Nekromanti Skapa rollspel för tjejer? (nytt namn, samma tråd)

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Harry S;n140929 said:
Det är nog det vi kan. Det är därför många av bordsrollspelen ser ut som de gör om än med lite variation.
Men vi kan ju bevisligen inte göra rollspel som passar alla, för hade vi kunnat det så hade alla spelat rollspel - vilket de bevisligen inte gör. Q.E.D.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
anth;n141178 said:
Men vi kan ju bevisligen inte göra rollspel som passar alla, för hade vi kunnat det så hade alla spelat rollspel - vilket de bevisligen inte gör. Q.E.D.
Precis min poäng. Sedan kanske "alla" är lite att ta i men jag tror vi menar samma sak. Genom att göra spel för fler så ökar chansen att fler kommer att spela. Det är vad jag tror.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Ha med exempel på annat än vita män i text och bild i böckerna. Undvik stereotyper och sexism. Sexigt kan vara okej i rollspel, men inte sexism, så håll det på lika villkor. Behandla kvinnor och alla andra som inte är vita cis-män som människor, genomgående. Inkludera kvinnor och icke-cismän i skapandeprocessen, som speltestare, illustratörer, skribenter. Inkludera. Ge plats.

Jag vet inte vad det är ni tror behövs? Tjejer är människor som alla andra. Individer. Vi är (oftast) inte utomjordingar.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Arfert;n140435 said:
Titeln är missvisade. (..det är inte min titel.) Det handlar inte att skapa rollspel för tjejer.

Alltså spel som "alla" vill spela, oavsett kön, i samma utsträckning.
Eller: Hur gör man rollspel som inte är för nördar, kanske?
Ny version av det gamla rollspelet Wastelands.
Alla överlevande människor är män. Alla Byrr (utomjordingarna) är kvinnor.
Endast de hårdaste bär underkläder av ringbrynja (under MC-stället givetvis)

I övrigt har iaf jag plockat upp (det ganska självklara) från alla diskussioner: Representera alla varianter av människor som är tänkta att spela spelet på ett attraktivt sätt.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
En till reflektion. Det har ju gnabbats lite parallellt kring att det är så många med starka vänsteråsikter på forumet. Med tanke på att gruppen utgör den minsta politiska faktionen i samhället (beroende på hur man räknar, men jag räknar som det passar mitt inlägg) så är ju detta anmärkningsvärt! Ni måste ju sitta inne med svaret på hur man rekryterar rollspelare! ;)

Jag tror själv att marknadsföringen ut mot nya spelare är för dålig. Den största (enda?) rekryteringskanalen (tror jag) är via befintliga spelare.
Så om jag har lite rätt i detta och vi vill lura in fler kvinnor, långa män, etc. så är det snabbaste att fråga de man känner om de vill haka på och spela!
Annars kan vi väl crowdfunda en reklamkampanj på facebook med bilder där kvinnor är i majoritet bland de som spelar (Wastelands)! Så byter vi ut "kvinnor" mot "män" i alla trådar här och låtsas att problemet är att rekrytera män till hobbyn? :)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Bygg ett rollspel utifrån en kvinnlig maktfantasi istället för att bygga det utifrån en manlig maktfantasi.

Låter jättelätt, eller hur? I synnerhet eftersom kvinnor inte egentligen tillåts ha några maktfantasier utan får ta över de som värderas högst, det vill säga mäns maktfantasier.

Jag skall ge er ett par exempel på spel som fått mig att känna mig viktig och betydelsefull, och jag tar exemplen ifrån datorspelens värld eftersom det är en hyfsat konsekvent upplevelse för de flesta som spelar, det vill säga innehållet är tillräckligt likt vartannat från spelare till spelare för att det skall bli ett tydligt exempel. Väljer jag ett bordsrollspel så finns det många andra faktorer som spelar in, som till exempel vad som spelleds, vem som spelleder etc.

