Nekromanti Skapa ett megaföretag

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Hjälp mig skapa megaföretag till mitt cyberpunkspel.
Vilka företag skulle du vilja ha med? Vad ska de heta? Vad ska de syssla med? Hur beter de sig?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Var i världen befinner sig dina spelare?

Hursomhelst, jag gillar megaföretag som inte kommer från japan och liknade standardplatser.. utan kanske har rötterna i Nigeria eller Brasilien eller Georgien eller Filippinerna ellerså..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Arfert said:
Hursomhelst, jag gillar megaföretag som inte kommer från japan och liknade standardplatser.. utan kanske har rötterna i Nigeria eller Brasilien eller Georgien eller Filippinerna ellerså..
+1

Japan och Kina är så tråkigt (eller rättare sagt, det är så gjort). Finland eller någon balt-stat skulle också kunna vara roligt. Något land som idag kan kännas lite oväntat.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag vill ha ett ont(ondare) google. Som sekt, där alla som jobbar där är jätte nöjda och det finns en någorlunda plattstruktur. Det hade varit spännande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Ett företag som jag använde i en kort shadowrunkampanj hette Lentsoy Meat and Greens substitutes (vilket alltså är en ganska uppenbar ploy på Soylent Green, google om ni inte vet vad det är =).

Ett megaföretag inom livsmedelsindustrin som även ägde dotterbolag inom alla möjliga olika industrier så som begravningsbyråer och privatägda sjukhus.

Förutom det Arfert sa om länder tycker jag även att det är kul med en bransch som också är lite oväntat istället för de vanliga teknikbaserade företagen som i den mesta cyberpunken. Just livsmedel kan vara en relativt stor branch i en stor stad. Läkemedel kan också vara intressant. Eller på det tema som Cassius ändå tog upp: ren information. Ett nyhetsbolag kanske?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Grymt bra idé - ett livsmedelsföretag kan snabbt bli jävligt totalitärt :gremsmile: Dessutom tycker jag själv nog att det är intressantare att titta på nya koncept än nya regioner/kulturer.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Chatham pharmaceuticals var ett återkommande skurkföretag när jag körde Mutant 2089. Det tillverkade mest generiska mediciner, så de forskade inte så mycket själva - utom för militärens räkning. Det var ingen Megacorp, men väl ett mycket ondsint företag.

De utförde olagliga tester på människor i Londons slum. (Jag hade London som en begynnande "zon", en nedgången stad där i princip alla viktiga statsfunktioner hade evakuerat. Kvar var de som inte kunde ta sig därifrån...)

Chatham är en ort en bit från London vid kusten i Kent.

Kan passa det brittiska temat om du spelar på Isle of Man.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
axiNET Media Unlimited

Supervicious mediaföretag som obemärkt nästlar sig in överallt för att sprida subliminala budskap i allt de lyckas få sina långa fingrar på.

På senare tid har de börjat forska kring att med subliminala budskap tillsammans med psykotropiska droger förvandla vanliga average joes till tickande tidsinställda bomber. Det ryktas att en covert del av militären bekostar denna forskning.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Jag tycker att företagen som presenterats här är lite väl megaonda.
Tycker väl själv att en grej med cyberpunker är att megaföretagen som helhet inte behöver vara medvetet onda, utan att ondska är ett naturligt resultat av ett företag bygger upp den strukturen som krävs. Ackumuleringen av makt och en opersonlig byråkratisk struktur utan någon egentlig översikt där det som belönas är vinster och framgång, inget annat (mänskliga värden genererar inte ett bra resultat vid aktieutdelningen!).

Cyberpunk utforskar helt enkelt omänskligheten i det moderna samhället. Både i en symbolisk form med cybernetik, men också i det moderna storföretaget.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Sapient said:
Chatham pharmaceuticals var ett återkommande skurkföretag när jag körde Mutant 2089. Det tillverkade mest generiska mediciner, så de forskade inte så mycket själva - utom för militärens räkning. Det var ingen Megacorp, men väl ett mycket ondsint företag.

De utförde olagliga tester på människor i Londons slum. (Jag hade London som en begynnande "zon", en nedgången stad där i princip alla viktiga statsfunktioner hade evakuerat. Kvar var de som inte kunde ta sig därifrån...)

Chatham är en ort en bit från London vid kusten i Kent.

