Skapa scenario [Mutant Chronicles]

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Egentligen rätt generell fråga, men jag skulle uppskatta om folk snackade utifrån Mutant Chronicles då jag tänkte börja spelleda Matinee Chronicles.

Ponera att "allt" förberedande är klart och ni ska bara skriva ett äventyr. Säg att det utspelar sig i Luna City.
  1. Var skulle ni börja för att få idéer?
  2. Hur skulle ni lägga upp äventyret?
  3. Bygger ni kring specifika premisser?
  4. Finns det speciella element i Mutant Chronicles som ni känner alltid borde vara med?
  5. Vad i miljöerna känner ni borde finnas med för att sätta rätt ton?
  6. Är det något som egentligen skiljer sig från hur man skapar scenario in Mutant Chronicles gentemot andra rollspel?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
1. Med att fundera över en förlaga som har den sämning jag vill ha. MC har flera, ganska olika, stämningslägen. I Luna City skulle jag nog välja en film noir, men typ "the Raid" eller en övernaturlig thriller kan också funka. Här skulle jag också välja hur mycket fantasy det ska vara i blandningen.
2. Som ett antal intressanta platser att besöka, och relationer mellan dem. Jag skulle också se till att ha en tabell (eller lista) över bakgrundshändelser - till exempel nyhetssändningar och tidningsrubriker - för att förmedla världen i förbifarten.
3. Beroende på vad du menar med premisser.
4. Kapitalism. MC är som 40k fast med företagsekonomi. Det är både konstigt och roligt, och det slår aldrig fel att kommentera både vår och spelets absurditet genom saker som "Venus sjunker till nytt årslägsta efter rapporter om nekromutanter vid sydpolen - kortpositioner i Bauhaus nu värda miljarder" Jag tycker också att rymden, krig och något obehagligt alltid bör finnas med, åtminstone perifert. Så kontakten man ska prata med är en krigsveteran, det är solstorms-säsong, och forskningslaboratoriet är i karantän efter en radioaktiv meteor.
5. Teknologi-nivån tycker jag är viktig och svår att få rätt. Jag försöker utgå från mellankrigstid, men i de skrivna äventyren varierar det hejvilt. Därför upplever jag att teknologinivån hela tiden måste signaleras, för att ge spelarna en bild av vilka planer och idéer som är rimliga. Kan man göra en DNA-analys? Finns det bärbar kommunikationsutrustning?
6. Måste fundera mer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Jag tycker du fick med rätt bra premisserna (#3) när du svarade på de andra.

Tre solar;n341071 said:
1. I Luna City skulle jag nog välja en film noir, men typ "the Raid" eller en övernaturlig thriller kan också funka. Här skulle jag också välja hur mycket fantasy det ska vara i blandningen.
Ja, Hellraiser (3 eller 4?) är lite vad jag är ute efter i stil, nu när jag tänker efter lite. Övernaturlig thriller + noir. Bra svar! Fick mig att tänka till.

Tre solar;n341071 said:
5. Teknologi-nivån tycker jag är viktig och svår att få rätt. Jag försöker utgå från mellankrigstid, men i de skrivna äventyren varierar det hejvilt. Därför upplever jag att teknologinivån hela tiden måste signaleras, för att ge spelarna en bild av vilka planer och idéer som är rimliga. Kan man göra en DNA-analys? Finns det bärbar kommunikationsutrustning?
Ja, här tänkte jag säga att det inte finns datorer. Bara där kan man utelämna mycket av teknologin. Jag vill ha lite som Pitch Black, där rymdskeppen har spakar och rattar.

Jättebra poänger i övrigt, särskilt om att förmedla världen i tidningsartiklar och nyhetsbulletiner. Tänkte börja spelmötet med en propagandröst från en TV som uppdaterar världen. Starship Troopers, både bok och film, gör det här bra.

Bladerunner, fast utan teknologin, hade jag också i åtankarna.

Två av rollpersonerna är inkvisitorer från brödraskapet. Endast där tänkte jag låta magin komma in i världen för spelarna. En av startscenerna ska vara att en spelare får uppleva kardinalen.Det känns i övrigt att jag får tona ner mycket av inkvisitorernas roll, för de kommer att sätta för mycket ton in spelet. Jag har varit med om dåliga erfarenheter där tidigare, från andra spel med andra spelledare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Rickard;n341070 said:
Ponera att "allt" förberedande är klart och ni ska bara skriva ett äventyr. Säg att det utspelar sig i Luna City.
Jag förstår inte riktigt vad "allt förberedande" är, eftersom nästan all min förberedelsetid alltid handlar om själva äventyret, men OK =)

Rickard;n341070 said:
Var skulle ni börja för att få idéer?
Eftersom det är i Luna City tänker jag "utredande äventyr med Noir-smak och sannolikt någon form av kultister/mutanter/etc inblandade".