Dragon Age Origins:
Jag kan välja att vara kvinna och behandlas på precis samma sätt som vem som helst i spelet - det finns inget som sexualiserar min spelarperson, objektifierar mig eller liknande. Det finns dialogval som skiljer sig lite, men de är ofta få och far between.
Jag är den person i spelet som rör handlingen framåt, trots att jag inte är man.
Jag är handlingskraftig och kan klara av de hinder som ställs framför mig.
När jag flörtar med mina companions så ger de mig uppskattning och vänskap och om jag tar det långt nog, ett förhållande. Det är på mina initiativ. Det är jag som bestämmer över hur mycket jag vill involvera mig och jag kan alltid säga stopp och respekteras för det.
Jag är i slutändan hjälten
Det finns andra riktigt mäktiga kvinnor i spelet som inte är vare sig sexualiserade eller objektifierade (Flemeth, Anora mfl)

Dragon Age II
Se ovan. Utöver det är Dragon Age II också intressant ur ett kampanjperspektiv. Det handlar om Hawke som rör sig genom samma stad under tre akter. I den första är hen en flykting undan the Blight i Ferelden och lever också i misär. Under andra akten har hen kommit upp sig i världen och blivit en politisk kraft att räkna med. Under tredje akten är hen en reell maktfaktor och avgör mycket av hur berättelsen ser ut.
Utöver det finns det också en oerhört intressant tanke i att spela på samma ställe hela tiden, i samma stad och bygga relationer med de runtomkring. Istället för att flänga runt över hela Ferelden som i Origins utspelar sig Dragon Age II på samma ställe och ger spelaren en möjlighet att se hur människor runtomkring utvecklas och bygger vidare på berättelsen snarare än att hoppa fram och tillbaka. Det är mer vardag och mindre episka hjälteinsatser. Även det kan vara intressant ibland.
Det oerhört känslosamma i att bli bedragen av någon man älskar var också stort. Det gjorde mig asförbannad, men det var stort.

Dragon Age Inquisition
Representationen av hudfärg, sexuell läggning, kön och temperament är oerhört bra. Det finns fortfarande områden som kan bli bättre, men att inkludera Vivienne, Cremiscius Aclassi mfl är ett stort steg framåt i att vara inkluderande.
Att "spelledarpersonerna" har en egen agenda och ett eget liv utanför det jag som spelare ser är fantastiskt bra och något jag själv tänker ta fasta på när jag spelleder i fortsättningen. I synnerhet hur det utvecklas medan jag ser på.

Jag skulle kunna inkludera Mass Effect-serien i den här beskrivningen också. Det är också spel som inte gör skillnad på män och kvinnor och som låter kvinnor existera på samma villkor som män.

Det finns utöver innehållsfrågan - som för mig är rätt stor - också en fråga om hur omfattande det "tekniska steget" är. Hur lätt är det till exempel att tillgodogöra sig regler? Är de lätta att fatta eller skrivna som serpentinvägarna i alperna? Underskatta inte behovet av att vara tydlig när det kommer till att skriva regler som är lätta att förstå.

Jag har spelat rollspel i typ 30 år, och jag har svårt att fatta regler ibland, trots den stora förkunskap jag har. Tydlighet, index, innehållsförteckning. Asviktigt. Vill ni ha ett exempel på ett spel som förklarar regler helt briljant så rekommenderar jag att kolla på Paizos Pathfinder Beginner's Box som gör det steg för steg och förklarar samtidigt som de pekar åt olika håll.

Underskatta heller inte hur mycket man måste förstå av regler och liknande för att kunna sätta siffror på färdigheter och grundegenskaper i ett sammanhang där man förstår dem. Det är delvis därför storytellersystemet fungerar så bra. En ifylld prick är ett väldigt tydligt sätt att visa hur mycket av något man har om det bara finns ett visst antal prickar. Tre av fem. Okej. Lite över medel. Fem av fem. Oj vad duktig jag är. Ja, men ni fattar och jag har jetlag...

Det sista och avslutande påpekandet jag vill göra är följande. Tjejer är individer. Vad en tjej gillar skiljer sig från vad en annan tjej gillar på precis samma sätt som det gör mellan killar. Kan ni SLUTA dra kvinnor/ tjejer som grupp över en kam? Annars kan ni fortsätta diskutera det här hur länge som helst och ändå inte komma någonstans. Jag spelar allt ifrån D&D till friform. Jag har inga problem med att läsa regler om premisserna är tillräckligt intressanta. Däremot har jag stora problem med om tilltalet i rollspelet är nedlåtande och sexistiskt eller om bilderna är sexistiska.

