Nekromanti Skapa futuristisk känsla

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Har ni några bra tips på hur man skapar en bra futuristisk känsla i Neotechs spelvärld utan att ta till klassiska klichéer?

Jag försöker att spelleda med ett realistiskt perspektiv på Neotechs framtid och det känns som att mycket av teknologin och samhället är väldigt likt vårt eget samhälle 2007. Cyberrymden väcker inte så mycket upphetsning och det mesta av cybernetiken är ju skapad för att vara dold. Så hur gör jag för att komma bort ifrån nutidskänslan och få fram futurism utan att ta till extremer?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Byt fokus på världen. Släng in den nya teknologin där den i högre grad bryter mot våra förväntningar -- i stället för att förlägga spelet till New York eller Tokyo, kör på Cherapunji eller Dakar, och ha samma high-tech-känsla där, fast färgat av lokal kultur. Ger definitivt en större känsla av förändring än att bara köra på ett ställe som redan är stereotypt "cutting edge".
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Tack för tipset!

Jag såg A Mighty Heart för någon vecka sedan och blev starkt inspirerad att låta ett äventyr utspela sig i Karachi (Pakistan).

Problemet jag kan se med att förlägga äventyren i länder i Mellanöstern eller Asien är att jag som spelledare har mycket mindre koll på läget där, dvs. det kräver betydligt mer förarbete och även information för spelarna.

Tips på bra sajter eller böcker vore väldigt tacksamt!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fördelen med framtiden är ju just att du kan ta dig en hel del friheter gentemot vår värld. Du ska inte behöva känna dig alltför bunden av dagens värld när du skapar ett äventyr 2059.

<font size="1">Det kommer du märka i Neotech 3 :gremsmile:</font size>
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Ett knep är att betona sådant som är modernt och häftigt, eller åtminstone standard idag som någonting gammalmodigt.

T.ex.: Rollpersonerna kommer in i en lokal där det är alldeles mörkt. Har någon hackat lyset, ligger någon i bakhåll, har strömmen gått eller är det bara sensorerna som är paj? Det visar sig att man måste sätta igång lamporna manuellt via en lysknapp.

Rollpersonerna har ett möte med två agenter. Under mötet ringer plötsligt den ena agentens mobiltelefon. Har tar fram en mobiltelefon med formatet av ett kontokort. Efter samtalet utbrister den andra agenten:
- Var har du hittat den där tegelstenen?

Rollpersonerna hör en konversation mellan ett par ungdomar som är osäkra på om internet kom i början av 1900 talet eller i början av 2000 talet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det var länge sen jag kollade i Neotech, men sist så hanterade de cyberrymden som ett upphottat internet - jag skulle dra det lite längre och bryta gränsen mellan det verkliga och virtuella. Man är ständigt uppkopplad (om inget gått väldigt fel eller om man befinner sig i marianergraven eller nåt). Det virtuella ligger som ett lager över den övriga verkligheten och normalt sett gör man ingen riktig skillnad däremellan.

Skapa nya bissara trender - ungdomar som kopplar upp sig mot varandra när de sover och delar gemensamma drömmar som en extrem bonding - oroliga föräldrar menar att de inte längre känner igen sin barn.

Artificiella intelligenser är väl ganska ovanliga i spelet eller? Varför skulle en sådan vara mer rationell än en köttig intelligens? Låt AI:arna knarka på specialdesignade program som skapar kaos i deras informationshantering, eller skolka från sina arbetsuppgifter för att ägna sig åt abstrakta konstprojekt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
En annan grej du kan göra är att fråga dig vad som är den häftigaste utveckling du kan tänka dig, och sedan slänga in den i någon form, kanske lite modifierad för att passa världen och bli spelbar. Tänk dig sedan en av de mest obehagliga utvecklingar du kan föreställa dig (förutsatt att världen och människorna finns kvar -- nukleär utplåning av allt liv ger inte en spännande spelmiljö) och lägg in den också. Nu har du säkerligen en färgstark värld!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Mer bioteknik. Cyber i all ära men jag tycker vissa mekaniska cyberfunktioner känns lite blassé. Varför ersätta ett öga med en mekanisk optisk lins som kan se IR strålning när du kan ersätta dina ögon med sprillans nya ögon som kan se hela spektrumet...