Och då skulle jag nog antagligen börja med att glutta igenom vad böckerna har att säga om Luna och om kultister och om mutanter. Om det är mitt första MC-äventyr med en ny grupp finns ju exakt inga anledningar alls att inte bara köra på en ganska standardmässig premiss.

Sedan skulle jag börja jobba på strukturen, eftersom det brukar vara i strukturen jag hittar majoriteten av min inspiration.

Jag skulle kolla in konflikter mellan korporationer och mellan korporations-undergrupper och se om någon kändes intressant att utforska eller ha som extra komplikation.

Jag skulle kolla in mörkrets agenters förmågor, och fundera på ifall någon av dem skulle kunna användas för att utföra ett mord eller något annat som rollpersonerna kan utforska.

Rickard;n341070 said:
Hur skulle ni lägga upp äventyret?
Som en tunnelbane-karta. Kanske till och med utgå från en som genererats åt mig av Subway, och sedan tweaka den.

Jag funderar på om jag kanske skulle göra en lista med platser som känns "Luna" och placera ut dem.

Rickard;n341070 said:
Bygger ni kring specifika premisser?
Jag vet inte riktigt vad du menar med "premisser" i det här sammanhanget.

Rickard;n341070 said:
Finns det speciella element i Mutant Chronicles som ni känner alltid borde vara med?
Mer eller mindre alltid:
  • Megakorporationernas fullständigt hänsynslösa hyperkapitalism. Girighet, kortsiktighet, totalitarianism.
  • Megakorporationernas fullständigt vettlösa hypernationalism. Svulstigt självupphöjande och propaganda.
  • Konflikter mellan mänskliga grupper – mellan megakorpar och/eller mellan undergrupper till megakorpar.
  • Mörka Legionen – behöver inte vara bokstavliga slem-monster, men gärna det. Men det duger egentligen med kultister, om man vill hålla det lite "low-key". I Luna City skulle jag nog undvika Algeroth, fokusera mer på Semai, Muawihje och Demnogonis, kanske Ilian. Algeroth är mer kötta-monster-äventyr på Mars eller något, och sånt spelleder jag ju inte, generellt.
  • Påminnelser om att tech-nivån är låg.
  • Mörker, symboliskt och bokstavligt.
  • Stora axelskydd, stora vapen. Behöver inte användas i strid.
Rickard;n341070 said:
Vad i miljöerna känner ni borde finnas med för att sätta rätt ton?
Rör, tjocka sladdar, regn, retrofittad teknologi som fungerar dåligt, vakter och soldater med stora axelskydd, propagandaposters. Saker är nedgångna, skitiga.

Rickard;n341070 said:
Är det något som egentligen skiljer sig från hur man skapar scenario in Mutant Chronicles gentemot andra rollspel?
Nä, inte egentligen. Jag bygger ju ändå mest samma typ av undersöka-mysterier-äventyr, göra-inbrott-äventyr och utforska-platser-äventyr oavsett vilken spelmiljö jag gör det i. Allt som skiljer sig är ju egentligen fernissa, och inspiration. Sånt som justerar till exempel hur och varför mordet rollpersonerna utreder utförts.

Den här tråden gjorde mig däremot lite sugen på att skapa ett MC-äventyr.

Eller kanske en MC-äventyrs-generator baserat på de system jag byggde till Rotsystem…
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
krank;n341105 said:
Jag förstår inte riktigt vad "allt förberedande" är, eftersom nästan all min förberedelsetid alltid handlar om själva äventyret, men OK =)
Läsa spelet, pitcha spelet, göra rollpersoner.

krank;n341105 said:
Jag vet inte riktigt vad du menar med "premisser" i det här sammanhanget.
Du svarar rätt bra på det här: :) "Och då skulle jag nog antagligen börja med att glutta igenom vad böckerna har att säga om Luna och om kultister och om mutanter. Om det är mitt första MC-äventyr med en ny grupp finns ju exakt inga anledningar alls att inte bara köra på en ganska standardmässig premiss."

