Skapa rollpersoner under spel?

Stareater

Fnord
Joined
6 Apr 2017
Messages
314
Location
Umeå
Hej!

Jag har haft en del diskussioner på sistone om att skapa rollpersoner som en del av själva rollspelandet. Funderar på att göra det till en central del av rollspelet som jag sitter och skriver på (och som har ett planerat release date på 2045-04-01). Vi experimenterade nämligen en del med sådant för en massa år sedan i vår spelgrupp och vi tyckte det fungerade rätt bra och gav ganska mycket.

Inte kanske det bästa scenariot men jag bifogar ett scenario jag renskrev för ett tag sedan för att det inte ska vara något missförstånd kring vad jag menar med att skapa karaktärer under spel. Det är alltså inte att "Late Lasse" är sen till spelmötet och sitter och börjar skapa sin karaktär till kampanjen medan de andra börjar spela på äventyret.

Jag är lite nyfiken vad andra har för erfarenheter av att skapa karaktärer/fylla i karaktärsblad, "in character" och ifall det finns några rollspel där detta är en central del.
 

Attachments

Genesis

J'aurais voulu être un artiste
Joined
17 Aug 2000
Messages
10,062
Location
Göteborg
Jag spelar ofta så numera, och till exempel Nerver av stål och Anatman har inga färdiga rollpersoner innan man börjar spela. Inte Hur man skriver en G.E. Trent-roman, heller, för den delen. Nu har ju rollpersonerna i dessa spel inga spelvärden, så det hjälper ju, såklart. När vi spelar i Hantverksgruppen finns det heller ingen info om rollpersonerna innan vi börjar spela. Jag gillar att upptäcka rollpersonerna samtidigt som berättelsen, och det blir en givande del av spelet, tycker jag. Dessutom sparar det ju en massa prepptid. Numera vill jag gärna komma igång med spel inom typ en kvart efter att vi sätter oss vid bordet, utan att ha gjort några förberedelser på egen hand. Prep is not play!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
876
Location
Göteborg
Jag spelar så. Du kan ha en idé om vad du vill, du kan ha en idé om ett namn, ett koncept, ett utseende.

Mekaniskt är du en nolltegradens OD&D-figur. Med tiden får du de mekaniska förbättringar som får dig att bättre leva ut ditt koncept.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,532
Location
Uppsala
Tror Fate Core har lite såna tips. Att du kan komma på Aspects eller sätta ut Skills under spel. Minns inte hur långt det faktiskt dras, dock, men det är en cool grej.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
223
Tror Fate Core har lite såna tips. Att du kan komma på Aspects eller sätta ut Skills under spel. Minns inte hur långt det faktiskt dras, dock, men det är en cool grej.
Om jag inte minns fel är tipset att man sätter High Concept och sin högsta skill eller nåt sånt. Vilket isåfall skulle lämna fyra aspects, nio skills och upp till tre stunts öppna. Mer eller mindre. Inget går sönder om man skulle skippa även dom eller välja att bara lämna ett par luckor i skill-pyramiden heller.

Roll for shoes är väl för övrigt helt byggt på konceptet att man fyller ut med nya skills under spelets gång när man använder dom?

 

Dr_Dängrot

Jag är iaf bra på att dricka öl
Joined
1 Mar 2017
Messages
2,258
Vi gjorde något liknande för många år sedan till kult att vi fick var sitt blankt rollformulär och sedan vaknade vi upp i en sjukhussal med minnesförlust . När vi tex tittade oss i en spegel så fick vi beskriva vad vi såg och sålunda fick karaktären ett utseende. Sökte vi igenom tex en garderob så hittade vi kanske ett klädesplagg som innehöll ett körkort eller en legitimation som överensstämde med vad vi nyss sett i spegeln och vi fick fylla i ålder , namn , kön osv ..

Någon kanske hittade ett par bilnycklar i sin jackficka och sökte upp bilen på sjukhusparkeringen och fick då ett värde i köra bil när hen satte sig bakom ratten osv osv .
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
45
Lite grann så har vi kört i alla kampanjer, men mer att vi efter ett tag lärt oss vad som fungerar regelmässigt

ex
En karaktär startar som Krigare med hög styrka
men i detta regelsystem så måste du ha hög snabbhet för att fungera som krigare

Efter ett par sessioner så får den spelaren då möjlighet att justera runt förmågor/grundegenskaper så att karaktären fungerar


senare i kampanjen så kanske det visar sig att "krigaren" inte alls spelas som en krigare.....av story eller annan orsak.

Då kan det även sent i kampanjen vara så att de skrivs om för att passa det som de spelas som.



Dvs när vi spelar så är inte karaktärerna huggna i sten men det är inte för att som i "dataspel" kunna respecca från en låglevel-opti-build till en hög-level-opti-build, utanför att karaktärerna skall kunna fungera med det vi spelar.
 
Top