Bionetik som kan morfa sig...

Tillbaka till de övermäktigt stora städerna (Mutant 2089) där högsta skraporna försvinner in bland molnen i en stad där du aldrig ser solen.

Fordon. Låghöjdsvävare a la Speedbike Star Wars.

Höghöjdssvävare likt Blade Runners spinners.

Replikanter och androider. Toyota satsar stora pengar inom detta område redan idag...

Splittrade nationer och nya sammanslutna nationer.

Neotech borde ta steget ut i rymden. Ordentligt. Teknikutveckling sker snabbt och explosionsartat. Varför skulle man inte kunna ha ett helt solsystem eller flera system i vår närhet befolkade av den mänskliga rasen.

Att försöka föreställa sig 70 år in i framtiden "realistiskt" känns inte speciellt realistiskt. Bättre att dra på ordentligt tycker jag och släpp tanken på nära nutidskänslan.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
På tal om artificiella intelligenser med mänskliga drag; i ett äventyr jag skrev med inspirerad av N2 och Gibson men med Noirs regler och mall för "berättelser" lät jag handlingen kretsa kring kärleken mellan en hacker och en AI. Världen är inte konkret beskriven i äventyret utan jag har fokuserat på berättarpersonerna och de platser de rör sig på. En någorlunda erfaren Neotech-spelledare skulle lätt kunna adaptera äventyret till Neotechs regler.

http://www.sharemation.com/xythoswfs/webui/_xy-4473681_files-t_5AZKYT1C

Lite av en underliggande fråga i äventyret är hurvida AI:n verkligen är förälskad eller bara imiterar mänskliga känslor för att hackern ska hjälpa "henne". Allt sådant är dock lämnat öppet till spelledaren.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det låter som ett bra äventyr, ska kolla mer på det sen. Kul att du använde noirs lite mer narativistiska upplägg för berättelsen. Jag gillar att själva konceptet känns väldigt Idoru och att du petat in en intressant liten sf-frågeställning också.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Att försöka föreställa sig 70 år in i framtiden "realistiskt" känns inte speciellt realistiskt. Bättre att dra på ordentligt tycker jag och släpp tanken på nära nutidskänslan.
Håller helhjärtat med! Detta är mitt största problem med Neotech - det käns lite tamt, cyberpunk vanilla. Fast det kanske ändras nu med N3.

Titta bakåt i historien 50-70 år, det har hänt en hel del: rymdfart, datorer o internet, atomkraft, genteknik, numer också begynnande nanoteknik. 50-70 år in i framtiden borde vara minst lika omvälvande!

Transhuman Space är ett rollspel som gått i denna riktning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Det var länge sen jag kollade i Neotech, men sist så hanterade de cyberrymden som ett upphottat internet - jag skulle dra det lite längre och bryta gränsen mellan det verkliga och virtuella. Man är ständigt uppkopplad (om inget gått väldigt fel eller om man befinner sig i marianergraven eller nåt). Det virtuella ligger som ett lager över den övriga verkligheten och normalt sett gör man ingen riktig skillnad däremellan.

[/ QUOTE ]

Det där lät oerhört spännande. Menar du som genom en lins, typ? Att datainterfacet är sammankopplat med det mänskliga ditot så att man egentligen inte vet om det man interagerar med är virtuellt eller inte.

Jag slöskriver på ett spel med arbetsnamnet Freizon och det här kan nog vara ett rejäl breakthru.

Finns denna typ av scifi-detalj i något verk av något slag?

[ QUOTE ]
Artificiella intelligenser är väl ganska ovanliga i spelet eller? Varför skulle en sådan vara mer rationell än en köttig intelligens? Låt AI:arna knarka på specialdesignade program som skapar kaos i deras informationshantering, eller skolka från sina arbetsuppgifter för att ägna sig åt abstrakta konstprojekt.