krank;n341105 said:
Mer eller mindre alltid:
  • Megakorporationernas fullständigt hänsynslösa hyperkapitalism. Girighet, kortsiktighet, totalitarianism.
  • Megakorporationernas fullständigt vettlösa hypernationalism. Svulstigt självupphöjande och propaganda.
  • Konflikter mellan mänskliga grupper – mellan megakorpar och/eller mellan undergrupper till megakorpar.
  • Mörka Legionen – behöver inte vara bokstavliga slem-monster, men gärna det. Men det duger egentligen med kultister, om man vill hålla det lite "low-key". I Luna City skulle jag nog undvika Algeroth, fokusera mer på Semai, Muawihje och Demnogonis, kanske Ilian. Algeroth är mer kötta-monster-äventyr på Mars eller något, och sånt spelleder jag ju inte, generellt.
  • Påminnelser om att tech-nivån är låg.
  • Mörker, symboliskt och bokstavligt.
  • Stora axelskydd, stora vapen. Behöver inte användas i strid.
De två första punkterna kommer jag att ha svårt med. Visst, jag kan visa på klasskillnader men hur skulle du föra fram girighet i dina spelmöten?

Jag är också lite tveksam till hypernationlismen. Varför ska rollpersoner från olika kooperationer hänga samman? Jag brukar lösa detta genom att de har frångått sin koorperation eller genom att de är från samma. Att visa Capitals propaganda är schysst, hur de framhäver sig själva under kriget, men jag undrar egentligen hur jag ska upphöja de andra. Bauhaus prylar? Mishima är .. vad egentligen? Kärnfamilj? Imperial är mest aggressiva, från vad jag läst mig till. De känns lite som fantasyns orcher, fast i företagsform.

krank;n341105 said:
Rör, tjocka sladdar, regn, retrofittad teknologi som fungerar dåligt, vakter och soldater med stora axelskydd, propagandaposters. Saker är nedgångna, skitiga.
Jag funderar på att skapa lite mantran, typ som "breathe apocalyptica" från Apocalypse World.

"Beskriv som om allt är tornar upp sig framför dig"

"Beskriv som om saker är körda genom jord och diesel några gånger"

Typ sådant. Sedan har jag för vana att skriva ned beskrivningsord som jag upprepar under hela spelmötet och de du skrev ovan är klockrena. Jag brukar också välja en av apostlarna och sedan föra in det som tema under just det spelmötet. Om jag väljer Algeroth så är kanske droger mer framträdande, medan om Semai är "närvarande" så drar jag in lusta eller våldsamhet mer.

---

Jag har funderat på det här med regn i Luna City. Vad är det som orsakar regnet egentligen? Har regnet någon funktion för staden?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Rickard;n341196 said:
De två första punkterna kommer jag att ha svårt med. Visst, jag kan visa på klasskillnader men hur skulle du föra fram girighet i dina spelmöten?
Motivationer hos SLP:er – i ett mordmysterium till exempel så finns det ju ganska goda möjligheter att få med företags cyniska girighet på olika sätt.

Rickard;n341196 said:
Jag är också lite tveksam till hypernationlismen. Varför ska rollpersoner från olika kooperationer hänga samman? Jag brukar lösa detta genom att de har frångått sin koorperation eller genom att de är från samma. Att visa Capitals propaganda är schysst, hur de framhäver sig själva under kriget, men jag undrar egentligen hur jag ska upphöja de andra. Bauhaus prylar? Mishima är .. vad egentligen? Kärnfamilj? Imperial är mest aggressiva, från vad jag läst mig till. De känns lite som fantasyns orcher, fast i företagsform.
Hypernationalismen tänker jag mest visar sig estetiskt och i den propaganda rollpersonerna möter, samt i enskilda SLP:ers motivationer (som naturligtvis kan vara nationalister, eller på ytan nationalistiska men i själva verket cyniker, eller kanske rentav hemliga spioner åt en annan makt).

