Skapa spelledarlösa spel, spelvärldar och äventyr

damogn

Hero
Wow. Detta var jättecoolt! Tack!

En fråga (som är OT): varför spelar inte ens val lika stor roll om någon hittat på allt? Blir det inte bara "verkligare"? Om jag öppnar en låda här hemma så ligger det objekt som lades där, inte något från en slumptabell. Så vår värld är "spikad", fast våra val spelar roll. Jag förstår att man inte kan ha för hög upplösning på äventyrets uppslagsverk, men lagom mycket för att spika världen tillräckligt mycket?
Eller har jag helt fel tänk och kommer ha mer kul av att släppa kontrollen och säga att det man sa låg i lådan var rätt svar även om det inte var skrivet?

Jag vill inte att tråden om rekommendationer av spelledarlösa äventyr blir för off topic, så jag börjar en ny tråd här.
Jag hade gärna haft en värld som känns helt levande, men där beslut spelar roll.
När ni spelar spelledarlöst, vilka principer använder ni? Vilka tips har ni?

Jag hade ju lätt sätt upp en AI-assistent för detta och matat den med random megadunge om jag var so inclined.

Jag testade det. Jag matade in hur mycket information som helst om Final fantasy VII:s värld, konstruerade (med hjälp av ChatGPT thinkingläge) en jätteavancerad prompt som såg superprofessionell ut. Den hade allt i sig, hela kartan förklarad som grafer (och om man exempelvis behövde båt för att ta sig mellan vissa platser) och viktig fakta om världen. Den hade till och med regler som sa att AI:n skulle vara noga med att ge konkreta meningar, beskriva vad hjältarna upplever med sina sinnen, förbud mot att skriva repetitivt och flummigt, hela köret! Jag kontrollerade att prompten inte var så stor att den skulle förlora kontext.
Jag skapade sedan en html-fil som hade en motor som visade kort och en json-fil med kort. Min tanke var att det skulle bli som choose your own adventure, där allt var förutbestämt, men att man kunde hoppa mellan korten genom att klicka på dem. Det skulle ju vara styrt, men ville testa som pilotprojekt. Jag skapade cirka 200 kort.

Resultatet blev helt ospelbart:
Iven Ro lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att få Marlene och Denzel ombord på Solvind till Gongaga Port. Det första konkreta beviset är passagerarlistan och lastjournal 4-C. Samtidigt märks Jack Vales hamnspanare i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.
Mål: Fastställ vad som är sant, vad Iven Ro behöver och vilket första steg som måste tas för att få Marlene och Denzel ombord på Solvind till Gongaga Port.
Fail forward: berättelsen fortsätter med den angivna kostnaden.
Nästa output blev:
Spåret leder till passagerarlistan och lastjournal 4-C. Beviset har en detalj som inte kan ha skapats av en tillfällig sabotör och binder dagens händelser till paketets resa. Iven Ro kan tolka platsens rutiner, men Jack Vales hamnspanare försöker samtidigt flytta eller förstöra materialet.
Mål: Säkra passagerarlistan och lastjournal 4-C och få fram vad beviset faktiskt säger om Aster och nästa handling.
Fail forward: berättelsen fortsätter med den angivna kostnaden.

När jag frågade AI vad den menade, vad lastjournal 4-C var, varför den skrev Fail forward-texten på varje kort osv., så skrev den att när man ber den att generera stora mängder data så kommer den mest outputta skräp som inte betyder något och använda sig av repetitioner för att uppfylla prompten rent formellt, men med så liten ansträgning som möjligt.

