Skapa ledtrådar till fällor

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag blev inspirerad av @Magnus Seter och håller med om att det är svårt att hitta på ledtrådar till fällor.

Kan vi försöka skapa en lista med ledtrådar?

Tänker att vi följer följande procedur:

Presentera fällan och presentera sedan ledtrådar som gör att fällan kan upptäckas, så att fokus flyttas från att hitta fällan till att lösa eller överkomma fällan.

- Det ligger skelett på golvet, genomborrade av pilar.
- Skrapmärken i golvet, som om en enorm pendel ... pendlat ... och dragit i golvet.
- Sot på stenplattorna framför dörren.
- Dörren är utsmyckad med ett enormt drakhuvud med öppet gap.
- Det luktar kemikalier ...
- Om ni kollar de sirligt utsmyckade väggarna ser ni massor med små hål.
- Fotspår som upphör tvärt.

Citerar från tråden som inspirerade för att ha exempel på ledtrådar. Tänker dock att det är helt OK att tolka ledtrådar brett, huvudsaken är antydan om fällan och dess mekanik.

- Ett rum där väggarna är täckta av slemmiga alger -> Rummet vattenfylls om man utlöser fällan
- Rummet är skinande rent -> Någon slags amöba suger upp allt och fällan släpper ut den (då måste de andra rummen vara smutsiga så att det blir en kontrast)
- En enorm hög med guld ligger oplundrad mitt i rummet -> Uppenbar illusion som täcker ett stort hål i marken

Vije lade till detta i den andra tråden.

Jag försöker alltid skriva fällor på detta sätt i mån av möjlighet.
Utöver några av de som Magnus skrivit har jag använt tex:
- Fällan är en mystisk konstruktion av nåt slag, helt uppenbar, ligger på golvet och ser farlig ut
- Ett parti av korridorens golv är av trä istf sten, syns skrapmärken vid skarvarna
- Mosaiker på väggen föreställande folk som det går riktigt illa för
- Skrinet har ett grinande giftormshuvud på sig.
- En varningsruna

- Rummet är skinande rent -> Någon slags amöba suger upp allt och fällan släpper ut den (då måste de andra rummen vara smutsiga så att det blir en kontrast)

Jag funderade på något liknande, tror man kan göra mycket med just kontraster i många fall!

I mitt fall tänkte jag på magiska fällor som totalt förgör och eliminerar allt organiskt material, vilket lämnar rummet kliniskt rent där resten av platsen kan vara överväxt eller smutsig.

Hela vägen till platsen där fällan är har varit fylld av ledtrådar om fällan.

Målningar på vägarna tillsammans med olika mosaiker har inte gjort någon ansatts att dölja eller försöka hymla om den fälla som väntar den som försöker beträda den inre kammaren. Lösningen ligger i att tolka och använda sig av den information som målningar/mosaiker ger om fällan i djupet av graven/templet/kryptan/helgedomen.

Det ligger lite löv på golvet här och där. Sjätte gången betyder det att där är en fälla men de första fem gångerna är det säkert.

Väggarna har repor i höjd med axlarna

En ensam stenplatta mitt i rummet har en annan färg än de andra

Ett halvt löv hänger kvar i luften

En bränd hand ligger kvar på ett metallhandtag

Tunga järnrör i taket har små hål riktade nedåt

Ljudet av mekanik som spänner upp sig när någon kliver in i rummet.

Stenplattorna lutar svagt nedåt mot rummets mittpunkt där ett galler syns.

Det hänger en oljelampa i taket som droppar sakta.

Den bästa ledtråden är helt klart en DIKT som beskriver faran som fällan utgör. Dikten är skriven på ett pergament, inlärd av en papegoja eller tatuerad på ett barn som rollpersonerna hittar i skogen utanför grottan, och bonuspoäng om de hittar den först efter att ha trampat i fällan.

För att citera Caleb Stokes om en dikt en gud skrivit med ledtrådar i ett D&D scenario ”I am glad YOU are immortal because your prose is not. WHAT THE FUCK WAS THAT?!”

Jag älskar dikten i Tomb of Horror som bara går att förstå efter att den dödat en 😂

Back