Jag är överlag skeptisk till att ha starkt företagsanknytna rollpersoner; jag föredrar premissen från grundboken där de helt enkelt är frilansare – inte knutna till en megakorp, även om de kanske har något slags bakgrund där.
  • Capitol är ju USA, så där handlar det mycket om "FREEEDUHM" och entreprenörsanda och något slags 80-talsinspirerad säljarkultur.
  • Bauhaus är traditionstyngda österrikare/tyskar, med ärofyllda Familjer och blodsband och adel med monokel. Där handlar det mycket om att vara rakryggad och ärorik. Vad man skulle kunna kalla klassiska "tyska" värden, även om man bör hålla sig borta från nazismen.
  • Imperial är britter. De har klaner, monarki, även de med ganska mycket tradition. Claymoresvärd, allianser mellan klaner, man har upptäcktsresande (bland annat var det ju de som åkte ut till Pluto och Nero, om jag minns rätt).
  • Mishima är generiska asiater. Väldigt mycket ansikte och familje-ära. Nedärvda mytiska svärd och grejer.
Typ så. Så ibland kanske man stöter på en starkt nationalistisk Mishiman som omger sig med alla korporationens kännetecken, eller en Bauhausier som i ärlighetens namn är ganska trött på sin familjs konspirerande men inte kommer loss från sina åtaganden, eller så anlitas de för att bevaka inspelningen av en riktigt svulstig Imperial-reklamfilm eller något…

Som du märker så är jag inte så intresserad av rollpersonerna i det här fallet, utan de element jag vill få med är ju sådant som sätter färg och skapar motivationer och relationer mellan SLP:er och bygger miljöer och så vidare.

Rickard;n341196 said:
Om jag väljer Algeroth så är kanske droger mer framträdande, medan om Semai är "närvarande" så drar jag in lusta eller våldsamhet mer.
För Algeroth skulle jag kanske snarare använda mig mer av vassa knivar, öppna sår, våld (i för- eller bakgrunden), brutalitet.

Rickard;n341196 said:
Jag har funderat på det här med regn i Luna City. Vad är det som orsakar regnet egentligen? Har regnet någon funktion för staden?
Tja, månen är ju terraformad så om jag behövde en förklaring till regnet skulle jag tänka mig att det är de gamla terraformningstornen som inte längre riktigt hänger med utan bara har typ några decennier kvar innan de kollapsar helt. Och tills vidare kommer det vara en tilltagande obalans, som uttrar sig i lämpligt dramatiskt väder =)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Om jag förstått MC rätt så fanns det datorer men det är ur dem demonerna kommer, så man har fått ersätta allt sånt med andra grejer - rörpost i stället för Email, microfilm i stället för pdf, kulram och räknesticka och mekaniska räknemaskiner i stället för datorer på ekonomiavdelningen, radio och tv finns och fungerar. Cybertronics har datorer på 60-80 tals nivå - men inget som liknar internet och alla andra är övertygade om att det de gör är skitfarligt.

Action och vapen följer någon slags 80-tals logik där det inte är så jävla farligt att ta en kula i axeln eller benet och det räcker med att kasta sig undan granaten.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n341201 said:
Imperial är britter. De har klaner, monarki, även de med ganska mycket tradition. Claymoresvärd, allianser mellan klaner, man har upptäcktsresande (bland annat var det ju de som åkte ut till Pluto och Nero, om jag minns rätt).
Stämmer bra det. De råkade köra en oljedrill i huvudet på en sovande nefarit (tror det var Algeroth, faktiskt).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jocke;n341203 said:
Cybertronics har datorer på 60-80 tals nivå - men inget som liknar internet och alla andra är övertygade om att det de gör är skitfarligt.
Jag har inte läst så mycket om dem i senaste utgåvan, men det där verkar bero lite vilken variant man läser – i "originalet" ligger de ju betydligt längre fram. Cybernetik, en styrelsemedlem som är en hjärna i en burk, etc etc. Robotar och krom.

Typ den här snubben och den här roborgorillan är ju ganska klassiska Cybertronic-typer.

Men ja, de är väldigt misstänkliggjorda och jag minns att jag störde mig som fan på att inte ens Cybertronic-boken förklarade hur de lyckades avskärma sin tech mot Mörkret.

Jag ser fram emot att se vad Modiphius gjort av dem, för de kändes alltid väldigt malplacerade för mig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
krank;n341210 said:
Men ja, de är väldigt misstänkliggjorda och jag minns att jag störde mig som fan på att inte ens Cybertronic-boken förklarade hur de lyckades avskärma sin tech mot Mörkret.
Alltså det är ju för att de inte vill avslöja om Cybertronic i hemlighet är en del av mörkret eller inte. Jag har alltid antagit att de är det.

Men jag utgick mer från hur jag tycker det ska vara än hur det ”är på riktigt”
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
krank;n341210 said:
i "originalet" ligger de ju betydligt längre fram. Cybernetik, en styrelsemedlem som är en hjärna i en burk, etc etc. Robotar och krom.
I romanerna som släpptes var VR en reall del av vardagen, och Cybertronic hade typ "total imersion" och perfekt återbildning av verkligheten i VR.

