Skapa öppen kampanj skrivhjälp...

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag sitter och fnular på att skriva en ”klassisk” kampanj till ett traddigt rollspel. Men den ska vara upplagd som en sandlåda där RP är mäktiga rollpersoner. Troligtvis ska de inte vara en grupp vänner utan ha helt olika agendor och själva bestämma om de ska jobba ihop eller inte. Och med sandlåda menar jag att det ska finnas saker att besöka och SLP med agendor Men det ska också finnas en tidslinje där saker händer, viktiga punkter i berättelsen och en meta-story.
Har någon tips på hur man ska skriva det här? Do’s and dont’s? Vad behöver vara med? Tips på kampanjer som gör det här bra?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag har för mig att @entomophobiac har skrivit Gustav måste dö utifrån en liknande premiss, alltså att RP är viktiga spelare i landet som inte nödvändigtvis möts under scenariots gång. Kanske kan det vara något att titta på?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,066
Det här verkar svincoolt! Tänker du att hela spelgruppen ändå deltar i alla scener?

Jag har inte så mycket att komma med men associerar till skuggspelet i Konfluxsviten, Svavelvinter (rollspelet) och Mutant Elysium, utan att ha spelat de två senare. Ett av mina bidrag till Ettbladsscenariotävlingen har ett upplägg där spelarnas rollpersoner kan ha olika agendor, men det är mer ett test än baserat på beprövad erfrenhet.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har för mig att @entomophobiac har skrivit Gustav måste dö utifrån en liknande premiss, alltså att RP är viktiga spelare i landet som inte nödvändigtvis möts under scenariots gång. Kanske kan det vara något att titta på?
Tack, det ska jag göra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,513
Skriv 100 NPC:er där varje NPC har en agenda som har med minst två andra karaktärer att göra.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Låter väldigt coolt, men jag funderar lite hur det funkar med ett traddigt rollspel. Om vi leker med tanken att det rollspelet inte har en färdig metod att hantera pilarna inåt/viss PvP, hur tänkte du att spelmötena ska gå till?

Är alla spelare närvarande vid alla scener/moment? Finns det dold information spelare emellan? Spelar spelarna bara en enda roll eller är de bifigurer / henchar när den andra mäktiga rollpersonen är i fokus?

Jag hade börjat med att svara på den typen av frågor så tror jag det klarnar var du ska börja skriva.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det här verkar svincoolt! Tänker du att hela spelgruppen ändå deltar i alla scener?

Jag har inte så mycket att komma med men associerar till skuggspelet i Konfluxsviten, Svavelvinter (rollspelet) och Mutant Elysium, utan att ha spelat de två senare. Ett av mina bidrag till Ettbladsscenariotävlingen har ett upplägg där spelarnas rollpersoner kan ha olika agendor, men det är mer ett test än baserat på beprövad erfrenhet.
Just spelet Svavelvinter tänker jag absolut på.

Jag tror inte alla ska vara med i alla scener. Eventuellt ska det finnas ett system för att köra varandras minions, och då vara med i varandras scener. Det ska nog inte finnas hemliga saker för spelarna, hmm...?

Saker jag tror jag behöver:
* En meta-plot där något är at stake-- men kampanjen bestämmer inte vad som händer med detta
* Ett relationsnätverk med färdiga personer, platser och konflikter. Här ska finnas några stora SLP-spelare
* Ett par olika startpunkter att välja mellan
* Förslag och begränsningar på vilka mål och resurser en RP kan ha
* En tidslinje där viktiga saker sker vid olika tidpunkter. Utgången av dessa händelser beror helt på rps val
* Beskrivning av platsen i allmänhet och äventyrsplatser
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
Var kommer är in är en sak jag frågar mig.
1. Kommer de färdiga med kampanjen?
2. Ska de följa en viss mall (härskaren över x som ogillar y) men fyllas ut av dpelareen?
3. Gör spelarna dem själva?