Kan passa det brittiska temat om du spelar på Isle of Man.
Chatham House ligger på st James Square precis vid Picadilly Circus, är en ledande internationell think tank som bland annat har myntat "chatham house rules" dvs att beslutsfattare får sitta och säga vad de vill utan att media har rätt att rapportera. Lite onda är de nog :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Cassius said:
Jag vill ha ett ont(ondare) google. Som sekt, där alla som jobbar där är jätte nöjda [...] Det hade varit spännande.
Så, Apple alltså?

:gremwink:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Etepete said:
Chatham House ligger på st James Square precis vid Picadilly Circus, är en ledande internationell think tank som bland annat har myntat "chatham house rules" dvs att beslutsfattare får sitta och säga vad de vill utan att media har rätt att rapportera. Lite onda är de nog :gremsmile:
Jepp, det började mycket riktigt med "Chatham house rules" som utgångspunkt för ett dilemma i ett annat sammanhang. (Vad gör man om man vet något som är fel, men som man bara vet för att man lovat att inget säga - och kanske får reda på mer om man inte gör något nu... Hur långt är man beredd att gå? hur långt kan man gå, innan man blir en del av problemet?)

Chatham pharma. byggdes upp med det i tankarna. (Sen att byn Chatham ligger på lagom avstånd från London gjorde att det fick överta förklaringen på namnet...)

Det började som ett "snällt" företag - gör generika, distribuerar till de fattiga - hatat av de stora medicinska megacorp för det. Men så, bit för bit, anar rollpersonerna att det inte bara är för att distribuera medicin som de tar sig in till London. Och är det verkligen rätt medicin som alla får? Varför får vissa lämna så omfattande blodprov? Hmm...

Rollpersonerna (urspr. hyrda för att vakta "medicinleveranserna") får pusselbitar - och förtroenden och kan till slut lägga ihop två och två. Vad gör de då?

Tyvärr, som mycket med Mutant 2089 för min del, blev det aldrig färdigspelat eftersom det var den tid när jag började förlora kontakten med rollspel ett bra tag. Alla stack iväg och pluggade olika saker, gjorde lumpen et.c. så nätverket föll sönder.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Strategic Care Solutions.
Synnerligen ondskefull megacorp med begynnande monopol inom äldrevård, funktionshinder och rehabilitering i Europa.
Bemanningsmodell med en vansinnig omsättning av personal. Ingen vågar jävlas med dem för alla kommer hamna i deras klor (eller har redan släkt där).
De har sina välspritade fingrar i diverse närliggande brancher, typ organhandel, cybernetisk forskning, medicin, biologiska stridsmedel, psykologi, slavhandel, VR och energidrycker.

Jag är rädd.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Cybot said:
Jag tycker att företagen som presenterats här är lite väl megaonda.
Tycker väl själv att en grej med cyberpunker är att megaföretagen som helhet inte behöver vara medvetet onda, utan att ondska är ett naturligt resultat av ett företag bygger upp den strukturen som krävs. Ackumuleringen av makt och en opersonlig byråkratisk struktur utan någon egentlig översikt där det som belönas är vinster och framgång, inget annat (mänskliga värden genererar inte ett bra resultat vid aktieutdelningen!).

Cyberpunk utforskar helt enkelt omänskligheten i det moderna samhället. Både i en symbolisk form med cybernetik, men också i det moderna storföretaget.
Jag håller väl till viss del med, det finns dock riktiga rötägg bland dagens företag också, G4S och Nestlé tenderar väl att räknas som det i vissa fall (G4S tillräkligt för att Göteborgs kommun skulle säga upp kontraktet med dem för vad de gjorde i Israel), så det finns rötägg, men jag tycker inget ska vara överruttet eller för snällt, om överruttet borde ingen vilja ta jobbet, och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.

/Zorbeltuss
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Zorbeltuss said:
och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.
Typ som Google? =)

Lite beroende på branch så är det lite olika lätt att hålla på principerna. Det "ondaste" google gör är väl typ att anpassa sina annonser efter din mail- och sökhistoria, och det har jag lite svårt att se som ett jätteproblem. Kanske om jag tar på mig stora konspirationshatten och försöker tänka mig in i hur de som är allra mest paranoida om "övervakningssamhället" tänker...