Kändes som att det fanns lite "tech level creep" i det spelet, gissningsvis till följd av författare som inte riktigt satte sig in i spelvärlden fullt ut innan de började hitta på saker.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n341210 said:
Men ja, de är väldigt misstänkliggjorda och jag minns att jag störde mig som fan på att inte ens Cybertronic-boken förklarade hur de lyckades avskärma sin tech mot Mörkret.

Jag ser fram emot att se vad Modiphius gjort av dem, för de kändes alltid väldigt malplacerade för mig.
Fast det gör den väl? Det är ju för att de tar den där drogen som gör att kroppen inte stöter bort cyberimplantat. Sidoeffekten råkar vara att man inte kan bli manipulerad av mörkret. Den gör också att du aldrig får "tråkigt " av att göra monotoma saker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Mundo;n341221 said:
Fast det gör den väl? Det är ju för att de tar den där drogen som gör att kroppen inte stöter bort cyberimplantat. Sidoeffekten råkar vara att man inte kan bli manipulerad av mörkret. Den gör också att du aldrig får "tråkigt " av att göra monotoma saker.
Vadå "råkar vara"? Hur funkar den? Varför gör den det?

Jag tycker oavsett att det är ett ohyfs att lägga in en sån grej i typ en bisats i en marginalanteckning, när det i övrig fiktion framställs som en rätt Big Deal.

Men visst, fine, jag har helt enkelt missat den bisatsen alla dessa år. Ett mysterium har därmed fått ett slut, om än pisstråkigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
När det gäller datorer och tech, för övrigt: Originalspelet är som nämnts synnerligen inkonsekvent. Den nivå jag själv föredrar är ganska inspirerad av Alien: Det finns datorer, men bara de mest primitiva är tillräckligt enkla för att inte ge Mörkret fotfäste. Så ingen VR eller ens några grafiska gränssnitt, men skärmar med gröna siffror, på datorer kopplade till matrisskrivare men inte varandra. Datorerna och telefonnätet hålls åtskiljda. Det är dyrt med datorer, för de måste vara stora. Man har dem inte i hemmet. Stora företag har kanske en mainframe, med lokala terminaler anställda kan logga in på.

Kanske är det helt enkelt min personliga ovilja mot low-tech som spelar in, men jag har svårt att helt släppa datorerna…


EDIT: Annars är min favorit-modifikation av MC-loren att Brödraskapets "Ljus" och krafter i själva verket bara är retrofittad mörker-tech och att skälet till att deras mystiker går runt med stora hjälmar är att de är fruktansvärt muterade därunder, och mer eller mindre uppenbart kättara-aktiga. Det var dock 20 år sedan jag läste Brödraskapsboken nu, så jag vet inte hur mycket man egentligen behöver ändra för att det ska bli så…
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n341229 said:
Vadå "råkar vara"? Hur funkar den? Varför gör den det?

Jag tycker oavsett att det är ett ohyfs att lägga in en sån grej i typ en bisats i en marginalanteckning, när det i övrig fiktion framställs som en rätt Big Deal.

Men visst, fine, jag har helt enkelt missat den bisatsen alla dessa år. Ett mysterium har därmed fått ett slut, om än pisstråkigt.
Ja alltså, den förklarar ju inte alls varför kan jag ju ge helt medhåll till, men don't shoot the messenger som man brukar säga ;)

Vad det gäller tekniken så hade vi som en tumregel att alla "data-discs" och liknande var ungefär lika stora som en N64 spel i fysisk storlek. Det ger en skön känsla av hur jäkla klumpig datortekniken är. På en sådan smidig datadisc kan det finnas lite mappar och basic filer, om den är riktig lyxig kanske där finns ett par foton eller en karta, men mest är det bara text, gärna med flimrig skärm.

Datorer tillhör bara proffs som arbetar med det, och speciellt imperial samt brödraskapet är teknofobiska så det räcker och blir över. Har du inga kryss i datorer är du helt hjälplös och kan i princip inte ens starta åbäket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Mundo;n341231 said:
Vad det gäller tekniken så hade vi som en tumregel att alla "data-discs" och liknande var ungefär lika stora som en N64 spel i fysisk storlek. Det ger en skön känsla av hur jäkla klumpig datortekniken är. På en sådan smidig datadisc kan det finnas lite mappar och basic filer, om den är riktig lyxig kanske där finns ett par foton eller en karta, men mest är det bara text, gärna med flimrig skärm.
Jag köper utan tvekan den tanken med data-discs. Jag tänker att det säkert finns lite olika proprietära format men att data-densiteten oavsett är väldigt låg. Vissa kör med kassettband a' C64, andra har kassetter a' NES/SNES/N64.