Ju närmare 3 du lägger dig desto svårare att konstruera något slags stöd till SL.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Var kommer är in är en sak jag frågar mig.
1. Kommer de färdiga med kampanjen?
2. Ska de följa en viss mall (härskaren över x som ogillar y) men fyllas ut av dpelareen?
3. Gör spelarna dem själva?

Ju närmare 3 du lägger dig desto svårare att konstruera något slags stöd till SL.
De ska absolut skapas av spelarna. Sen kan det finnas saker som att man väljer ett av tio mål, eller att man fokuserar på följande, eller att man typ läser en in-game text högt innan man gör RP så att de fokuserar på något. Men det ska vara väldigt öppet och inte styrt. Kampanjen måste ta höjd för det.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Några korta associationer nerskrivna på t-banan:

- Alla kommande händelser på tidslinjen behöver inte vara obligatoriska. Se dem som förslag istället. En stressad SL tror jag vill ha något att slänga in vid stiltje.
- Minst en organisation typ S. P. E. C. T. R. E. i James Bond. De konspirerar, har stora resurser och har agenter, som arbetar i små enheter. Funkar i de flesta typer av settingar. Kan ha kopplingar till platser mycket långt borta (andra städer, dimensioner eller planeter).
- Någon plats är inte uppenbar från början, utan upptäcks efter hand. I typfallet en dungeon, men du kan säkert också komma på något annat.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Några korta associationer nerskrivna på t-banan:

- Alla kommande händelser på tidslinjen behöver inte vara obligatoriska. Se dem förslag istället. En stressad SL tror jag vill ha något att slänga in vid stiltje.
- Minst en organisation typ S. P. E. C. T. R. E. i James Bond. De konspirerar, har stora resurser och har agenter, som arbetar i små enheter. Funkar i de flesta typer av settingar. Kan ha kopplingar till platser mycket långt borta (andra dimensioner eller planeter).
- Någon plats är inte uppenbar från början, utan upptäcks efter hand. I typfallet en dungeon, men du kan säkert också komma på något annat.
Ja, det är nog en bra idé, med platser som "låses" upp allt eftersom
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,066
Just spelet Svavelvinter tänker jag absolut på.

Jag tror inte alla ska vara med i alla scener. Eventuellt ska det finnas ett system för att köra varandras minions, och då vara med i varandras scener. Det ska nog inte finnas hemliga saker för spelarna, hmm...?

Saker jag tror jag behöver:
* En meta-plot där något är at stake-- men kampanjen bestämmer inte vad som händer med detta
* Ett relationsnätverk med färdiga personer, platser och konflikter. Här ska finnas några stora SLP-spelare
* Ett par olika startpunkter att välja mellan
* Förslag och begränsningar på vilka mål och resurser en RP kan ha
* En tidslinje där viktiga saker sker vid olika tidpunkter. Utgången av dessa händelser beror helt på rps val
* Beskrivning av platsen i allmänhet och äventyrsplatser
Återigen, svincoolt! Jag hade velat spela det här. Vissa delar påminner om en grej jag vill skriva, men där är inte rollpersonerna mäktiga (iaf inte i början). Några tankar:
- Ska tidslinjen vara fast, eller utlöses vissa händelser av omständigheter som uppstår? Exempel: när en fraktion blivit tillräckligt mäktig, när en rollperson hittat ett visst föremål, när ett monster dödats.
- Har du funderat på att spela kampanjen by chat? Eftersom det blir asynkront kan du ha parallella handlingar och scener i gång när rollpersonerna sysslar med olika saker. Även om du så klart förlorar stämningar som lättare uppstår vid bordet, kan de parallella handlingarna och olika chatkanaler gör spelvärlden levande. jag körde ett mellanspel mellan Svavelvinter och O4Ö på det sättet och det blev ganska gött.
- Tänker du dig spelarna spelat på olika nivåer, som i Svavelvinter? Alltså att de sköter brädspelsaktiga truppförflyttningar (eller liknande) på en nivå och spelar sin rollperson i scener på en annan nivå?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag sitter och fnular på att skriva en ”klassisk” kampanj till ett traddigt rollspel. Men den ska vara upplagd som en sandlåda där RP är mäktiga rollpersoner. Troligtvis ska de inte vara en grupp vänner utan ha helt olika agendor och själva bestämma om de ska jobba ihop eller inte. Och med sandlåda menar jag att det ska finnas saker att besöka och SLP med agendor Men det ska också finnas en tidslinje där saker händer, viktiga punkter i berättelsen och en meta-story.
Har någon tips på hur man ska skriva det här? Do’s and dont’s? Vad behöver vara med? Tips på kampanjer som gör det här bra?
Jag har kört två kampanjer av det här slaget som varit öppna från början, dock inte med RP som varandes mäktiga personer på nåt sätt, från början. Andra kampanjer har blivit öppna en bit in när spelarna blivit varma i kläderna och deras rollpersoner driver på, och det finns lite backstory att ta avstamp ifrån.

