Funderade ett tag på en besläktad idé till den tanken (och nu spårar jag ut rejält här känner jag).. och började skriva på ett rollspel med 1 spelare, och resten är spelledare (grovt uttryckt). Tanken var att man skulle spela just tuffliga ensamvargar som Batman, Lone Wolf and Cub mm mot en hård omvärld. Anteckningarna finns kvar och utökas lite grand då och dåKrille said:En idé som jag snott från DeBracy (jag vet inte om han har snott den någonstans ifrån) är "du awesome, jag sidekick".
Det är helt enkelt att spelarna kommer överens om att en rollperson är spelkvällens huvudperson. De andra spelarna gör sedan sitt bästa för att lyfta fram den rollpersonen som kvällens hjälte, och för den kvällen så är de andra rollpersonerna "bara" sidekicks. Spelledaren kan naturligtvis hjälpa till.
This.. Thread... I like..Han said:Fick följande fråga från en spelledare: »Jag har funderat. Hur får man spelarna att känna sig "awesome"?«
Hur skulle DU göra för att få dina spelare att känna sig awesome?
Som jag nämner i den tråden så var jag inspirerad av »artikeln« I'm Gonna Make You Awesome som finns på Story Games wiki (tillsammans med en massa annat godis).Krille said:En idé som jag snott från DeBracy (jag vet inte om han har snott den någonstans ifrån) är "du awesome, jag sidekick".
Jupp... och kopplat till det.. jag tror det finns en risk i att försöka för mycket. Nån vis man har sagt att "en bra gitarrist vet när han inte ska spela".. på samma sätt är white-space viktigt i bra layout och design. Jag tror att samma sak gäller awesomeness... försöker man hela tiden vara jätteawesome för awesomehetens skull... då blir det inget bra.DeBracy said:Om bara jag försöker göra mig awesome så är det awesomepotens 1. Om alla runt bordet förutom jag förösker göra mig awesome (dvs. vi spelar hela tiden med fokus mot de andra spelarna) så blir det ju liksom n-1, där n är det totala antalet deltagare och inte kan vara ett negativt tal och har OÄNDLIG AWESOMEPOTENS !!11
Eh. Jag tycker det är en bra grej att sätta andra i spotlighten alltså. Jag borde göra det mer själv också.
En gång i tiden, när det var inne med dogma-spel (manifestet var "ett (dubbelsidigt) ark rollspel, ett (dubbelsidigt) ark med fyra rollformulär, en tärning", men tärningsregeln lättades senare) så skrev jag ett väldigt väldigt litet rollspel, "Lone Wolf and Cub - livet i meifumados helvete", som byggde mycket på den principen.McWolfe said:Funderade ett tag på en besläktad idé till den tanken (och nu spårar jag ut rejält här känner jag).. och började skriva på ett rollspel med 1 spelare, och resten är spelledare (grovt uttryckt). Tanken var att man skulle spela just tuffliga ensamvargar som Batman, Lone Wolf and Cub mm mot en hård omvärld. Anteckningarna finns kvar och utökas lite grand då och då
Och här har vi skälet till att jag inte gillar Indierollspelen utan hellre kör neotrad. Så underbart med awesome!Simon said:Rysningen som gick genom spelrummet fick fönsterglasen att skallra.
(Och skälet att jag inte gillar (neo-)trad är att med de spelen jag kör nuförtiden har jag haft den sortens payoff i snitt över en gång per spelmöte!Robert Jonsson said:Och här har vi skälet till att jag inte gillar Indierollspelen utan hellre kör neotrad. Så underbart med awesome!Simon said:Rysningen som gick genom spelrummet fick fönsterglasen att skallra.
Men... Det har väl inte någonting alls att göra med vilken slags stil/mekanik/whatever man kör med?Simon said:(Och skälet att jag inte gillar (neo-)trad är att med de spelen jag kör nuförtiden har jag haft den sortens payoff i snitt över en gång per spelmöte!Robert Jonsson said:Och här har vi skälet till att jag inte gillar Indierollspelen utan hellre kör neotrad. Så underbart med awesome!Simon said:Rysningen som gick genom spelrummet fick fönsterglasen att skallra.)
För mig är det en omöjligheten. Payoffen kommer av att den är planerad av en spelledare i förväg, och vägen dit har målats upp för just den payoffen.Simon said:(Och skälet att jag inte gillar (neo-)trad är att med de spelen jag kör nuförtiden har jag haft den sortens payoff i snitt över en gång per spelmöte!)