[/ QUOTE ]

Känns väldigt Gibsonskt och väldigt coolt. Det kan dessutom ställa till med en massa strul om man utgår från den luddiga uppdelningen mellan virtuellt och på riktigt ovan. Fräckt!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Terje said:
Man är ständigt uppkopplad (om inget gått väldigt fel eller om man befinner sig i marianergraven eller nåt). Det virtuella ligger som ett lager över den övriga verkligheten och normalt sett gör man ingen riktig skillnad däremellan.
Traffaut said:
Finns denna typ av scifi-detalj i något verk av något slag?
Finns snart. Det är i alla fall så hacking och cyberrymden definierats i Neotech 3. Att vara hacker handlar inte längre om att fajtas i en kubistisk virtuell värld, det handlar om att använda tekniken runt omkring en - eller väldigt långt bort. Allt flyter samman.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Det är inte många företeelser som jag får ont i magen av bara av att tanka på, när det gäller setting i rollspel, men det här är helt klart en sådan sak, på ett bra sätt.

Illusion som livsstil. Ruggigt! :gremsmile:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Företeelsen brukar kallas för augmented reality och kan t.ex. vara displayer på insidan av glasögonen som på det viset "projicerar" en bild ovanpå verkligheten. (Till skillnad från virtual reality där allt är virtuellt.) Bilderna varierar på det viset mellan användarna.

Det står lite om det här.

Men det kan röra sig om att den stora, grå fabriksväggen för någon ser ut som en stor reklamaffisch (personen får kanske en marginell summa pengar för reklamen som visas). Eller varför inte en vacker tavla från veckans artist. För någon är kanske visningen av hus på långt avstånd borttagna och ersatts med funktionella ikoner istället. Himlen är utbytt mot den flashigt lila-svarta version som kan kännas igen från senaste storfilmen. Det finns gott om folk som spelar cyberspel där de går omkring på gatorna i städerna och samlar frags genom att skjuta på varandra. Vissa har valt skins som tar bort de fattiga och utslagna som kan synas på gatorna, och ersätter med diskreta ikoner (så att de inte trampar på dem), husen ser nya och häftiga ut och störande ljud filtreras bort så att det mest är fågelkvitter och lugn musik som hörs via de inopererade öronsnäckorna.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Känns väldigt Gibsonskt och väldigt coolt. Det kan dessutom ställa till med en massa strul om man utgår från den luddiga uppdelningen mellan virtuellt och på riktigt ovan.
Ja jag gillade verkligen konstnären i Mona Lisa Overdrive, och Idorun (vad hon nu hette) som gifte sig med en popstjärna i boken med samma namn. Är inte det ett bra ämne för framtidens talkshows? "Min son/dotter är ihop med en AI!" Och när dom skiljer sig, vem får vårdnaden om barnen!? :gremlaugh:

Jag gillar verkligen sånna här inslag i sf-rollspel. När gamla cyberversionen av Mutant publicerades tyckte jag bäst om turistguiden i Berlinlådan och kapitlen om mat och vardagsteknologi i Technoboxen. Hoppas på mängder av sånnt här i N3!

Zire - Tack för påpekandet om Augmented reality, jag kom inte ihåg vad begreppet hette.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Finns snart. Det är i alla fall så hacking och cyberrymden definierats i Neotech 3. Att vara hacker handlar inte längre om att fajtas i en kubistisk virtuell värld, det handlar om att använda tekniken runt omkring en - eller väldigt långt bort. Allt flyter samman.
Coolt! Låter mycket lovande. Nu har jag två sf-spel att se fram mot, Coriolis och N3!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Blä.

Ingen märkte nånting när jag skrev om det på RPGLab. Varför skrev jag inte här, och varför förstod jag inte att Neotech var spelet det passade perfekt i?
Mitt inlägg på rpglab

Förresten - Deathgame skulle vara ännu coolare än idag...
 
Top