Så, såhär har jag gjort och skulle göra: Börja med rollpersonernas roller, oavsett om det är nåt du bestämmer, eller spelarna gör, eller ni gör tillsammans. Med roller tänker jag på deras positioner i världen. Sen skulle jag kolla vad jag vill ha för andra drivande personer och organisationer och om det ska finnas en central konflikt eller flera små, eller båda.
I en kampanj representerade RP ett lands intressen, och sina egna, det fanns en direkt fientlig organisation med ett klart gemensamt mål och en neutral organisation med ett eget mål. Alla var dock ute efter samma sak, att finna ett visst magiskt tempel, och använda en viss magisk artefakt där. Så det var den centrala konflikten, och de inblandade intressenterna från början. För att världen inte skulle stå stilla i övrigt så fanns även små saker att ta tag i som inbördeskrig, diplomatiska förbindelser, religiösa motsättningar, rasism. Varje organisation fick ett händelseförlopp för när de blev klara med vissa saker, vilka underorganisationer de kunde förfoga över, och deras resurser.

Den andra kampanjen involverade en demonlord i ena ändan som den eventuellt farligaste slutgiltiga antagonisten, och sen fanns det ett nätverk under honom av individer och organisationer. Så centralt i förberedelserna var att göra en relationskarta över nätverket, vilka känner varandra och hur, eller känner till och hur, och om de arbetar tillsammans på nåt sätt och slutligen i andra ändan ingångspunkter till härvan för rollpersonerna. Så under kampanjens gång fick RP avgöra vad de skulle ta vägen om de hade flera möjligheter och det fanns så att säga en effektiv, snabb väg till demonlorden, eller en där man tog hand om alla i nätverket under denne. (Står mer om denna som ett kampanjfrö i Yuletomte's Guide från Kreativitetskalendern i år, lucka 23?) Specifika tider för när saker händer var lite mer flytande här i början.

Om det är första gången för en öppen kampanj skulle jag använda den först beskrivna kampanjens upplägg.

När konflikten eller konflikterna är klara, eller när andra drivande personer och organisationer är uttänkta och de konflikter som troligen kommer uppstå när deras intressen och mål möter rollpersonernas, då skulle jag skissa upp en första tidslinje. Tidslinjen skulle innehålla när varje organisation gör något avgörande och oberoende världshändelser. Tidslinjen är inte orubblig, utan rollpersonernas agerande i världen kommer att påverka. Om de ger sig på baronens odlingar, vad blir följderna? Det kan man fundera på när det händer, och det är lättare att komma på vad ifall man definierat baronens personlighet, intelligens, tillvägagångssätt och resurser. Man kan förbereda potentiella handlingar, det här beror på vad man föredrar som spelledare. Exempelvis om baronens handling 2 blir motarbetad så försöker han göra x med hjälp av y, om han får assistans händer z, om handling 3 blir motarbetad så tar han hjälp av å istället för y. De olika andra som inte är RP kan, och måste ibland reagera på varandras handlingar också. Om en organisation tänkt använda en viss hamn, men en annan organisation har låst ner den så måste de hitta på nåt.

Sandlådor öppnar för mer arbete och förberedelser mellan spelomgångar så det bör man vara medveten om.

