Nekromanti Skapa karaktärer enligt nya systemet i spelarboken

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Hej,

Jag gillar de tillägg som gjorts när det gäller karaktärsskapande i spelarboken: streamlining av särdrag och fördelar/nackdelars samt att det finns en unik färdighet kopplade till varje ärketyperna som har lite små presets. Tycker även det är bra att de öppnar upp för att man kan börja med en ERF-pool ist för att man bara får välja nivåer på några förmågor... MEN jag blir ändå lite förvirrad av förändringarna i flödet och har svårt att se exakt hur det ser nu. Någon annan som läst in sig på spelarboken och kan summera hur ni ser på karaktärsskapandet med de nya ändringarna den introducerar?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,369
Oklar på vilka förändringar du är osäker på? Det enda är väl att man kan välja fördelar/nackdelar från start och att man friare kan disponera sina start-ERF. 50 ERF är ju fortfarande samma mängd som du startat med tidigare.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Primärt är det nog ändringarna i Särdrag/Förmågor/Nackdelar. Jag tänker att det är såhär (om man använder sig av nya reglerna kring fördelar/nackdelar):

1. Särdrag som kostar ERF (t.ex. Robust) hanteras precis som vanligt, dvs köpes på samma sätt som förmågor.
2. Paria är en obligatorisk nackdel. Raser som börjar med Paria har 55 ERF / en gratis fördel att utgå ifrån.
3. Alla fördelar som raserna fick tidigare (Kontaktnät, Vildmarksvana etc) försvinner och behöver nu köpas för 5 ERF som alla andra nackdelar.

Detta tycker jag funkar. Men samtidigt innebär detta i princip att de karaktärer som inte redan hade Paria blir "sämre" från start jämfört med tidigare - de förlorar en fördel som numera är värd 5 ERF och behöver antingen ta en nackdel för att få samma Fördel tillbaka, alternativt skippa att köpa en förmåga på Novis á 10 ERF och köpa två fördelar á 5 ERF. Jag har inget emot denna förändring eftersom den ger spelarna mer fler beslut att ta och man undviker att tvinga in alla ambrier/barbarer i en förbestämd roll (vildmarksvana, privilegierad, kontaktnät). Nu är ju inte Symbaroum något minmax-spel som siktar på total balans, men tycker ändå det är en tydlig skillnad i balansen från start. Att t.ex. börja med 50 daler "gratis" kontra att det nu kostar 5 ERF (vilken måste köpas med en nackdel eller genom att ta färre förmågor från start) är en rätt stor skillnad.

Två andra risker jag ser med detta är följande:
1) Spelare vill inte dra på sig nackdelar, så de som spelar ambrier/barbar skippar helt enkelt att ta nackdelar (och därmed också fördelar). Detta resulterar i plattare karaktärer, och att spelare känner att de snuvas på konfekten lite. Detta kan resultera i att...
2) Spelare känner sig tvingade att ta nackdelar eftersom de vill skapa lite mer djup med fördelar. Detta resulterar i en spelartrupp där varenda jävel är neurotisk, blodtörstig, efterlyst, halt etc. Även om detta såklart kan hanteras väl inom rollspelets ramar tycker jag inte att lyten/nackdelar ska vara något man känner sig påtvingad att välja för att "ha råd" att använda regelverkets alla verktyg när man skapar en karaktär.

Förutsatt att jag tolkat de nya reglerna korrekt tänker jag därför köra med följande:
1) Alla raser börjar med 55 ERF.
2) Alla raser börjar med 0 nackdelar/fördelar.
3) Alla raser som har "Paria" har kvar denna nackdel men får ej 5 ERF för den (och den går inte heller att välja för andra raser)
4) Hur mycket ERF man än samlar på sig genom nackdelar kan man aldrig köpa en förmåga på högre nivå än gesäll.

Paria är inte ensidigt negativ och är dessutom en motvikt till att svartalfer, resar och bortbytingar har ganska kraftfulla förmågor kopplade till sin ras. Att spela en lite mer ovanlig ras är ett val spelaren gör och det har sina för- och nackdelar. Paria-nackdelen är ett regeltekniskt sätt att framhäva ojämlikheten i Symbaroum och xenofobin bland människor. Att vara en paria på grund av sin ras är inte en nackdel man kan dra på sig genom livet, det är inte heller någon defekt vid födseln, en karaktärssvaghet eller liknande - det har i princip ingenting alls att göra med karaktären eller hur denne levt sitt liv. Snarare är det en oundviklig del av att vara en minoritet i ett samhälle dominerat av mer eller mindre xenofobiska människor. Därför tycker jag inte det är något man skall kompenseras för som spelare.

Målet med dessa regler är:
1) Alla har råd med en fördel, som man kan använda för att krydda sin karaktär och skapa djup samt känna att man har en mer naturlig plats i viss problemlösning.
2) Ingen är tvingad till att ta nackdelar, men om man väljer att ta en nackdel får man en chans att ge karaktären mer djup eller till och med en extra förmåga.
3) Paria fungerar som den i mina ögon ska: en oundviklig påminnelse om att Symbaroums värld är xenofobisk och orättvis - istället för ännu en nackdel bland andra nackdelar en karaktär kan dra på sig.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,369
Ah, okej då är jag med.
Jag har en tanke om att låta alla nyskapade rollpersoner välja en gratis fördel från de som listas som lämpliga under respektive valt yrke, detta skulle då ersätta kontaktnät/priviligierad/vildmarksvana för människor. Det behövs dock definieras lämpliga fördelar/nackdelar för yrken i grundboken. Detta skulle även ge yrken en faktisk regelteknisk innebörd vilket de inte har annars.

Paria ställer ju till det litegrann, din lösning verkar ju dock vettig, rese, svartalv, alv, troll, dvärg och vandöd får tillgång till släktes-specifika förmågor i utbyte mot den obligatoriska parian. De släktesspecifika förmågor som dvärg och vandöd har är rättså dubbeleggade och räknas inte in i de 50 ERF alla startar med.
 

Ronyoluss

Veteran
Joined
1 Aug 2015
Messages
1
Hoppas d ej e ot men vet nån hur mkt förmågor och särdrag kostar i erf? Och även vad d skulle kosta att höja förmåga från novis till gesäll? När en skapar karaktär efter alternativa systemet från spelarboken dvs
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Varför inte helt enkelt låta karaktärer fortsätta börja med en Gesäll och två Novisförmågor som i grundreglerna samt grundreglernas särdrag, Holmström, men att man därefter väljer en nackdel och en fördel om man vill det?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Personligen tycker jag Svartalfers rasförmåga att få en extra bonushandling är övermäktig. Rent stridsmässigt finns det ingenting som kan mäta sig med att kunna slå så hårt i början av en strid. Denna förmåga kan alldeles på egen hand avgöra en strid.

Enda minuset med att spela Svartalf har ju varit Paria. (Det finns ju inte ens en begränsning på styrka; man kan spela värsta kraftkarlen som svartalf och ändå gömma sig bakom hur liten och klen man ser ut att vara.)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag vet inte riktigt om jag hängt med. Men som vi har gjort är att de med Paria får sina 5xp. De andra får 5xp, för att de ska få välja lite mer bland förmågor och fördelar.

Jag vet inte om jag upplevt det heller som ett problem. Men då är jag en ganska slapp spelledare. Så länge alla har kul.
 
Top