Jag skulle kunna tänka mig att låta Cybertronic ha typ zipdisc-storlek, men absolut inget mindre än så…
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
krank;n341230 said:
Det finns datorer, men bara de mest primitiva är tillräckligt enkla för att inte ge Mörkret fotfäste. Så ingen VR eller ens några grafiska gränssnitt, men skärmar med gröna siffror, på datorer kopplade till matrisskrivare men inte varandra. Datorerna och telefonnätet hålls åtskiljda. Det är dyrt med datorer, för de måste vara stora. Man har dem inte i hemmet. Stora företag har kanske en mainframe, med lokala terminaler anställda kan logga in på.

Kanske är det helt enkelt min personliga ovilja mot low-tech som spelar in, men jag har svårt att helt släppa datorerna…
Det här är typ så jag tänker mig världen i stort också. Riktigt små företag har inga datorer alls, utan allt sköts manuellt med skrivmaskiner. Typ polisstationer, som har behovet men inte finansieringen, har kanske _en_ dator som alla delar på för vissa typer av arkivering, och avstämning mellan olika stationer görs helt enkelt genom att åka runt med disketter ett par gånger i veckan.

Jag tänker mig att riktigt mäktiga företag (eller kasnke bara cybertronic) kanske har lite mer avancerade datorer, inlåsta i särskilt isolerade och avskärmade valv för att skydda dem från symetrin (vilket självklart slår fel ibland, så det finns också en massa "purging protocolls" på plats, så som napalmspridare istället för sprinklers i taken...).

Jag tänker mig att cybertronics hemlighet (och jag tror det här är mer eller mindre eget hittepå) är att de hittat på ett sätt att överklocka den mänskliga hjärnan med droger och diverse substanser som gör att nervimpulser kan övergå till elektriska signaler som kontrollerar cybernetiken. Men ljuset som brinner dubbelt så starkt och allt det där... folk med cybernetik tenderar att inte leva så länge.

krank;n341230 said:
Brödraskapets "Ljus" och krafter i själva verket bara är retrofittad mörker-tech och att skälet till att deras mystiker går runt med stora hjälmar är att de är fruktansvärt muterade därunder, och mer eller mindre uppenbart kättara-aktiga.
Det där låter ju skitcoolt! Så får det nog vara från och med nu =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Rymdhamster;n341235 said:
Det här är typ så jag tänker mig världen i stort också. Riktigt små företag har inga datorer alls, utan allt sköts manuellt med skrivmaskiner. Typ polisstationer, som har behovet men inte finansieringen, har kanske _en_ dator som alla delar på för vissa typer av arkivering, och avstämning mellan olika stationer görs helt enkelt genom att åka runt med disketter ett par gånger i veckan.
Ja, sånt gillar jag. En av anledningar till att jag valde att ha data-kurirer i Rotsystem är ju för att de öppnar upp för en massa äventyrsuppslag i form av kurirer som (i MC-världen) mördas på vägen och måste utredas (och visar sig bära på data som nån kättarkult inte vill ha spridd, eller något känsligt om en högt uppsatt Bauhaus-chefs son eller dotter som vederbörande inte vill ska nå sitt mål, etc), eller kurirer som rollpersonerna får i uppdrag att råna, eller kurirer som är kättare och som korrumperar/förfalskar data på vägen, eller kurirer vars diskar rollpersonerna måste byta ut på uppdrag av den där Bauhaus-chefen, etc etc.

Jag gillar ju såna grejer; sånt i spelvärlden som man kan liksom greppa tag i, väldigt konkret, när man ska bygga äventyr.

(Also: Är Rotsystem bara Mutant Chronicles i andra kläder?

…ja. =) )
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,991
Men vad i helskotta?! Jag som avfärdat Mutant Chronicles som machostrunt med som bara har gigantiska axelklaffar och stora bössor att skylta med (och har aldrig läst någon kampanj- eller spelbok, men folk har sagt det till mig så jag har "vetat" det) börjar ju tycka att settingen låter riktigt spännande när jag läser denna tråd! Antar att man kan lära även gamla hundar att sitta och att förutfattade meningar alltid förr eller senare biter en i akterpartiet :D
 
Top