?Nu skall jag gå och genomlida mer jetlag.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
På tal om datorspel, jag brukar tycka att Baldurs Gate är rätt gött att kolla in annars. Liksom, det första det står när man skapar karaktär är att det inte är någon skillnad mellan män och kvinnor alls. Som liten tjeja kändes det helt awesome och inbjudande att spela, så jag körde en Paladin av något slag. It was awesome. Sedan finns det en massa kvinnor med, även om det kan vara väl klyschigt ibland, (tänker väl på Minsk och Dynaheir till exempel). Men liksom, det är ett gammalt spel. Surely we can do better now ;)

Men shit, inkludering och representation, just do it! :)
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Eller alltså, vill ni ha någon magisk kod för något annat än det som är "vad tjejer vill ha"? För det tror jag inte finns. Av de tjejer jag spelat med så har de gjort karaktärer på allt från präster och magiker till bärsärkar och spränggalna militärer. För att vi är öh, olika individer. Det man brukar klaga på är en överdriven mängd tuttbilder eller att det inte finns tjejer i vettig rustning osv. (Och vart tjejer som viktiga karaktärer i köpta kampanjer egentligen tog vägen). Liksom, så skumma är vi inte :p
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Tsianphiel;n141453 said:
Det sista och avslutande påpekandet jag vill göra är följande. Tjejer är individer. Vad en tjej gillar skiljer sig från vad en annan tjej gillar på precis samma sätt som det gör mellan killar. Kan ni SLUTA dra kvinnor/ tjejer som grupp över en kam? Annars kan ni fortsätta diskutera det här hur länge som helst och ändå inte komma någonstans.
Jag håller helt med om att alla tjejer är individer, men om vi inte kan generallisera alls, hur gör vi då?

Jag kan dela min egen tanke om hur jag skulle göra ett jämlikt spel. Jag skulle göra ett lite småmörkt low level superhjältespel i en väldigt nära framtid, säg 2025 eller liknande. Alla superhjältar är från scratch ungefär tre gånger så starka och stryktåliga som en vanlig människa och därutöver väljer man superkrafter(er). Allt dravel om fysiska olikheter skulle tas bort av att alla är superhjältar. Då vi rör oss i en nära nutid så har vi inga problem med vilka roller som de olika könen kan ta.

Jag skulle välja ett väldigt enkelt spelsystem, troligen väldigt likt grund-vampire men med lite mindre mentalt fluff. Superkrafterna skulle generellt sett vara svaga, men tydliga. De syftar mer till att forma karaktären än att förvandla dem till Hulk om ni förstår vad jag menar.

Därtill skulle jag vilja lägga stor vikt vid det grafiska. Det skall i alla illustrationer finnas en ballans mellan tjejer och killar, det skall finnas en ballans i textuella beskrivningar och i eventuella scenarion skall det finnas lika många aktiva killar som tjejer.

Settingen har jag inte landat ännu, men det skall vara en setting där man kommer att behöva mycket information och mycket hjälp. Att kunna spela politiskt spel och/eller sociala spel skall vara mycket viktigare än att slå folk på käften även om det skall finnas regler för det också. Det skall finnas mycket rörelse och dynamik och många pågående spel i världen. Superhjältar är både rockstjärnor och några man fruktar.

Är jag på rätt spår med sådana tankar?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Ram;n141604 said:
Jag håller helt med om att alla tjejer är individer, men om vi inte kan generallisera alls, hur gör vi då?
Låt mig ställa en (retorisk) fråga. Om du fick välja på ett spel där du porträtteras som:

A) Ett offer, sexualiserad, objektifierad och passiv, eller
B) I kontroll över ditt eget öde, en individ med många olika egenskaper, en handlingskraftig person

Vilket skulle du välja? Det är den enda generaliseringen du behöver göra. Behandla även kvinnor som människor. Utöver det kan det som du själv tar upp vara viktigt att tänka på representation. Så, i korthet:

1. Kvinnor behandlas precis som män, det vill säga som individer snarare än representationer för kön
2. Tänk på hur män och kvinnor framställs. Är kvinnor alltid offer? Gör om, gör rätt. Show, don't tell. Minns ett äventyr jag läste där en kvinna beskrevs som handlingskraftig och aktiv i beskrivningen till spelledaren, men det enda hon gjorde under äventyret var att sitta i en bur och vänta på att bli räddad.
3. Representation. Hur många kvinnor finns det i äventyret/ kampanjvärlden och vilka roller har de? Hur många män finns det i äventyret/ kampanjvärlden och vilka roller har de? Är makten jämnt fördelad både bland de som har makt och de som inte har någon makt?
4. Bildmässig representation. Återigen, subjekt, handlingskraftig, aktiv. Kolla in Lukas Thelins bilder för Western och för Ensamma Vargen. Ett gott steg på vägen mot att göra kvinnor delaktiga i spelvärldarna.
5. Val av kampanjvärld. Börjar du i änden där kvinnor historiskt sett knappt representerats? Hur beskriver du då deras representation? Kan du hitta ett sätt att göra ett rollspel där det "historisk korrekthet" till trots faktiskt finns utrymme för kvinnor att delta, och inte bara på undantag? Ännu bättre, kan du skriva en kampanjvärld där kvinnor har naturliga maktpositioner? Dragon Age RPG är ett bra exempel faktiskt. Chantryt styrs av kvinnor. Tempelherreorden är en blandad kompott, liksom Circle of Magi. Det är inte fel att låta kvinnorna ha lite mer makt än i verkligheten. Kvinnlig maktfantasi, remember?

I övrigt håller jag med Radioaktiv. Bort med tuttbilder och löjliga rustningar, fram med fler kvinnor i kampanjer, och gärna då inte som i till exempel Likstorm där tjejerna antingen är genomonda eller oskyldiga offer.

Jag tycker definitivt att du är på rätt spår Ram. När du är klar, så be tjejer i din omgivning att provspela och läsa och komma med åsikter.

Det är för övrigt en annan grej som gör mig deprimerad. När jag läser rollspel och ser att alla testspelare mer eller mindre är män. Bredda ert fokus lite.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Tsianphiel;n141660 said:
Låt mig ställa en (retorisk) fråga. Om du fick välja på ett spel där du porträtteras som:

A) Ett offer, sexualiserad, objektifierad och passiv, eller
B) I kontroll över ditt eget öde, en individ med många olika egenskaper, en handlingskraftig person

Vilket skulle du välja? Det är den enda generaliseringen du behöver göra. Behandla även kvinnor som människor.
Hehe, vilket val... :)

Bra tips i övrigt. Jag funderar en hel del på vad vi kan lära oss av Vampire, vad som vampire gjorde rätt när nästan alla andra rollspel gjorde fel. Jag har inte läst Vampire på evigheter, om vi skulle försöka oss på någon sorts gissning i grupp, vad tror vi att det beror på? Många aktiva kvinnor i ord och bild? Bra regelsystem? Inspirerande värld? Ett bra "vad gör man"? Inga begränsningar i vad kvinnor kan göra och va? Att alla var lika/jämlika? All of the above?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Ram;n141690 said:
Jag funderar en hel del på vad vi kan lära oss av Vampire, vad som vampire gjorde rätt när nästan alla andra rollspel gjorde fel. Jag har inte läst Vampire på evigheter, om vi skulle försöka oss på någon sorts gissning i grupp, vad tror vi att det beror på? Många aktiva kvinnor i ord och bild? Bra regelsystem? Inspirerande värld? Ett bra "vad gör man"? Inga begränsningar i vad kvinnor kan göra och va? Att alla var lika/jämlika? All of the above?
Du kan börja med att titta på omslaget och läsa spelets undertitel. Vampyrmaskerad med röd ros.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Om en över olika grupper (säg t.ex. "män" och "kvinnor") kan se mönster gällande vilken typ av produkt (eller för den delen politiska partier) som föredras kan en ju fortfarande dra slutsatser om vad endera gruppen föredrar överlag; även om det inte säger någonting alls om vad en enskild individ i den gruppen vill ha. Om de produkttyper som föredras av den ena gruppen dominerar utbudet bör detta rimligtvis avspegla sig i konsumtionsmönstren. Om vi ska prata om värdet av generaliseringar alltså. Kan såklart vara en fälla också, finns ju alltid en stor risk att en marknadsanalyserar sönder sig eller utgår från fördomsfulla och osanna premisser och missar målet helt.

