Nekromanti skapelsen

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Datorbibeln
--------------------------------------------------------------------------------

Old Autodoc
Första Doseboken
Genesis

Skapelsen

I begynnelsen skapade Commodore Inc ROM och RAM. Och ROM var öde och tomt. Den Helige Guru svävade över RAM. Och Commodore sade "Varde Ljus"; och Powerlampan tändes. Och Commodore såg att ljuset var grönt (eller rött, på 1.2). Och Commodore skilde Powerlampan från Drivelampan. Och ljuset kallade han On och mörkret Off.

Och Commodore sade "Varde mitt på kretskortet en processor som skiljer 1 från 0". Och det skedde så. Och Commodore kallade processorn M68000, och ettorna och nollorna för bitar. Och Commodore såg att den var snabb, 7.14 MHz.
Och CBM sade "Låt på TVn vara en bild som skiljer On från Off" Och på TVn var en bild av en Hand och en Diskett. CBM såg att den var ful.
Och Commodore sade "Må kretskortet frambringa ett vimmel av kretsar och mojänger". Commodore såg att det var förbannat komplicerat. CBM välsignade kretsarna så att de skulle funka i multitasking.
Och de anställda på Commodore tog semester i två dagar.
Och på sjunde dagen skapade Commodore Workbench, AmigaBasic och andra oanvändbara saker som de la in på de Heliga Disketterna.
Disketterna kallades Workbench, Extras och Lär-Dig-Själv. Commodore sålde senare sin skapelse och tjänade stora stålar till sitt schweiziska bankkonto.


--------------------------------------------------------------------------------

10 Commondores bud

Commodore såg att användarna var galna och utfreakade. Han gav Mose två heliga Hårddiskar fulla med regler. Mose råkade formattera dem. Commodore blev vred och slängde Mose i Nilen.
Commodore strukturerade upp sina regler igen. Han brände in dem i två EPROM-kretsar som han gav till Moses bror, Dose. Dose skådade sanningen och spred Commodores bud:

Du skall inga andra Datorer av annat märke hava vid sidan av Mitt
Du skall icke missbruka Den Heliga Copyrighten
Tänk på CopyPartyt så du icke missar det
Hedra Seka och AsmOne
Du skall icke Formattera
Du skall icke Kopiera
Du skall icke Rippa musik eller grafik
Du skall icke tillverka Virus
Du skall icke ha begär till din nästas Amiga
Inget annat heller förresten

--------------------------------------------------------------------------------

Trosbekännelsen

Vi tror på Commodore Inc allsmäktig,
ROM och RAMs skapare.

Vi tror ock på Amigan,
dess enfödde Dator, vår Herre,
avlad av den Helige Guru,
född av Hong Kong Electronics,
pinad av flera Lamers,
Formatterad, Zappad och Nedgrävd i en grop,
nederstigen till Angelskog,
på tredje dagen lagad och reparerad,
uppstigen till Kontoret,
sittande på allsmäktig Commodores högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
Lamers och Coders.

Vi tror ock på den Helige Guru,
en helig, allmännelig fara,
de heligas Plåga, syndernas Straff,
de levandes död
och inget liv.


--------------------------------------------------------------------------------

Den Gyllene Regeln





Allt vad ni vill
att datorn
skall göra för er,
skall ni
också programmera den till.


--------------------------------------------------------------------------------

Fader Dator
Fader Dator, som är i Centralen.
Helgad vare din skärm.
Tillkomme ditt tangentbord.
Ske din vilja, såsom i Minnet
Så ock på skrivaren.
Vår dagliga lista giv oss i dag,
Och förlåt oss våra misstag,
Trots att vi icke förlåta dem som programmerat fel.
Låtom oss icke ha långa svarstider
Och fräls oss från Virus.
Ty Företaget är Ditt
Och Makten och Personalen
I Evighet.

Enter


--------------------------------------------------------------------------------

Välsignelsen
Commodore välsigne oss och bevare våra program.
Commodore låte sin Skärm lysa över oss
och vare oss nådig.
Herren vände sin Skärm mot oss
och give oss en Blitterskola.
I Commodores, Amigans och den Helige Gurus namn.

Enter



/Per
som önskar att han kom på den själv
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-05-15 20:48.</EM></FONT></P>
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Vadå lite humor för man tåla, dessutom är det ju framtidens skapelsemyt.

/Per
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
lmao

Ha! ooo vad jag älskar dom där texterna det var länge sen jag såg dom sist!

