Nekromanti Skapa ett rollspel

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
nicesprite said:
Ser rollspelsmarknaden lika hopplös ut för mig på internationell nivå som på svensk mark?
I stort sett. Det finns visserligen fler köpare, men det finns å andra sidan fler spelskapare. Med print on demand, Kickstarter-liknande finansieringsmöjligheter, ökad kvalitet på rollspelsböcker i allmänhet (jfr en regelbok idag och en regelbok för tjugo år sedan), och den boom i indie-utgivningen som kommit från dessa, så är det skitsvårt att ge ut ett "helt normalt rollspel" och komma ut med det.

Den engelska marknaden utanför "de stora" (Wizards, Paizo, Mongoose, FFG, White Wolf om de fortfarande gör nåt) är i stort sett små indie-spel som består av ett finurligt regelsystem med eventuellt tillhörande spelvärld, eller ett gammaldags men fritt old school-regelsystem med eventuellt tillhörande spelvärld.

Engelska är också en barriär för hemmamarknaden, så du får det mycket svårare att konkurrera med svenska spel.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
nicesprite said:
Jag kan komma att avslöja delar av spelet för er, och jag gömmer det inte för att jag tror att någon ska stjäla det. Jag vill helt enkelt hålla det hemligt för stunden, för att det blir roligast så.
Varför? Du gör givetvis som du vill, men det vore kul att få höra hur du tänker. :gremsmile:

Übereil
 

nicesprite

Veteran
Joined
7 Jan 2013
Messages
16
Jag förstår att det är jobbigt att jag inte avslöjar spelet för er. Det är en vanlig reaktion att man vill säga åt en ny på forumet om handlingen är dålig och att hen aldrig kommer att lyckas. Alternativt är man bara intresserad av rollspel och helt enkelt vill sätta sig in i det.

Jag gör det inte för att jävlas helt enkelt, men spelets handling m.m. är något jag vill processera själv i början. Det är ett koncept jag tror på, den isolerade processen. Det är allt jag har att säga om den saken :gremsmile:

Tack för ert intresse och snabba svar!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Nu när jag tänkt efter lite tror jag att du får en enklare resa om du börjar med att göra ett häftigt äventyr till något öppet regelsystem, och inte siktar på att göra ett helt eget rollspel.

En fet och kul och cool äventyrskampanj kan man ju få massor med folk att kolla på, om det passar ett etablerat system.

/M
 

nicesprite

Veteran
Joined
7 Jan 2013
Messages
16
Ah, då förstår jag. Intressant skildring med att engelskspråkiga rollspel skulle falla på den svenska marknaden, aldrig något jag tänkt på faktiskt.

För att sammanfatta hela utgivnings-grejen så kan jag säga att detta är något som blir klarare med tiden. Känner jag att spelet blir hur bra som helst, och att möjligheterna ser ljusa ut för spelets framtid, kommer jag i första hand att gå till utgivare. Om spelet är bra, och färdigt, men ingen utgivare nappar etc., blir det print on demand.

Om jag å andra sidan inte känner att det alls går särskilt bra, och så vidare, så kommer jag endast att spela det med vänner för att jag själv tycker att fluffet och settingen är intressant nog för att åtnjutas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
nicesprite said:
Jag förstår att det är jobbigt att jag inte avslöjar spelet för er. Det är en vanlig reaktion att man vill säga åt en ny på forumet om handlingen är dålig och att hen aldrig kommer att lyckas. Alternativt är man bara intresserad av rollspel och helt enkelt vill sätta sig in i det.
Jag tror personligen att det mest handlar om att vi har sett rätt många presumptiva spelskapare som kommer in här och inte vill avslöja vad spelet handlar om (av diverse skäl), och därigenom heller aldrig lyckas skapa något intresse.

Vi har också sett hur dem som ständigt pratar om sin grej till att börja med aldrig får den snodd och för det andra ofta får det genomfört.

Vi gillar spelskapare, och vi vill att du ska lyckas!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
nicesprite said:
Jag förstår att det är jobbigt att jag inte avslöjar spelet för er. Det är en vanlig reaktion att man vill säga åt en ny på forumet om handlingen är dålig och att hen aldrig kommer att lyckas. Alternativt är man bara intresserad av rollspel och helt enkelt vill sätta sig in i det.

Jag gör det inte för att jävlas helt enkelt, men spelets handling m.m. är något jag vill processera själv i början. Det är ett koncept jag tror på, den isolerade processen. Det är allt jag har att säga om den saken :gremsmile:

Tack för ert intresse och snabba svar!
Det är givetvis helt valfritt och jag tror inte att det är någon som påstår att du gör "fel".
"Att inte skriva isolerat" är ett extremt vanligt tips och ett bra sätt att undvika att skriva ett spel som inte tillför något nytt, men det är bara ett tips.

Annars får du nog vara lite mer specifik med vad det är du vill ha erfarenheter och guider till, området är ganska brett och jag tror (?) inte att någon skrivit en komplett handbok täckandes allt från illustrationer och typsnitt till regelmekanik och annat. Dock kan jag rekommendera att börja läsa det här:

http://adept-press.com/ideas-and-discourse/big-model/

Det är mycket att läsa men det är värt besväret.
 

nicesprite

Veteran
Joined
7 Jan 2013
Messages
16
Tack för din åsikt, men jag satsar på exakt det jag själv tror på. Scenariot du beskriver kan mycket möjligt vara en output för mitt spel, men jag kommer inte att utgå ifrån det om jag tror på det fullt ut. Jag är ingen mind-slave :gremtongue:
 

nicesprite

Veteran
Joined
7 Jan 2013
Messages
16
Jag förstod det :gremsmile: Det kommer med tiden, och ett intresse är självfallet något jag vill skapa, men allt kommer med tiden.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
nicesprite said:
Tack för din åsikt, men jag satsar på exakt det jag själv tror på. Scenariot du beskriver kan mycket möjligt vara en output för mitt spel, men jag kommer inte att utgå ifrån det om jag tror på det fullt ut. Jag är ingen mind-slave :gremtongue:
+1 för att du har förtroende för din egen vision! Go for it, så ser vi alla fram emot att se vad som kommer ut på andra sidan av kreationsprocessen :gremsmile:
 

nicesprite

Veteran
Joined
7 Jan 2013
Messages
16
För övrigt tycker jag att åsikter om specifikt material är något som kanske är mer lämpligt för direkta speltestare. Därför är jag relativt konservativ med hur mycket med spelet jag för stunden avslöjar. Tack för all hjälp, ser fram emot att studsa idéer mot forumet i framtiden!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Björn Wärmedal said:
nicesprite said:
Tack för din åsikt, men jag satsar på exakt det jag själv tror på. Scenariot du beskriver kan mycket möjligt vara en output för mitt spel, men jag kommer inte att utgå ifrån det om jag tror på det fullt ut. Jag är ingen mind-slave :gremtongue:
+1 för att du har förtroende för din egen vision! Go for it, så ser vi alla fram emot att se vad som kommer ut på andra sidan av kreationsprocessen :gremsmile:
Ja, precis. Integritet!
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Kolla fr a in länken till en post om the big three (några år gammal, men klart läsvärd). Läs också de två forumdiskussionerna som länkas till i nämnda post. Det torde göra hela saken mer lättbegriplig.

Tridentinus, som tycker att tre frågor är en bra start
 
Top