Gällande underhållningsprodukter är representation och igenkänning en synnerligen viktig faktor vad jag förstår. Tom t.ex. fightingspelens mer eller mindre rasistiska stereotyper tycks vara mer framgångsrika på den punkten än att inte finnas representerad eller att ha någon att känna igen sig i alls.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
(Ram) "Jag håller helt med om att alla tjejer är individer, men om vi inte kan generallisera alls, hur gör vi då?"

Behandlar kvinnor som människor som vem som helst gissar jag? Eller va?


(Ram) "Settingen har jag inte landat ännu, men det skall vara en setting där man kommer att behöva mycket information och mycket hjälp. Att kunna spela politiskt spel och/eller sociala spel skall vara mycket viktigare än att slå folk på käften även om det skall finnas regler för det också. Det skall finnas mycket rörelse och dynamik och många pågående spel i världen. Superhjältar är både rockstjärnor och några man fruktar."

Men... gör du det för att du riktar spelet till tjejer? Det där om att det inte är så viktigt att slå folk på käften då. Och det där med att man kommer behöva mycket hjälp är till för att underlätta för nya spelare antar jag? Men då krävs det att man har en mer erfaren SL? Eller hur menar du?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Borde inte frågan vara om hur man gör ett spel som tilltalar alla rollspelare oavsett kön, sexualitet eller etnicitet? Jag tänker inte Vampire som ett "tjejspel"(jag tror inte riktigt på termen heller) utan det var ett spel för alla.


Jag hoppas verkligen att det kommer in mer kvinnor här på wrnu, att det kommer fler kvinnliga spelare och fler rollspelsprodukter skrivna av kvinnor, men vet inte om planen med spel för "tjejer" är rätt sätt, Jag tror snarare att vi måste bli av med spelen av snubbar för snubbar.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Oh, intersektionalitet FTW! Nej, tycker inte det är så stor fråga om att rikta sina rollspel som att få alla att känna sig inkluderade, och då går det mer av sig självt. Liksom, låt boken rikta sig till alla istället. Ser ingen poäng i att exkludera någon.

(Får man hissa krank lite här? Nu gör jag det i vilket fall. :3)

...Tjejspel... rosa böcker som handlar om hästar? Tror inte man kan spela bärsärk där. 0/10 not my thing. Men det är ju bara jag.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
Radioaktiv;n141774 said:
...Tjejspel... rosa böcker som handlar om hästar? Tror inte man kan spela bärsärk där. 0/10 not my thing. Men det är ju bara jag.
OT

Någon borde skriva ett rosa fluffigt spel om hästar som går bärsärkagång och slaktar mänskligheten.

Dte hade varit ett spel jag hade spelat
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Min bild av datorspel och alla lan jag vart på, ser det ut så här. Tjejer spelar datorspel. Men de är just flickor. De är riktigt unga. I våran ålder (vuxna) är det färre. Men det kommer, de växer upp. Därmed försvinner denna debatt tillslut av bara tiden.

Men iden om att tjejer skulle gilla en viss typ av rollspel tycker jag låter knasigt. Saken är ju att alla inte är intresserade av just denna hobby.
Det är ju en individ fråga. Män och kvinnor kan båda vara intresserade av speltypen X. Tråden borde heta hur ska vi få in fler i denna hobby. Svaret borde vara att vi behöver massor av olika spel så vi träffar alla olika grupper.
 

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
juste. Det var en turnering i CS på G för bara brudar. De ville ha fler tjejer som skulle spela CS. Så de tänkte ha en turnering bara för dem. De slutade med att det kom fram att det var ett gäng tjejer redan i CS. som då sa att de inte ville ha någon tjej turnering. Varför ska vi separeras sa de eller nått.
 
Top