Beroende på typ av sandlåda så kan man vilja begränsa antalet intressenter. En sandlåda med mestadels grottor att utforska i ett område bestritt av två länder kan ha en massa småkonflikter i sig, men om man kör någon slags tronövertagande av en av 30 adelssläkter i ett kungarikessandlåda då kanske man vill fokusera enbart på den nivån och inta ha några övriga konflikter.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Det var väldigt länge sedan jag gjorde en väldigt stor sandbox, men ett tips är att om du har en Tarotkortlek så kan du använda den för att "spå" karaktärer när du behöver dem.
Du har ett antal nyckelspelare, associera vart och en av dem med ett relevant Major arcana kort (som The Devil, High Priestess, Hierophant etc).
Har du en vidspridd konspiration så associera den med höga kort ifrån en minor arcana (vanligtvis Page och uppåt).

Sedan när du behöver improvisera fram en NPC för att spelarna gjorde något ganska oväntat, spå fram karaktären. Dra tre kort. Är något av korten rätt Major arcana eller ett personkort i rätt minor arcana (som t.ex. King of Coins) så är de associerade på något sätt med konspirationen/nyckelspelarna. De andra korten använder du som letrådar till personens motivationer och personlighet.
T.ex.

Du drar The magician, the Star och six of swords. The magician är en nyckelspelare. The star är inte associerade med någon speciell men representerar antingen tro/fanatiker, spiritualitet och spirituell återfödsel (eller motsatsdragen) och Six of Swords är i sviten Svärd (associerat med intellektualitet/rationalitet/makt) och Six of Swords är speciellt associerad med fara/hinder, långa resor, flykt ifrån problem/hot eller förändrat synsätt.
Så du har en NPC som är associerad med The Magician, och han är en del av hans nätverk för att han har förlorat tron på traditionella värden och The Magician erbjöd en utväg.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Jag sitter och fnular på att skriva en ”klassisk” kampanj till ett traddigt rollspel. Men den ska vara upplagd som en sandlåda där RP är mäktiga rollpersoner. Troligtvis ska de inte vara en grupp vänner utan ha helt olika agendor och själva bestämma om de ska jobba ihop eller inte. Och med sandlåda menar jag att det ska finnas saker att besöka och SLP med agendor Men det ska också finnas en tidslinje där saker händer, viktiga punkter i berättelsen och en meta-story.
Har någon tips på hur man ska skriva det här? Do’s and dont’s? Vad behöver vara med? Tips på kampanjer som gör det här bra?
Är inte det där precis vad FL försökte göra med Svavelvinterrollspelet? Jag kommer inte ihåg om jag tyckte de gjorde det bra eller dåligt, men det måste väl finnas värre ställen att börja än att snegla på vad Skuggspelet var i de reglerna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
Är inte det där precis vad FL försökte göra med Svavelvinterrollspelet? Jag kommer inte ihåg om jag tyckte de gjorde det bra eller dåligt, men det måste väl finnas värre ställen att börja än att snegla på vad Skuggspelet var i de reglerna.
Skillnaden är att skuggmakten är inte din RP utan en SLP-fraktion man styr i 10 min. Själva spelandet görs på en annan mer jordnära nivå (även om RPna inte heller där behöver vara en grupp).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Var nog lite otydlig i början, men det ska alltså helst bli en skriven kampanj som andra ska kunna spela, likväl som jag. Därför måste det göras på ett sätt som kan föras över och generaliseras. Tror inte jag ska ha med någon meta-mekanik. Tycker det oftast är mer roligt i teorin än praktiken. Däremot blir man ju mäktig nog att styra och ställa och ta över grupperingar i den här delen av världen. Men då gör man det i scener som i vanlig mekanik. Så skuggspel, med allt coolt det har, kommer jag inte använda.