//Krank, samkörda register ftw
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
krank said:
Zorbeltuss said:
och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.
Typ som Google? =)

Lite beroende på branch så är det lite olika lätt att hålla på principerna. Det "ondaste" google gör är väl typ att anpassa sina annonser efter din mail- och sökhistoria, och det har jag lite svårt att se som ett jätteproblem. Kanske om jag tar på mig stora konspirationshatten och försöker tänka mig in i hur de som är allra mest paranoida om "övervakningssamhället" tänker...

//Krank, samkörda register ftw
Google är väl hyffsat snälla, men jättesnälla är de ju knappast, vet tillexempel inte om det är jättesnällt att köpa upp tjänster som inte konkurrerar med för att lägga ned dem med mera, deras nya dmca cencur är ju förståelig, men när den mest anmälda siten för upphovsrättsintrång inte blir censurerad för att det är deras egen börjar man undra lite.

/Zorbeltuss som mer har problem med folk som säger att google är jättesnälla än google själva
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Zorbeltuss said:
krank said:
Zorbeltuss said:
och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.
Typ som Google? =)

Lite beroende på branch så är det lite olika lätt att hålla på principerna. Det "ondaste" google gör är väl typ att anpassa sina annonser efter din mail- och sökhistoria, och det har jag lite svårt att se som ett jätteproblem. Kanske om jag tar på mig stora konspirationshatten och försöker tänka mig in i hur de som är allra mest paranoida om "övervakningssamhället" tänker...

//Krank, samkörda register ftw
Google är väl hyffsat snälla, men jättesnälla är de ju knappast, vet tillexempel inte om det är jättesnällt att köpa upp tjänster som inte konkurrerar med för att lägga ned dem med mera, deras nya dmca cencur är ju förståelig, men när den mest anmälda siten för upphovsrättsintrång inte blir censurerad för att det är deras egen börjar man undra lite.

/Zorbeltuss som mer har problem med folk som säger att google är jättesnälla än google själva
Google är onda för att de hjälper diktaturer som Iran, Kina och Saudiarabien censurera internet och tjallar till de länderna om folk söker på vissa saker. Men de är goda för att de ger oss Google.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
God45 said:
Zorbeltuss said:
krank said:
Zorbeltuss said:
och om för snällt borde det inte kunna ta marknadsandelar direkt.
Typ som Google? =)

Lite beroende på branch så är det lite olika lätt att hålla på principerna. Det "ondaste" google gör är väl typ att anpassa sina annonser efter din mail- och sökhistoria, och det har jag lite svårt att se som ett jätteproblem. Kanske om jag tar på mig stora konspirationshatten och försöker tänka mig in i hur de som är allra mest paranoida om "övervakningssamhället" tänker...

//Krank, samkörda register ftw
Google är väl hyffsat snälla, men jättesnälla är de ju knappast, vet tillexempel inte om det är jättesnällt att köpa upp tjänster som inte konkurrerar med för att lägga ned dem med mera, deras nya dmca cencur är ju förståelig, men när den mest anmälda siten för upphovsrättsintrång inte blir censurerad för att det är deras egen börjar man undra lite.

/Zorbeltuss som mer har problem med folk som säger att google är jättesnälla än google själva
Google är onda för att de hjälper diktaturer som Iran, Kina och Saudiarabien censurera internet och tjallar till de länderna om folk söker på vissa saker. Men de är goda för att de ger oss Google.
Jag tror det här är lite av nyckeln, faktiskt. Som det svenska företag som utvecklade ett system för att kunna hitta skeppsbrutna mha satelliter, och sen sålde det till länder som vill använda det för att jaga flyktingar.

Det handlar inte om företag som försöker vara onda, utan helt enkelt tar affärerna som finns utan att tänka alltför djupt på det. Säg ett företag som inser att flera regeringar funderar på massavlyssning, så företaget utvecklar teknik för det och lobbar sedan stenhårt för att regeringarna faktiskt ska ta de där besluten som gör att en ny marknad öppnas där just deras produkt är ledande.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Hur de beter sig... Apple på steroider. =^_^=

Eller ett företag som när de inte kan köpa de politiker och lagstiftare de vill ha, ser till att köpa tjänster av de personer som kan hjälpa dem bli av med problemen permanent. "Kan inte någon hjälpa mig bli av med den där fördömde prästen..."

/Ulfgeir
 
Top