Jag säger bara en sak: ROTFLBTCDICAJTTWADBSIHPWTRHITSBKABAYB Rooling On The Floor Laughing Biting The Carpet Dancing In Circles And Jumping Through The Window Almost Dieing By Smashing Into
HP Whos Then Running Horrified Into The Street Being Killed Accidentally By A Yellow Bulldozer

Nightfang som gillar förkottningar /images/icons/smile.gif...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Commodore

"vad är en commandore?"

En felstavad "commodore".

"Commodore" är en utländsk grad- eller befattningsbeteckning. I amerikanska flottan används om ett befäl med kommendörs- eller amiralsgrad men som saknar befälsbefogenheter över det fartyg han befinner sig på. Det finns ingen motsvarighet inom svenska flottan, men man kan likna det vid en flottiljchef som inte är ombord på det fartyg som normalt för befälstecknet. I brittiska flottan är det en grad som ligger mitt emellan kommendör av första graden och konteramiral, och översätts ibland som konteramiral.

I det här sammanhanget menas dock datorerna från datortillverkaren Commodore, Inc. som gick i konkurs i mitten på nittiotalet. Commodore är mest känt för sina tre datorer VIC-20, C-64 och Commodore Amiga-serien. Det kom en en hel rad modeller, i kronologisk ordning A-1000, A-500 /A-2000, A-3000, A-600 / A-4000 (modeller med snedstreck emellan lanserades i princip samtidigt). C-64 tillverkas fortfarande på licens i Kina, och det är tal om en nylansering av Amiga under namnet Amiga One.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Commodore

"A-1000, A-500 /A-2000, A-3000, A-600 / A-4000 (modeller med snedstreck emellan lanserades i princip samtidigt)."

A-500+ och A1200 fanns iofs också. /images/icons/smile.gif Har en hemma.

"C-64 tillverkas fortfarande på licens i Kina, och det är tal om en nylansering av Amiga under namnet Amiga One."

Jäpp.

Kan förresten nämnas att det kommer ut en maffig PowerPC-accellerator snart, med hög hastighet. Det ska jag nabba... *slurp*

--
Björn


"It is by coffee alone I set my mind in motion.
It is by the beans of java that thoughts acquire speed,
the hands acquire trembling, the trembling becomes a warning.
It is by coffee alone I set my mind in motion."
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Mysdator (OT)

"Har du helt rätt i. Har ju till och med ägt en av den senare."

Aha... var den expanderad? Köpte ett Blizzard-turbokort till min, och det slutade med att jag hade en A1200 med 680040-processor, 18 meg internt och 1.2 gig hårddisk. För att vara 1995 är det inte så illa. /images/icons/smile.gif

"Sen fanns ju CD-32 också, och vad nu den där föregångaren hette."

Jag tror att burken du talar om är CDTVn, den som Svullo gjorde reklam för.

--
Björn


"At last we made him cold as ice
so he can nomore terrorize.
He wanted us to blame the melon
but now he felt us turn the hell on.

The alien is now so dead
his skin is falling off his head.
Yet still he may be recreated
the rumors have to be defeated.

We have a dream - it might come true
this dream we want to share with you."
--Kefrens, Desert Dream, 1993
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Mysdator (OT)

Själv hade jag en A500... upgraderade den från 512KB till 1Meg minne också, kostade ju bara 500 spänn! :-\

<I>"Jag tror att burken du talar om är CDTVn, den som Svullo gjorde reklam för."</I>

Njae, är nästan 100 på att det fanns en svart liten sak som hette CD-32.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mysdator (OT)

"Aha... var den expanderad?"

Oja. 6 meg minne, en halv gig hårddisk och 68020 med matteprofessor och 28 MHz. Den hade jag fram till 1997, då jag skaffade den nuvarande pissyn. Av den första pissyn återstår nu bara SCSI-kortet och jaz-driven, för övrigt.

"Jag tror att burken du talar om är CDTVn"

Så hette den! Tack!

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mysdator (OT)

"Njae, är nästan 100 på att det fanns en svart liten sak som hette CD-32."

Jo, det fanns. Också.

CDTV var föregångaren - en Amiga med CD-läsare, avsedd att vara någon slags alltiallo multimediamaskin. Den floppade, eftersom den var typ tre eller fyra år före sin tid.

Sedan kom CD-32. Den floppade också, men på grund av taskig marknadsföring.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top