Osäker på hur mycket jag ska ha helt fritt vad SLP-ledarna gör eller hur mycket det ska vara scriptat... Hmmm. Tror inte det blir en "äkta" sandlåda med slumpade handlingar för SLP-spelare. Blir nog liksom en halvling mellan tradd och sandlåda. Om det blir :)

Just nu mest osäker på hur kul det är att spela mäktiga rollpersoner. Jag tycker det tar en bort från det som är intressant i rollspel, sårbarhet och (nära) relationer. Undrar hur man gör det bra?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Var nog lite otydlig i början, men det ska alltså helst bli en skriven kampanj som andra ska kunna spela, likväl som jag. Därför måste det göras på ett sätt som kan föras över och generaliseras. Tror inte jag ska ha med någon meta-mekanik. Tycker det oftast är mer roligt i teorin än praktiken. Däremot blir man ju mäktig nog att styra och ställa och ta över grupperingar i den här delen av världen. Men då gör man det i scener som i vanlig mekanik. Så skuggspel, med allt coolt det har, kommer jag inte använda.

Osäker på hur mycket jag ska ha helt fritt vad SLP-ledarna gör eller hur mycket det ska vara scriptat... Hmmm. Tror inte det blir en "äkta" sandlåda med slumpade handlingar för SLP-spelare. Blir nog liksom en halvling mellan tradd och sandlåda. Om det blir :)

Just nu mest osäker på hur kul det är att spela mäktiga rollpersoner. Jag tycker det tar en bort från det som är intressant i rollspel, sårbarhet och (nära) relationer. Undrar hur man gör det bra?
Kika på spel som Burning Empires och Den Yttersta Domen. De är båda gjorda så det förväntas att man spelar mäktiga figurer, men det ändå finns spänning i rollspelandet. "Problemet" är att mäktiga rollpersoner också har mäktiga agendor, en yttre kampanjtråd kan falla lite i skymundan i ett sådant sammanhang.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Var nog lite otydlig i början, men det ska alltså helst bli en skriven kampanj som andra ska kunna spela, likväl som jag. Därför måste det göras på ett sätt som kan föras över och generaliseras. Tror inte jag ska ha med någon meta-mekanik. Tycker det oftast är mer roligt i teorin än praktiken. Däremot blir man ju mäktig nog att styra och ställa och ta över grupperingar i den här delen av världen. Men då gör man det i scener som i vanlig mekanik. Så skuggspel, med allt coolt det har, kommer jag inte använda.

Osäker på hur mycket jag ska ha helt fritt vad SLP-ledarna gör eller hur mycket det ska vara scriptat... Hmmm. Tror inte det blir en "äkta" sandlåda med slumpade handlingar för SLP-spelare. Blir nog liksom en halvling mellan tradd och sandlåda. Om det blir :)

Just nu mest osäker på hur kul det är att spela mäktiga rollpersoner. Jag tycker det tar en bort från det som är intressant i rollspel, sårbarhet och (nära) relationer. Undrar hur man gör det bra?
Mäktiga rollpersoner höjer stakesen då deras fiender och ansvar också blir större och viktigare. Strider och maktkamper blir på liv och död. Romanser blir ödestyngda och komplicerade. Magi på den här nivån blir livsfarligt. Vänskap och allianser livsviktigt.

Tycker inte mäktiga rollpersoner och relationer/sårbarhet står i motsats.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,485
Location
Helsingborg
Jag sitter och fnular på att skriva en ”klassisk” kampanj till ett traddigt rollspel. Men den ska vara upplagd som en sandlåda där RP är mäktiga rollpersoner. Troligtvis ska de inte vara en grupp vänner utan ha helt olika agendor och själva bestämma om de ska jobba ihop eller inte.
Jag har länge filosoferat på hur man ska lägga upp en kampanj som anpassar sig efter vad spelarna gör. Jag har spellett sådant många gånger men jag vet inte hur sjutton man ska skriva ned det efteråt. Om man ska göra det i form av tips eller om det ska vara möjliga spår. Det enda jag kommit på, än så länge, är att bryta ned allting i mindre bitar. För kampanjen ska dessutom vara lätt att ta sig in i, utan att behöva sitta och plugga i hundra timmar för att reda ut allting.

Sedan funderar jag - i denna tråd - på hur en "klassisk" kampanj ska funka, om spelarna ska antas meta-spela. För det kräver en hel del meta-spel om det är mäktiga rollpersoner som inte har något med varandra att göra.
 
Top