessa tekniker i stridskonsten var då jag tolkade det just som att dessa tekniker bara fungerar på närstridsvapen. Jag vet att det inte står att svart på vitt att de inte fungerar ihop med avståndsvapen men å andra sidan skulle det innebära att en massa konstiga tekniker skulle kunna användas tillsammans med avståndsvapen. Så MIN tolkning är att dessa tekniker INTE går att användas på avståndsvapen. Men om DU anser annorlunda så är det ju bara att lägga till dem, och kanske eventuellt låta dem ersätta någon annan teknik i stridskonsten.

/Sebastian

Regmolar

Swashbuckler
Med tanke på att ingen skyttestridskonst i Vapenmästaren innehåller de teknikerna, samt det faktum att Tränat anfall: Stick då skulle stödja både närstrids- och avståndsvapen tror jag att det är så att den bara gäller för närstrid. Frågan jag ställer mig är dock varför det inte finns några tekniker som gör avståndsanfall farligare... någon som kan komma på ett bra resonemang?

Regmolar

Swashbuckler
Artikeln är en stor utökning av texten om dem som kommer att vara med i boken.
Mycket trevligt; jag blev lite besviken på Ödlefolksartikeln som vad jag kunde läsa mig till inte verkade innehålla något nytt jämfört med den i BF, nämligen. Fram för mer bonusmaterial både via Fenix och internet!

Please do!
Om du ber så snällt då... (jag har ju faktiskt lite erfarenhet på området, om man säger så :gremwink:)

Jag gillar verkligen artikeln. Det är svårt att avgöra exakt hur mycket den ger utan att ha sammanhanget (alvboken), men den ger mig inspiration och saker som jag kan tänka mig att lägga in i äventyr, och mer än så kan jag egentligen inte begära. Jag gillade introtexten, även om ett par saker kändes lite väl "orchiga" för min smak. Sedan funderar jag ju lite på vad lamiorna har för intresse av Järvskogen, med tanke på att lamior inte öppet lär gå in i en skog full med skjutklara alver i första taget (eller slösa bort sina kostsamma vandöda tjänare på det), men det lämnar jag till Damarienmodulen eller eventuella framtida äventyr där (och dessutom har jag redan börjat leta anledning till det att göra äventyr av, så det gav mig visst inspiration det också...).

Kanske lite väl många jaktlag, men inget som känns helt onödigt och bra personligheter, även om Järvskogskillen kanske hade lite väl många drag av tragisk hjälte, eller hur man nu ska uttrycka det (måste dra igång något i Järvskogen någon gång...).

Bra äventyrsuppslag, kanske lite väl tilltagen stridskonst (orkar inte kolla var den hamnar enligt reglerna) och kanske lite väl "bra" yrke (även om det i min mening är ganska irrelevant i Eon).

Kort sagt; en av de bästa Eon-artiklarna jag läst i Fenix, med en mycket god chans på den bästa.

k7e9

Hero
Farligare blir dom ju med precisionsanfall och liknande... Men varför det inte finns någon som ökar skada vet jag inte. Det kanske är för att en båge är en båge och en pil är en pil, hur mycket man än tränar så ändras inte faktumet att skyttens skadepotensial begränsas av bågen och pilarna. Kanske?

Men jag själv kör på Tränat avståndsanfall: Stick. För att skilja den ifrån Tränat anfall: Stick.

Har en i min kampanj som har det, och har haft det länge och det fungerar bra...
Jag bara kom på tanken när jag läst artikeln och sedan kollade i vapenmästaren och såg att ingen avståndsstridskonst hade med Tränat anfall: stick (eller avancerat/mäster).

Adams

Veteran
SYN tänker du nog på även om principen är den samma - ett av deras sinnesattribut gäller som framgångsslag.
Japp jag menade SYN såklart :gremsmile:

Dom var inte ermiter som Waywatchers men jag gillade det här ännu mer. Militärt tekenskpråk är alltid coolt, och att dom skjuter varandra istället för att bli fångade påminer mig om den gamla mastodontfilmen Lawrence of Arabia (sp?) där man hellre skjuter sig en tas levande av Turkarna.

Missförstå dock inte att jag menar att det är härmat därifrån för det förstår jag förstås att det inte är.

Ymir

Liten kantbaron
Precisionsanfall och Målpunkter gör avståndsvapen mycket, mycket farligare. Se tex Första Snöns bågskytte här. Tänk också på att avståndsvapen i de allra flesta fall gör stickskada, som är farligast av skadetyperna i Eon.

- Ymir, illustrerar

Regmolar

Swashbuckler
Ja, men det jag undrar över är ifall de blir så pass oproportionerligt farligare att skadeökningen blir för mycket? Jag menar, spjut gör ju också stickskada, kan ges Precisionsanfall och Målpunkter, och gör inte särskilt mycket mindre skada än den genomsnittliga pilbågen gör på kort avstånd...

Nåja, skjuter väl upp det tills spelarna klagar på det; jag har aldrig ansett är regler är den viktigaste delen av att rollspela Eon :gremwink:

Big Marco

Läskig
Tränat/Avancerat/Mästeranfall

Går Tränat/Avancerat/Mästeranfall bara att använda på närstridsvapen?

Nej, det går att använda med alla vapen. Inklusive avståndsvapen eller naturliga vapen. Jag har en RP som har avancerat anfall när han skallas, exvis.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Tränat/Avancerat/Mästeranfall

Hur kommer det sig då att tekniken aldrig ingår i stridskonster för avståndsvapen? Det känns ju liksom som att någon av dem borde ha lagt till den...

Tack i vilket fall för regelfastställandet!