Här är t.ex. alla kort som innehöll "utan omsvep":
"scene": "Iven Ro lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att få Marlene och Denzel ombord på Solvind till Gongaga Port. Det första konkreta beviset är passagerarlistan och lastjournal 4-C. Samtidigt märks Jack Vales hamnspanare i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Nalia Voss lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att fastställa vem som skulle ta emot paketet. Det första konkreta beviset är en överstruken rad märkt ASTER-9 i terminalens pappersjournal. Samtidigt märks tre falska mottagare med äkta hamnbrickor i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
scene": "Oren Pell lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att läsa den signal som slog ut bilen vid bergen. Det första konkreta beviset är en kabelburen puls med samma tidskod som paketets missfärgade försegling. Samtidigt märks två gamla Shinradrönare som nyligen fått nya batterier i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Cissnei lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att bekräfta barnens säkerhet och hitta personen som följde Solvind. Det första konkreta beviset är tre hamnloggar med identiska felpulser och ett fotografi taget från Solvinds akter. Samtidigt märks spanaren Kade Ruun, som arbetar för Jack men rapporterar till en andra uppdragsgivare i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre
"scene": "Mara Sen lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att hämta Aster-data utan att väcka den skadade reaktorn. Det första konkreta beviset är en synkroniseringsmodul märkt ASTER-9 i ett separat kontrollskåp. Samtidigt märks Corneos återvinningslag under förmannen Brigg Lorn i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Dava Korr lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att skydda kolkonvojen som håller kustbyarnas pannor igång. Det första konkreta beviset är en bromsreläbox som svarar på samma kod som Aster-modulen. Samtidigt märks sabotören Pell Varo, förklädd till bromstekniker i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Lio Fen lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att hålla stadens generator igång genom natten. Det första konkreta beviset är ett Shinraschema där en djupgruva är märkt som Aster-resonator. Samtidigt märks en fjärrsignal som driver generatorn över säkra varvtal i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Edda Vale lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att nå resonatorn och ta ett mätprov. Det första konkreta beviset är en kristallåder som svarar på paketet med tre distinkta pulser. Samtidigt märks Jack Vales byteslag lett av Rusk Dane i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Senn Holt lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att förhindra att paketet byts mot en kopia under färden. Det första konkreta beviset är Jacks orderbok gömd i restaurangvagnens ventilationsskåp. Samtidigt märks konduktören Rell Marr och två resenärer med ett identiskt metallpaket i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Jack Vale lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att vända Jack mot Corneo och hitta Veyras havsstation. Det första konkreta beviset är gästlistan till en sluten auktion i Villa Mar. Samtidigt märks Corneos auktionsmästare Doma Rell och sex inhyrda vakter i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Veyra Sol lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att hämta Asters driftjournal och den första administrativa nyckeln. Det första konkreta beviset är en journalserver som visar tre behörighetsnivåer: teknik, säkerhet och civil förvaltning. Samtidigt märks stationens autonoma säkerhet och Veyras fjärrstyrning i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Sora Nan lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att skilja Asters riktiga dokument från Veyras förfalskningar. Det första konkreta beviset är Bills namn i evakueringslistan och tre versioner av samma säkerhetsprotokoll. Samtidigt märks ett väckt arkivförsvar och en agent som bytt dokumentomslag i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Bill Rourke lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att få Bills fullständiga redogörelse och säkerhetsnyckel. Det första konkreta beviset är Bills handskrivna logg, märkt med samma brännskada som på vänster hand. Samtidigt märks Corneos folk, Veyras agent Kade Ruun och en Junonpatrull som alla når kvarteret i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Mira Sol lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att öppna paketet utan att aktivera Asters centralkommando. Det första konkreta beviset är tre mekaniska lås som motsvarar teknik-, civil- och säkerhetsnyckeln. Samtidigt märks Veyras fjärrsignal som börjar en automatisk upplåsning i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Cissnei lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att rädda Edge och fastställa tiden till full synkronisering. Det första konkreta beviset är en nedräkning som visas samtidigt i Junon, Gongaga och Corel. Samtidigt märks Veyras tvångssignal som kopplar in nät efter nät i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Nalia Voss lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att ena samhällena om ett alternativ till Veyras centralstyre. Det första konkreta beviset är Veyras offentliga erbjudande om stabil el mot permanent anslutning. Samtidigt märks misstron mellan städerna och en infiltratör i Junondelegationen i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Iven Ro lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att nå nedstigningen till huvudnoden före permanent låsning. Det första konkreta beviset är en dold hiss bakom ubåtshamnens torra docka. Samtidigt märks Corneos sista lag under Doma Rell och en militär avspärrning i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Veyra Sol lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att stoppa den permanenta synkroniseringen och omprogrammera Aster. Det första konkreta beviset är huvudnodens tre konsoler och Veyras biometriska nödlås. Samtidigt märks Veyra, Doma Rell och huvudnodens automatiska försvar i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",
"scene": "Marlene och Denzel lägger fram problemet utan omsvep: uppgiften är att återförena familjen och bygga en vardag efter Aster. Det första konkreta beviset är brev, radiosvar och konkreta följder från de samhällen som hjälptes. Samtidigt märks inte en ny fiende, utan följderna av de val som redan gjorts i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter.",

Den sista meningen är *chef's kiss*: "Samtidigt märks inte en ny fiende, utan följderna av de val som redan gjorts i utkanten av platsen, vilket gör att gruppen inte kan vänta på bättre omständigheter."

Back