Nekromanti skapa ett nytt system till en befintlig värld.

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag tänkte få till så att fading suns blir spelbart, ngra idèer ? jag tänkte även kasta omkull systemfanskapet och faktiskt skapa ett nyt revolutionerande system ;P
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
jag tänkte få till så att fading suns blir spelbart, ngra idèer ? jag tänkte även kasta omkull systemfanskapet och faktiskt skapa ett nyt revolutionerande system ;P
Är det så mycket i reglerna som är världsspecifikt? Hur fungerar magisystemet till exempel? Annars borde det väl gå att bygga om vilket system som helst för att fungera till Fading Suns, framför allt något generellt system som GURPS.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
jag funderar på att köra på med typ WW systemet eller ngt i den stilen för det kan ju alla.
Min erfarenhet av WW i fantasy är inget vidare. Det fokuserar på fel saker.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Tja, jag kan ju beskriva hur jag gjorde mitt mindre lyckade försök...

Till att börja med måste man ha klart för sig att FS ska vara episkt. Hjältar i powered ceramsteel armour som knallar runt och röjer, helt enkelt. Med andra ord måste systemet stödja att man går loss rätt hårt utan att karaktären blir flådd och filead, så "realistiska" system som Basic RolePlaying och liknande är inte rätt utgångspunkt.

Det andra är att det är en modern/futuristisk miljö, och man måste balansera rätt hårt för att inte folk som satsar på martial arts ska bli utkonkurrerade av prylgalningar. Till viss del kan man kompensera detta med att teknologin är så pass trixig att hålla igång (speciellt den som är gjord på senare tid), men ändå.

Med detta som utgångspunkt bytte jag till d20-systemet, främst för att det är just episkt, och dessutom för att vi kände till det rätt bra. Den expansion som finns ute bygger på Dungeons&Dragons, men jag valde att bygga vidare från Star Wars d20 reglerna i stället. SWd20 har fördelen att så länge spelarna inte blir direkt sårade (critical hits eller slut på "vitality") läker de sig själva på en dag eller två. Dessutom klarar man sig fint utan pansar som hjälte, så det är inte lika viktigt att ha über-rustningen för att kunna vara med och slåss.

Nå, sen blev det trassligt. Jag skrev upp listor över alla färdigheter som fanns i D&D, SW och FS orginalregler och gjorde en kompromiss mellan listorna. Sen gick jag igenom alla klasser i FSd20 och fipplade tills jag kände mig nöjd. Det finns gott om extra info i SW boken att tillgå om hur klasser ska vara gjorda för att passa ihop. Dessutom kan man med fördel plocka Noble-klassen direkt från SW - den i FSd20 är ganska ointressant. Klasserna i FSd20 verkar f ö gjorda för att multiklassas, och jag tror mer på att göra klasser som funkar i sig själva utan extratillägg.

Feats är som alltid ett gigantiskt problem... jag gjorde som med skills - skrev upp alla och kombinerade ihop. Problemet med feats är att de trasslar till reglerna på en massa komplicerade sätt, så det är jättesvårt att få nån sorts balans.

Vad gäller vapen och utrustning finns det ett gäng i FS-materialet. Mitt råd är att ge spelarna tillgång till "standardutrustning" från början, och låta dem träffa på mer eller mindre bisarra saker efter hand, så slipper du balansera rubbet från början.

Jag vet inte om jag har valt rätt väg - systemet är fn hyfsat trassligt att använda, och det finns gott om saker jag är osäker på hur väl de funkar, men det lär ordna sig med tiden.

Lycka till.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
fuzion

fuzion är ett metagaming-system som är fritt och dessutom har använts till mängden fantasyspel och fungerat hur bra som helst.

Jag skrev en kort svensk översättning av Instant Fuzion (light-versionen kan man kalla det) till rollspel.nu's julkalender och den kan du finna här . Det är i princip endast en genomgång av systemets grundprincip som dock är väldigt täckande. Efter det är det ju bara att modifiera och anpassa lite.

Det finns lite länkar längst ner i artiklen där du kan hitta det fullständiga systemet (som f.ö. är helt gratis till skillnad mot GURPS osv) och en massa tillägsmoduler osv.
 
Top